Singapore FinTech Festival – A beágyazott pénzügyek felemelkedése

Folytatjuk cikksorozatunkat, amelyben a Singapore Fintech Festival eseményeit járjuk körbe és igyekszünk reflektálni az ott elhangzott legfontosabb gondolatokra és a résztvevők megszólalásaiból körvonalazódó trendre. Az első részben a blockchain pénzügyi szolgáltatásokban betöltött szerepéről volt szó, ezúttal egy látványosan feljövőben lévő trendet, a beágyazott pénzügyeket (angolul embedded finance) járjuk körbe.

Cikkünkhöz az inspirációt egy a fesztiválon lezajló beszélgetés adta, melynek keretein belül Dhivya Suryadevara, a Stripe pénzügyi vezetője beszélgetett Rebecca Martinnal, a Monetary Authority of Singapore felsővezetőjével a beágyazott pénzügyekről, valamint a modellből fakadó új kollaborációs módokról a pénzügyi szektor résztvevői között. 

A beágyazott pénzügyek lényege, hogy egy nem pénzügyi jellegű szolgáltató saját felületén, saját arculat mellett értékesít valamilyen pénzügyi szolgáltatást ügyfeleinek, legyen szó fizetési szolgáltatásról, hitelekről, biztosításokról, vagy bármely egyéb megoldásról. Mindez azért előnyös, mert az ügyfelek könnyebben, egy platformon férnek hozzá az általuk igényelt, különböző jellegű szolgáltatásokhoz, így nem szükséges több felületre navigálniuk egy adott cselekvési folyamat elvégzéséhez. Beágyazott pénzügyi megoldásokat kínál például a Klarna (BNPL, azaz áruhitel), de az Amazon kkv-s ügyfeleinek elérhető hitelek is azt a célt szolgálják, hogy a vásárlók azonnal hozzáférjenek a szükséges finanszírozáshoz és egy nagyobb vásárlás miatt ne kelljen bemenniük például egy bankfiókba.

A nem pénzügyi szolgáltatók felületére beágyazott pénzügyi szolgáltatások 22,5 milliárd dollárnyi bevételt termeltek 2020-ban, a várakozások szerint ez az összeg 2025-re nagyjából tízszeresére emelkedik majd, vagyis valóban hatalmas növekedésre van kilátás. A Stripe, a világ legértékesebb magánkézben lévő fintechje infrastruktúra szolgáltatóként igyekszik szerepet játszani ebben a folyamatban, hiszen fizetésfeldolgozó és egyéb üzleti szolgáltatásaik integrációját API-kon (alkalmazásprogramozási felületeken) keresztül lehetővé teszik ügyfeleiknek, mindezt előfizetéses alapon. Az ügyfelek ezt követően saját arculat mellett kínálhatják ezeket a megoldásokat saját klienseiknek. 

Suryadevara szerint a Stripe célja, hogy összekötő kapocsként szolgáljon a szolgáltatásaikat igénybe vevő vállalatok és klienseik között. A Stripe lehetővé teszi a vállalatoknak, hogy értékajánlatuk bővítésével még hatékonyabban szolgálhassák ki ügyfeleiket, míg a végfelhasználók számára hozzáadott értéket igyekeznek teremteni a pénzügyi szolgáltatások gördülékenyebb és kényelmesebb elérhetővé tételével. Ezt a szellemiséget tükrözi a vállalat Klarnával való együttműködése is, melynek keretein belül a Stripe a Klarna BNPL konstrukcióit kínálja majd fel ügyfeleinek, míg a svéd BNPL óriás a Stripe fizetési technológiáját veszi majd igénybe az észak-amerikai ügyfeleinek részletfizetéseihez. 

Suryadevara meggyőződése szerint a pénzügyi szektor jövőjét pontosan ezek a kollaborációk jelentik, melyek az ügyfelek érdekeinek figyelembevételével jöttek létre és egy meglévő problémát, hatékonyságbeli elmaradást képesek megoldani azzal, hogy mindenkinek egyszerűbbé teszik a szolgáltatások elérését. 

Bátorfi Botond