Tinkoff – Úttörő a digitális bankolásban

Folytatjuk a világ meghatározó szuperappjait bemutató cikksorozatunkat, melynek első részében a brit Revolut, a másodikban pedig a német Vivid Money került terítékre. Ezúttal a Tinkoff, Oroszország első számú neobankja következik.

A Tinkoffot 2006-ban alapította Oleg Tinkov, orosz vállalkozó és üzletember. A vállalat egyike volt az első igazi neobankoknak, ugyanis sosem rendelkezett bankfiókokkal, hanem teljességgel online volt elérhető minden szolgáltatása. Ez annak idején egyébként rendkívül kockázatos lépésnek számított, hiszen napjainkban is sokan ragaszkodnak a bankfiókok által nyújtott egyes előnyökhöz (személyes ügyintézés lehetősége, mélyebb kapcsolat kialakítása a bankkal és a fióki munkatársakkal stb.), ez 2006-ban még inkább így volt. Az azóta eltelt 15 év és annak eredményei azonban megkérdőjelezhetetlenül igazolják az alapító ambiciózus vízióját. 

Az alapítás után alig egy évvel ugyanis a Goldman Sachs is befektetett a vállalatba, amely a sikeres kezdeti időszakot követően 2013-ban a Londoni Értéktőzsdére is megérkezett, ekkor 1,1 milliárd dollár friss tőkéhez jutottak. Még ebben az évben kiérdemelték a Financial Times Banker magazinjának elismerését, amikor is őket nevezték meg az Év Bankjaként. A Tinkoff – alapítójának viszontagságos rendőrségi ügyei ellenére – azóta is szépen növekedik, a maga 15 millió ügyfelével egyike a világ legnagyobb digitális bankjainak, Oroszországban pedig már a harmadik legnagyobb banknak nevezhetik magukat a második legtöbb kibocsátott hitelkártyával. 

A Revoluttal és a Vivid Money-val ellentétben a Tinkoff már jó ideje kibővítette kompetenciáit és pénzügyi applikáció helyett egy átfogó, több területen átnyúló értékajánlattal rendelkeznek. Ami a pénzügyi szolgáltatásokat illeti, az ügyfelek a kedvező díjszabású bankszámlák mellett hitelkártyákhoz, innovatív online biztosítási termékekhez, BNPL termékekhez, valamint egy kiterjedt hűségprogramhoz is hozzáférnek. Utóbbiban a pénzvisszatérítések mellett egyszerű akciók és kedvezmények is helyet kaptak, ezek a bank, illetve partnereinek termékeire is felhasználhatók. A befektetési szolgáltatások révén kedvező díjazás és magas transzparencia mellett fektethetnek be az ügyfelek több, mint 30 ország 10 ezer részvényébe. A pénzügyi területen túl az ügyfelek mobilcsomagok között válogathatnak, valamint a Tinkoff Travel leányvállalat jóvoltából számos utazási funkcióval is rendelkeznek, legyen szó repülőjegyek és hotelszobák foglalásáról, autóbérlésről, idegenvezetés és túrák megszervezéséről. További lifestyle elemként jelen van a színház és mozijegyek vásárlásának lehetősége.

A vállalatok sem maradnak kiszolgálatlanul, hiszen nekik különálló termékpalettával rendelkezik a Tinkoff, ennek elemei elsősorban a kis- és középvállalkozások igényeihez lettek szabva. A teljesség igénye nélkül a vállalatoknak kínált funkciók között ott van egy vállalati folyószámla, forgótőke és hiteltúllépési szolgáltatások, kedvező kamatozású vállalati hitelek, online könyvelési funkciók, weboldal készítő funkciók, számlázás, illetve a kintlévőségek kezelése.

A közeljövőben várhatóan a szolgáltatásaik bővítése, valamint a földrajzi terjeszkedés szerepel majd a Tinkoff elsődleges céljai között, utóbbit a hírek szerint a Fülöp-szigeteken szeretnék majd megkezdeni. Amennyiben sikerül az ázsiai terjeszkedés, úgy a Tinkoff szuperappja tízmilliók életében tölthet be állandó, meghatározó szerepet a jövőben.

Bátorfi Botond

E-mail címed nem kerül nyilvánosságra.