A Buy-Now-Pay-Later modell – IV. rész: Célcsoportok

A cikksorozat korábbi részeiben bemutattuk a BNPL modell alapjait, feltártuk, hogy honnan származik a szolgáltatók bevétele és megvizsgáltuk azokat a pszichológiai tényezőket, amik hozzájárulnak a szolgáltatás sikeréhez. A soron következő részben pedig a fogyasztókat vesszük górcső alá egy márciusban publikált kutatás eredményeit szemlézve.

A BNPL szolgáltatók egyértelmű törekvése a fiatalabb, X és Y generációk megszerzése, hiszen ők jelentik a jövő fizetőképes vásárlóit, akikre jobb minél előbb lecsapni. Ez azonban korántsem jelenti azt, hogy egyéb korcsoportok ne érdeklődnének a szolgáltatás iránt, ne volnának a BNPL vállalatok célkeresztjében. A fiatal fogyasztókra inkább jellemző, hogy nem rendelkeznek megtakarítással, állandó, stabil bevétellel, fontosabb számukra a kényelem, és többre értékelik az idejüket, így tökéletes célcsoport a BNPL szolgáltatók számára. Felmérések azonban azt mutatják, hogy az idősebb korosztályok is aktívan, sőt, akár nagyobb arányban használják a BNPL vásárlási funkciót. 

2020 júliusában és 2021 márciusában készített felmérések során az USA-ban kérdeztek meg közel 2000 főt a BNPL vásárlási szokásaikról. A felmérésekből kiderült, hogy egyetlen év alatt a 37,65%-ról 55,8%-ra nőtt azok aránya, akik használták már legalább egyszer a BNPL fizetést. A legnagyobb felfutást az 54 éven felettiek korcsoportjában figyelték meg, ahol 98%-os volt a növekedés. Míg 2020 nyarán a megkérdezett 54 éven felettiek 20,63%-a fizetett legalább egyszer BNPL funkciót használva, addig 2021 márciusban ez az arány 40,88% volt. Ezzel továbbra is utolsó helyen szerepelnek a korcsoportok összehasonlításában, de a majdnem három számjegyű növekedés magáért beszél. A második legnagyobb növekedést a 18-24 évesek között rögzítették, ahol 37,71%-ról 61,16%-ra nőtt a felhasználók aránya, amivel a korcsoportok között az első helyre kerültek. A megkérdezetteket további három korosztályra bontották, az ő eredményeik az alábbiak szerint alakultak:

  • 25-34 évesek: 46,77% (2020); 60,08% (2021)
  • 35-44 évesek: 50,13% (2020); 60,58% (2021)
  • 45-54 évesek: 42,22% (2020); 53,07% (2021)

Látható, hogy a középső három korcsoport magasabb arányról indult és kisebb növekedést ért el, mint a két szélső. Azonban az is egyértelműen látszik, hogy a BNPL fizetés nem kizárólag a fiatalabb fogyasztók között kedvelt szolgáltatás, hanem a népesség egészét lefedi. A márciusi felmérés szerint további növekedés várható, mivel a BNPL-t eddig nem használó vásárlók jelentős hányada tervezi a BNPL fizetés kipróbálását.

Forrás: Fool.com

Görög Szabolcs