Revolut – Európa vezető szuperappja

Ahogy még múlt heti podcast adásunkban ígértük, most egy olyan cikksorozattal jelentkezünk, amelyben górcső alá veszünk ötöt a világ legérdekesebb szuperappjai közül. Szuperappok alatt elsősorban olyan alkalmazásokat értünk, melyek fő célja, hogy az ügyfelek a lehető legtöbb dolgot rajtuk keresztül intézhessenek el és ezáltal központi szerepet tudjanak betölteni az életükben. Az első részben egy hazánkban is igencsak népszerű pénzügyi alkalmazásról, a Revolutról lesz szó.

A vállalatot két barát alapította 2015-ben, Nikolay Storonsky a mai napig is a CEO, míg Vladyslav Yatsenko a CTO szerepét tölti be. Ahogy több szuperapp esetében, úgy eredetileg a Revolut is egy jól behatárolható problémára akart megoldást nyújtani szolgáltatásával, név szerint a külföldi nyaraláskor mindannyiunk által tapasztalt drága tranzakciókat és valuta átváltásokat szerették volna költséghatékonyabbá tenni. Hat évvel és 15 millió ügyféllel később a vállalat egy olyan termékfejlesztési sorozatban van, amely a hagyományosan agilis és rugalmas fintechek között is kiemelkedő, a CEO szerint veszteségeik növekedése is csupán a sok új termék fejlesztési költségeiből fakad. Nik Storonsky bevallása szerint ugyanis a Revolut minden egyes ügyfele profitábilis a vállalat számára. 

A Revolut mára pénzügyi szuperappá vált, azaz lakossági és vállalati klienseik szinte minden fontosabb pénzügyi tevékenységet el tudnak végezni közvetlenül az appból. Az elmúlt években a lakossági termékpaletta a fizetési szolgáltatások mellett költségkezelési funkciókkal, vagyonkezelési szolgáltatásokkal (részvényekbe, nyersanyagokba és kriptovalutákba való befektetés), célhoz kötött megtakarítási zsebekkel, junior bankszámlával, adományozási funkcióval, biztosítási termékekkel, valamint valós idejű fizetésfolyósítással bővült. 

Vállalati fronton a Revolut Business szolgáltatásban a többdevizás bankszámlák mellett megjelent a QR-kód alapú fizetés, illetve az adminisztratív teendők megkönnyítésére irányuló funkciók, azaz a fizetési kérelmek, az előfizetések kezelése, a költségmenedzsment, valamint a számlázás. Emellett a Revolut Business piactéren lehetőség van a vállalati szolgáltatásokkal (könyvelői szoftver, bérszámfejtő szoftver, kommunikációs alkalmazás stb.) való gyors és egyszerű integrációra, illetve jutalmak és pontok szerzésére. 

A fenti felsorolásból jól látható, hogy a Revolut szolgáltatása mostanra mind lakossági, mind vállalati fronton valóban alkalmas az alapvető banki funkciók mellett a legtöbb fontos pénzügyi tevékenység elvégzésére, vagyis méltán nevezhetjük pénzügyi szuperappnak. Nem sokkal ezelőtt itt meg is kellett volna állnunk a gondolatmenetben, hiszen az Ázsiában hagyományosan népszerű szuperappok ismertetőjegye, hogy a pénzügyek mellett számos egyéb területen rendelkeznek funkciókkal, így szinte minden fontosabb tevékenységben ügyfeleik segítségére tudnak lenni. Július végén aztán kiderült, hogy a Revolut az utazási szektorba is belép, hamarosan ugyanis szállásfoglalásra is lehetősége lesz a brit neobank ügyfeleinek. Ez a döntés sokak szerint egyértelműen arra utal, hogy Nik Storonsky és csapata is hasonló babérokra tör, mint a WeChat, az Alipay, vagy épp a Grab, akik Ázsiában több száz millió vagy akár egy milliárd aktív ügyféllel rendelkeznek havi szinten.

A jóslat helyességére alighanem hamarosan fény derül, ahogyan arra is, hogy a mostanra 33 milliárd dolláros becsült értékkel rendelkező vállalat képes lesz-e Európa szuperappjává válni. 

Bátorfi Botond