Alipay – Túl az egymilliárd felhasználón

A globális szuperappokat bemutató cikksorozatunk korábbi részeiben már bemutatásra került a brit Revolut, a német Vivid Money, valamint az orosz Tinkoff. Tekintetünket ezúttal a Távol-Keletre vetjük, azon belül is Kínára, ahol az Alibaba Group égisze alá tartozó Alipay évek óta töretlen népszerűségnek örvend a lakosság jelentős részének körében. Egyébként az Alipay szolgáltatta hétfői podcast adásunk témáját is, így sikereikről és az elmúlt időszakban tapasztalt viszontagságaikról ekkor már beszámoltunk. 

Az Alipay 2004-ben jött létre a Jack Ma nevével fémjelzett Alibaba Group e-kereskedelmi platform leányvállalataként. Az alapításkor megfogalmazott elsődleges cél az volt, hogy online fizetési szolgáltatásaikkal védelmet nyújtsanak a kínai fogyasztóknak a csalásra hajlamos, megbízhatatlan online kereskedőkkel szemben. A harmadik feles online és mobilfizetési platform sikerét jól mutatja, hogy közel egy évtizedes működést követően, 2013-ban a PayPalt megelőzve ők lettek a világ legnagyobb mobilfizetési platformja. A folyamatos növekedésnek hála ügyfeleik száma 2018-ban már 870 millió fő volt, mára több, mint 1 milliárd klienssel rendelkeznek, akik közül nagyjából 320 millióan napi szinten használják az alkalmazást. 

A szuperapposodás folyamata évek óta érzékelhető az Alipay háza táján, ezen terv kivitelezésére ráadásul kifejezetten ideális környezetet jelent Kína. A világ legnépesebb országában ugyanis jelentősen lazább szabályozás van érvényben az adatbiztonságra és adatkezelésre vonatkozóan, mint például Európában vagy Észak-Amerikában, így jóval kevesebb aggályos kérdést vet fel a szabályozók részéről az, hogy az ügyfelek mindennapjaiban egyre inkább központi szerepet tölt be egyetlen alkalmazás. Ráadásul ott az általános szellemiség is jóval barátságosabb ebből a szempontból, hiszen az európai országok lakosságának nagy része nem szívesen intézne szinte minden fontosabb tevékenységet egy applikációból, Kínában ugyanakkor a nagyobb kényelem és hatékonyság érdekében könnyebben lemondanak az ilyesfajta biztonsági megfontolások követéséről. 

Ennek eredményeként mára az alapvetésnek számító QR-kódos fizetés mellett a felhasználók az appon belül befizethetik hitelkártyás számláikat, egy helyen tekinthetik át és kezelhetik bankszámláikat, valamint egymás között is gyorsan és egyszerűen hajthatnak végre utalásokat. A lifestyle fizetési szolgáltatások megjelenése újabb tevékenységeket terelt az appon belülre, így mára buszjegyek vásárlását, ételrendelést, járműbérlést, biztosítási termékek vásárlását, valamint digitális személyazonosságot igazoló dokumentumaik tárolását is könnyedén intézhetik az Alipay révén az ügyfelek. Emellett lehetőségük van mobil- és közüzemi számláik befizetésére közvetlenül az appból. Az évek során megérkeztek a hitelezési és vagyonkezelési szolgáltatások, BNPL-szerű áruhitel konstrukciójukat, a Huabeit például több, mint 500 millióan vették már igénybe. Többek között egy rugalmas, egészségbiztosításra emlékeztető megoldás is a felhasználók rendelkezésére áll, aminek segítségével hatékonyan védhetők ki a váratlanul felmerülő, nagy összegű egészségügyi költségek. 

A szuperapposodás folyamata egyébként várhatóan folytatódik majd, hiszen a vállalat tavaly bejelentette, hogy 2023-ra további lifestyle megoldásokat tesznek elérhetővé ügyfeleiknek, céljuk ugyanis az, hogy klienseik digitális életük minden egyes momentumát az Alipay appon keresztül élhessék meg, az pedig képes legyen minden igényük kielégítésére. A társadalmi felelősségvállalásról az appon belül elérhető edukációs tartalmak gondoskodnak, de egy Alipay Ant Forest nevű applikációt is létrehoztak, ahol gamifikációs elemek alkalmazásával igyekszik alacsonyabb karbonlábnyommal járó életmód kialakítására inspirálni az ügyfeleket. Pontosan ezekben a kezdeményezésekben rejlik az Alipay igazi ereje, hiszen gondoljunk csak bele milyen jelentős hatás kifejtését idézhetik elő, ha több, mint 1 milliárd főből álló ügyfélbázisukat valóban képesek zöldebb életmód követésére motiválni.

Nehéz igazán pontosan meghatározni az Alipay sikerének titkát, kulcsfontosságú azonban a tény, hogy elsők között ismerték fel a fogyasztók nyitottságát a digitális megoldásokra és képesek voltak őket színvonalasan kiszolgálni egy olyan országban, ahol a szolgáltatói szektor nagy része még mindig a fizikai értékesítésben és a készpénzes tranzakciókban gondolkozott. Szolgáltatásukkal felbecsülhetetlen szerepet töltöttek be a kínai lakosság robbanásszerű digitalizációjában, ez pedig a hatalomnak is szemet szúrt, akik meglátva az Alipay erejében rejlő veszélyeket aktív lépéseket tettek helyzetük megnehezítésének céljából. Elég csak az Ant Financial Group szándékosan meghiúsított tőzsdei bevezetésére, vagy a nem banki szereplők hirtelen jött szigorú szabályozására gondolni, hogy meglássuk pontosan mekkora veszélyt is látnak a szuperapp terjedésében a kommunista ország vezetői. 

A mostani viszontagságok ellenére az Alipay 1 milliárdos ügyfélkörével alighanem elérte a “too big to fail” (túl nagy, ahhoz hogy elbukjon) státuszt Kínában, egy nagy kihívás azonban még előttük áll, hiszen az adatkezeléssel és biztonsággal kapcsolatos aggályok miatt a térségen kívüli nemzetközi terjeszkedés egyelőre nem hozott jelentős eredményeket, ez várhatóan nem is a közeli jövőben fog megváltozni. Ennek ellenére vétek lenne leírni őket, ha pedig 2023-ra kitűzött ambiciózus tervük sikerrel jár, tovább fejlődhet ez a már most is hihetetlenül sikeres, egy valóban “mindenegyben” szuperapp létrehozására tett kísérlet. 

Bátorfi Botond