A cégek már élhetnek a 30 napos fizetési haladékkal

Mostantól később is kifizethetik vásárlásaikat a magyar cégek – jelentette be augusztusban a PastPay.io, Magyarország első BNPL szolgáltatása. A PastPay mögött álló Péntech.hu digitális faktoring szolgáltató megoldásával a hazai vállalkozások ingyen kaphatnak 30 vagy akár 60 napos fizetési határidőt. Réti Bálint, a Péntech társalapítója, operatív igazgatója a Fintech.hu-nak elmondta, lát rá esélyt, hogy a közeljövőben magánszemélyek is találkozhatnak majd BNPL szolgáltatásokkal Magyarországon, de az ő elsődleges céljuk az, hogy a vállalkozások likviditását javítsák.

Jelentős a kereslet a BNPL – azaz a „buy now, pay later” („vásárolj most, fizess később”) – iránt, ugyanis a magyar vállalkozók több mint kétharmada igényelne egy ilyen halasztott fizetési megoldást – derült ki a Pastpay felméréséből. Ki ne mondana igent egy ingyenes áruhitelre? Réti Bálintot kérdeztük arról, hogy miért és kiknek jó ez, mekkora kockázatokkal jár egy ilyen szolgáltatást nyújtani.

Berényi Benjamin és Réti Bálint, a Péntech társalapítói (Forrás: Péntech)

Minden fél jól járhat a BNPL-lel

„Ezt a szolgáltatást sok helyen hitelként fogják föl, pedig nem az, mi nem hitelként, hanem faktoringként nyújtjuk. Az a lényege, hogy a webshop ad egy azonnali fizetési kérelmet, mi bevállaljuk ennek a fedezetét, a webshop pedig ad 30 nap fizetési haladékot a cégeknek” – mondta a Fintech.hu-nak a Péntech társalapítója. A kockázatokról elmondta, hogy ha nem fizetne a vevő, akkor ez nyilvánvalóan rajtuk csapódna le, de ezek a részletek a webshopokkal való egyes megállapodásoktól függ – például van olyan, ahol ezt 100 százalékban ők állják.

Ezért érthetően bármely cégnek ezt nem is vállalják. Alapesetben azt nézik, hogy mennyire stabil a cég, mekkora az árbevétele – tehát egy 50 milliós árbevételű cég BNPL-lel sem fog tudni bevásárolni 30 millió forint értékben. „Van egy scoring rendszerünk, egy automatikus minősítési rendszer: amikor az adott webshop szeretné ezt az a fizetési megoldást lehetővé tenni egy adott vevőnek, akkor mi elvégezzük ezt a minősítést, és eldöntjük, vállaljuk-e a fedezetet, vagy sem. Így próbáljuk kiszűrni azt, hogy rossz vevők, vagy nem fizető vevők éljenek ezzel a megoldással” – fogalmazott Réti Bálint.

A szolgáltatásért sem kamatot, sem különböző díjakat nem kell fizetniük a cégeknek. A PastPay haszna a webshopoktól jön, ezt a szolgáltatást díjazásért cserébe nyújtják. A kereskedő is jól jár, hiszen a fenti felmérésből az is kiderült, hogy a BNPL konstrukciók megléte bizonyítottan növeli a vásárlók átlagos kosárértékét és csökkenti a lepattanási rátát. Azaz kedvező feltételek mellett a többség többet és többször költ. Átlagosan 60 százalékkal magasabb kosárértékkel, 80 százalékkal alacsonyabb kosárelhagyási rátával és 40 százalékkal magasabb konverziós rátával kecsegtetik a webshopokat, amelyek ráadásul a vásárlási folyamat lezárultát követően azonnal megkapják az adott összeget a PastPaytől.

A BNPL a vevőknek, azaz a cégeknek nagyjából az áruhitellel, forgóeszközhitellel érhet fel – kamatok nélkül –, javítja a likviditásukat, fizetőképességüket. 

Ugyanis – nagyon leegyszerűsítve – ha van egy megrendelése, akkor ahhoz az alapanyagot meg tudja venni előre, legyártja, amit le kell, és miután megkapta ezért a fizetségét, a webshopot is ki tudja fizetni – miután a profitját már realizálta. Réti Bálint szerint a webshopok forgalmának nagyjából 20-30 százalékán állhat majd be a BNPL-lel fizetett számlák aránya.

Magánszemélyeknek is elérthető lesz a BNPL Magyarországon?

A PastPay kizárólag B2B-ben gondolkodik a BNPL szolgáltatásait illetően, azaz kizárólag cégeknek szolgáltatnak, magánszemélyeknek nem.

„A legnagyobb különbség talán az, hogy a B2C esetében a fogyasztók általában fogyasztói cikkeket vásárolnak – például laptopot, telefont, kamerát –, míg a vállalkozásoknál a mi célunk az, hogy a cash-flowját, likviditását erősítsük azzal, hogy 30-60 napig nem kell fizetniük a beszerzéseik után.”

Réti Bálint egyébként lát rá esélyt, hogy Magyarországon a magánszemélyeknek is lesz majd, aki bevezeti a BNPL-t, hiszen ha csak a régiót nézzük, Lengyelországba már megérkezett a B2C BNPL, de Szlovéniában és Horvátországban is elérhető már a magánszemélyeknek. „Magyarországra is biztosan megérkezik majd, de mi nem foglalkozunk ezzel, mi a vállalkozások cash flowját erősítenénk” – tette hozzá. A vállalkozásoknál maradva: a BNPL szolgáltatással Lengyelországban is elindultak már B2B, és már terjeszkednek a közép-kelet-európai régióban is.

A Fintech.hu korábban cikksorozatban járta körbe a BNPL-modellt:
1. Vásárolj most, fizess később! 
2. A kereskedő fizet! 
3. Pszichológiai faktorok a BNPL sikeressége mögött 
4. Célcsoportok 
5. A piac