Folytatjuk cikksorozatunkat, amelyben a Singapore Fintech Festival eseményeit járjuk körbe és igyekszünk reflektálni az ott elhangzott legfontosabb gondolatokra és a résztvevők megszólalásaiból körvonalazódó trendre. Az első két részben volt szó a blockchain technológiáról, valamint a beágyazott pénzügyekről, ezúttal pedig a buy now, pay later jelenséget járjuk körbe.
A cikk megszületéséhez egy a fesztiválon lezajló beszélgetés jelentette az inspirációt, amelyben Hamish Moline, a Zip BNPL szolgáltató kereskedelmi vezetője és Gilbert Chuah, a Singtel pénzügyi és életmód szolgáltatásokért felelős vezetője vettek részt. A beszélgetés során arra a kérdésre keresték a választ, hogy vajon mi magyarázza a BNPL szektor váratlan mértékű növekedését és ki lesz a verseny majdani győztese?
Moline a beszélgetés elején kiemelte, hogy a fizetési szolgáltatások robbanásszerű változáson mennek keresztül, ugyanis a lakossági hitelezési modell nem működőképes és kifejezetten igazságtalan (bizalomhiány, rablóhitelek), a kereskedelmi körülmények is folyamatosan változnak (növekvő verseny, kisebb profitok), a fogyasztók pedig egyre inkább igénylik a rugalmas fizetési opciókat és azt, hogy minél több lehetőség közül választhassanak.
A BNPL érdekessége, hogy a fogyasztók többsége nem hiteltemékként tekint rá, hanem egy a vásárlási folyamatot számukra megkönnyítő eszköznek tartják, aminek segítségével olyan vásárlásokat is végrehajthatnak, melyeket egyébként kénytelenek lettek volna elhalasztani. Ez a pszichológiai tényező nagyban hozzájárult a szolgáltatás népszerűségéhez (és ahhoz is, hogy ezzel párhuzamosan a hitelkártyák jelentős visszaesést tapasztaljanak keresettségükben), ugyanakkor veszélyekkel is jár, hiszen egy hiteltermék esetén elengedhetetlen, hogy az azt igénybe vevő fogyasztók tisztában legyenek a konstrukciók valódi jellegével és következményeivel.
A kérdőjelek ellenére a BNPL szektor továbbra is hatalmas növekedés előtt áll, hiszen a világjárvány miatt tartósan megváltoztak a preferenciák, a fogyasztók többsége pedig gyors, kényelmes, ügyfélbarát fizetési megoldásokat igényel, melyek szinte észrevétlenül kerülnek beágyazásra a vásárlási folyamatba. Ezt a növekedési potenciált pedig tovább növelik azok az ígéretes kollaborációk, melyek révén a BNPL konstrukciók egyre több fogyasztóhoz jutnak el, legyen szó az Afterpay Square általi felvásárlásáról, vagy épp az Amazon és az Affirm együttműködéséről.
A beszélgetés második felében Chuah mutatta be a Singtel, a szingapúri telekommunikációs konglomerátum Dash névre keresztelt átfogó digitális pénztárcáját, amelynek segítségével a felhasználók könnyedén hajthatnak végre utalásokat, online és offline fizetéseket egyaránt, valamint jutalmakat is gyűjthetnek és tárolhatnak. A 2016-ban elinduló Dash termékpalettájában különböző pénzügyi és életmód szolgáltatások (biztosítások, megtakarítások, hitelkártyák) is megtalálhatók, emellett a tömegközlekedésre szóló jegyek megvásárlási is kivitelezhető az alkalmazásból.
A Dash mára több, mint 1 millió ügyféllel rendelkezik (többségük egyébként kifejezetten fiatal), ami jól mutatja, hogy a szingapúri lakosság nyitott a digitális, korszerű fizetési és pénzügyi megoldásokra. A szolgáltatás hamarosan robot-tanácsadói szolgáltatásokkal és BNPL konstrukciókkal is bővül majd. Utóbbihoz a Dash éppen a Zip-pel működik majd együtt, a két vállalat célja pedig egy rendkívül gördülékeny és ügyfélbarát folyamat megalkotása, melynek segítségével a Dash felhasználói könnyedén élhetnek a fizetési mód által nyújtott rugalmassággal.
Bátorfi Botond