Compliance és támogató funkciók kisokosa – bemutatjuk a Védelmi Vonalak podcastet

A Fintech Világa podcast hallgatóinak ismerősen csenghet Bácsfalvi András neve, aki az MKB Bank és a Magyar Bankholding Chief Compliance Officere és MLRO-ja. András abban a szerencsés helyzetben van, hogy a munkája a szenvedélye. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy rengeteg időt és energiát szentel a compliance terület népszerűsítésének és a jövő generációjának edukálásának. Ennek eredményeként indította Védelmi Vonalak című podcastjét, amelyről most mi is kérdeztük.

Hogy kerültél a compliance pályára?
B.A.: Az életem tele van kettősségekkel. A Corvinus Egyetemen végeztem közgazdászként, de IT területen helyezkedtem el. Először az SAP-nál, majd a TATA-nál, végül Bécsben az Ersténél, mint SAP tanácsadó. Fő feladatom az volt, hogy hidat képezzek a felhasználók és a programozók között. Közgazdászként természetesen a finance modulért voltam felelős. 

Miután hazajöttem Bécsből, ott vett egy érdekes kanyart a karrierem és elkezdtem dolgozni az egyik rendvédelmi szervnél, mint közgazdász. Gazdaságbiztonsági jellegű feladatokkal kezdtem el foglalatoskodni. Ott találkoztam először a pénzmosás megelőzéssel, vagy úgy egyáltalán a pénzmosással, igaz, hogy az nagyon más volt, mint egy pénzintézetnél, de maga a téma ott jött velem először szembe. Így keveredtem a compliance-re, melynek egyik területe az AML compliance, a már említett pénzmosás megelőzéssel kapcsolatos feladatok ellátása. Így kezdtem el compliancesként dolgozni az Eximnél, ahol akkor még nem létezett ez a terület, én hozhattam létre. Amikor eljöttem négy év után, akkorra már egy öt fős csapatot vezettem, elég szépen kiépült a terület a pénzintézetnél. Onnan kerültem át az MKB-ba, most pedig már a Magyar Bankoldingban is vagyok.

Hogyan fogalmaznád meg, mi az a compliance?
B.A.: Nehéz megfogalmazni, mert a compiance sokkal több, mint ami le van írva. A compliance egy szemlélet, egy életérzés. A compliance azon túl, hogy törvényi megfelelés, azaz az írott szónak való megfelelés, sok esetben az erkölcs szellemét próbálja szolgálni.

Tehát van, hogy valami törvényes lenne, de mégis azt mondja a compliances, hogy ezt ne tegyük, mert nem etikus. Egyfajta watchdog, azaz jelző kutya funkciót lát el. Van olyan szituáció, amikor nem a compliance a legfontosabb szempont és azt is el kell tudni fogadni és még úgy is lehet egy folyamat teljesen korrekt és prudens.

Mik egy compliance officer legfontosabb feladatai?
B. A.: A legfontosabb feladatok közé tartozik a pénzmosás megelőzése és a hozzá tartozó teendők. Emellett a törvényeknek, partnereknek, levelező bankoknak (a szervezet, ami hozzáférést biztosít az euró vagy dollár elszámoló rendszerhez) való megfelelés. De ide tartoznak az onboarding és a KYC-hoz kapcsolódó kérdések is. 

Ezen kívül a compliance egyik növekvő fontosságú témája a fogyasztóvédelem, aminek fő feladata (amellett, hogy a bankot képviselik) a fogyasztói szempontok érvényesítése, annak érdekében, hogy a felhasználók a lehető legelégedettebbek legyenek.
Ott van még a tőkepiaci compliance, ami a bennfentes kereskedés és piaci manipuláció ellen próbál fellépni, tehát hogy a banki alkalmazottak ne éljenek vissza a hozzájuk került információkkal.

A fentiek mellett vannak általános compliance kérdések, mint a conflict of interest, tehát az összeférhetetlenség kérdése. Például, hogy a hitelbíráló és a hiteligénylő ne álljanak rokoni kapcsolatban, vagy a szervezeten belül alá-fölérendeltségi kapcsolatban született szerelmi kapcsolatok milyen hatással vannak a munkahelyre. Tehát beletartozik minden nemű etikai kérdés a korrupciótól a munkahelyen esetlegesen megjelenő rasszizmuson át a szexuális zaklatásig.

Pár mondatban össze tudnád foglalni miről szól a podcast?
B.A: A Védelmi Vonalak podcast általánosságban a kontrollfunkciókról szól. Tehát nem csak a compliance-ről, hanem például a bankbiztonságról, kockázatkezelésről és belső ellenőrzésről. Minden, ami kontroll funkció, de úgy, hogy nem kizárólag a kontroll funkcióban dolgozók szólalnak fel a témában, hanem üzleti kollégák, felsővezetők, sőt akár politikus is.

Mert én azt gondolom, hogy erről a témáról nem csak az ebben dolgozóknak kell véleménye legyen, hanem másoknak is, és azáltal, hogy ezekről beszélgetünk, ezeknek a fontosságáról beszélünk közösen, mindenkihez kicsit közelebb kerül a téma. Emellett nagyon érdekes látni, hogy hogyan gondolkodik a témáról egy üzleti vezető, egy jogalkotó, egy felügyelő vagy egy politikus.

Ki a célcsoport, az elsődleges hallgatótábor, akiknek szánod?
B.A.: Pályakezdőknek, annak, aki már benne van, bankban, biztosítónál vagy nagyobb vállalatnál dolgozik. Alapvetően mindenkinek szánom, akinek ez a téma vagy azért fontos mert hisz benne, vagy azért fontos, mert akadálynak érzi az életében. Mind a kettő esetben hasznos szerintem erről a témáról beszélni. 

Honnan jött az ölet, motiváció, hogy belekezdj a podcast készítésébe?
B.A.: A fő motiváció az volt, hogy annak a szakmának, amitől azt gondolom, hogy sokat kaptam, ha mást nem akkor azt, hogy megtaláltam, ami érdekel, annak a szakmának visszaadjak. Ezért is oktatok olyan sok helyen, meg ezért is jelenek meg olyan sok helyen és fogadok el olyan sok felkérést, mert én egy ilyen compliance evangélistának fogom fel magam. Szerintem a compliance fontos, egy örömhír és ezt az örömhírt én hirdetem és próbálok segíteni, hogy az utánam következő generációk már közelebb legyenek mondjuk egy észak-amerikai complianceshez megbecsültségben.

Hogyan teszed közérthetővé és izgalmassá az adásokat?
B.A.: A kérdésekkel, adott esetben a közbeszólásaimmal próbálom oldani a feszültséget. Egész egyszerűen valahogy a személyiségemből akarom azt sugározni, hogy nem kell vigyázzban ülni, mert hogy nem ez a feladat, hanem, hogy picit közérthetőbben, kicsit lazábban beszéljünk.

Mivel akár a kérdéseimből, akár a közbevetéseimből érzik azt, hogy én hogyan viselkedem, ez valahogy átsugároz annyira, hogy nagyon kevésszer volt az a benyomásom, hogy nem sikerült megnyitni az interjúalanyt. 

Milyen szempontok játszanak szerepet az adások témáinak és vendégeinek kiválasztása során?
B.A.: Leginkább személyes érdeklődés alapján választok témát és vagy interjúalanyt. A legutóbb például egy amerikai professzor hölggyel készítettem interjút a Wirecard botrány kapcsán, mert erről a témáról szerettem volna többet megtudni. 

Van amikor egy emberrel akarok beszélni mert azt gondolom, hogy érdekes lehet valamiért. Vagy azért, mert ő személyesen érdekes ember, vagy olyan is van, hogy azt gondolom, hogy a témája lehet érdekes. Aztán olyan is van, hogy azt gondolom, hogy az a szektor, ahol dolgozik, vagy az a közeg, amiben ő működik az lehet érdekes. De olyan is előfordult már, amikor a téma motivált. Alapvetően úgy próbálok beszélni a témákról, hogy egy picit mindig az ember is kidomborodjon.

Volt már egy angol nyelvű adás, ahol Eric T. Young volt a vendéged. Tervezel a jövőben is külföldi szakértőket megszólaltatni a műsorban?
B.A.: Folyamatosan vannak külföldi szakértők is megszólaltatva. Az egynegyedét angolul csinálom. Amit el akartam érni az nem teljesen sikerült, hisz az lett volna a cél, hogy nagyobb elérést érjek el. Érdekes tapasztalat volt, hogy az angol nyelvű adásokkal ugyan bevonzottam a külföldi hallgatóságot, azonban veszítettem magyarokat, aminek nem örülök és bízok abban, hogy ez a jövőben változni fog. 

Milyen hosszútávú lehetőségeket látsz a podcastban?
B.A.: Alapvetően azt gondolom, hogy egyfajta szemléletmód átadáson keresztül valamiféle változást is kiválthat. Egyrészt akkor lennék boldog, ha a compliancesek, vagy bárki aki kontrollfunkcióban dolgozik kicsit nyitottabbá válna, egy picit jobban tenné a dolgát és ennek köszönhetően is egy picit jobban, könnyebben ügyesebben érvényesülne. Másrészről, pedig jobban megismernének bennünket más területek is és látnák bennünk azt, hogy egy hajóban evezünk. Ugyanazt a hajót próbáljuk meg bejuttatni a célba még akkor is, ha mi nem a fűtők vagyunk, hanem a fedélzetmesterek.

De mindenesetre én a jövőben azt látom ezzel kapcsolatban, vagy akkor lennék boldog, hogy ha ezek a beszélgetések közelebb vinnék a különböző területeken dolgozó kollégákat egymáshoz. Ha egy ilyen beszélgetés után az üzleti kolléga odamenne a compliance-hez a compliance az üzlethez és egymást jobban megértve, compliantebbül tudnánk működni.

Ezúton is köszönjük Bácsfalvi Andrásnak a beszélgetést és további sok sikert, érdekes témákat és beszélgetéseket kívánunk a folytatáshoz. A Védelmi Vonalak podcast többek között elérhető a Spotify-on, az Apple Podcaston és a Podtailen.

Szabó Rebeka