Kínai pénzügyi piac az Alipay szemüvegén keresztül

A Fintech Világa mai adásában Suppan Márton és Érczfalvi András a kínai pénzügyi piacról, azon belül pedig annak kiemelkedő jelentőségű szereplőjéről, az Alipay beszélgetnek. Az Alipay digitális pénztárcája és szuperappja több, mint 1 milliárd regisztrált felhasználóval rendelkezik, ami hűen érzékelteti sikertörténetük valódi monumentalitását.

Az elmúlt időszakban érkeztek azért aggasztó hírek a vállalat háza tájáról: először is a pekingi államvezetés gyakorlatilag megvétózta az Alipay mögött álló Ant Group IPO-ját (tőzsdei bevezetését), ami egyértelműen arra utalt, hogy a kínai vezetés aggályokkal viszonyul az Ant Group előretöréséhez. Ezt a döntést követően az borzolta a kedélyeket, hogy az alapító-tulajdonos Jack Ma a tavalyi év végén 3 hónapra eltűnt, ez érthető módon számos aggasztó találgatásnak ágyazott meg ebben az időszakban. További feszültségekre utalt az is, hogy Kínában hirtelen rendkívül szigorú szabályozás alá kezdték vonni a nem banki hitelezőket, amely lépés szignifikánsan befolyásolta az Alipay kilátásait. Éppen ezért sokan odáig merészkedtek, hogy ezt a fejleményt kifejezetten egy az Alipay helyzetének megnehezítésére irányuló lépésként azonosították.

Az Alipay sikere egyébként jórészt abból is fakad, hogy elsők között ismerték fel a lakosság digitális kompetenciáinak hiányából fakadó lehetőséget. Modern fizetési megoldásaikkal felbecsülhetetlen hatásuk volt a kínai fizetési piac digitalizációjához és a fogyasztók százmillióinak digitális térbe való megérkezéséhez.

Az Alipay szuperappos termékpalettájában mára a fizetési szolgáltatások mellett különböző hiteltermékek, sokszínű vagyonkezelési szolgáltatások, edukációs tartalmak egyaránt megtalálhatók, így túlzás nélkül kijelenthetjük, hogy az app valóban alkalmas az ügyfelek legfontosabb pénzügyi igényeinek kielégítésére és aktívan segíti is őket pénzügyeik menedzselésében.