Visszavág a Klarna, lódíthat a Revolut – Októberi Fintech Körkép

Nincs megállás a fintech szektorban, október is bővelkedett az izgalmas eseményekben. Az eddig gyengécske évet produkáló Klarna ígéretes újdonságokat jelentett be, de az Apple is előállt egy fontos megoldással. A Revolut háza táján hiába kopogtattunk információkért, nem tudták eloszlatni a kétségeinket. A PayPal kellemetlen helyzetbe került egy visszás üzleti döntés miatt.

A vállalat eddigi legnagyobb termék leleplezésének nevezte a Klarna az októberi eseményét. A Spotlight keretein belül új termékeket mutattak be, amelyek megerősítik a BNPL szolgáltató értékajánlatát. Az újdonságok között ott van egy átfogó árösszehasonlító funkció, amivel a felhasználók áttekinthetik, hogy egy adott termék hol mennyibe kerül és az olcsóbb helyeken vásárolhatnak. Ráadásul az elérhető kuponokat is automatikusan beváltja nekik a szolgáltató.

Előre menekül és visszavág a Klarna

Emellett megmutatják a felhasználóknak a vásárlásaikból fakadó szén-dioxid-kibocsátások mértékét és lehetőséget is adnak ennek semlegesítésére. Végül egy külön platformot is létrehoztak, ahol márkák és influenszerek léphetnek egymással kapcsolatba. Ezzel az influenszer marketing felemelkedésére reagálnak és jelentős szerepet kívánnak betölteni a szereplők összekötésében.

A Klarna most bejelentett újdonságai megerősítik azt, amit eddig is tudtunk a vállalatról. A BNPL szolgáltatás továbbra is kulcsfontosságú, de már nem eszerint definiálják magukat. Ehelyett a Klarna vásárlási szuperapp szeretne lenni, amely felhasználóinak minden vonatkozó igényét képes kielégíteni. Úgy tűnik, a vezetőséget nem rázta meg a cég értékeltségének hetedére való csökkenése, még nagyobb célok mellett folytatják.

Terel a Revolut

Néhány hónapja izgalmas ellentétre bukkant szerkesztőségünk. A Revolut nagyjából ekkor árulta el, hogy átlépte a 20 milliós ügyfélszámot. Ezzel szinte egy időben a Litván Nemzeti Bank közölte, hogy 2021-ben 10 millió ügyfél tartozott a jegybank felügyelete alá. Utóbbi számban benne van az összes általuk felügyelt fintech cég EU-s ügyfele. 

Nem nehéz észrevenni a történetben rejlő ellentmondást. A Revolut az EU területén a litván jegybanktól kapott engedéllyel tud operálni, vagyis ügyfeleinek jelentős részét így szolgálja ki. Akkor viszont, hogy lehet, hogy a jegybank által ellenőrzött fintechek összesen fele annyi ügyféllel rendelkeznek, mint az egyszem Revolut? Kutató cikkünkben erre a kérdésre kerestük a választ az illetékesek és a terület szakértőinek bevonásával.

A teljes képért érdemes elolvasni a cikket, annyit viszont elmondhatunk, hogy egyértelműen turpisság van a háttérben. Különböző szereplők nagyon másképp értelmezik azt, hogy ki számít ügyfélnek. Nem meglepő módon a fintechek szeretnek minél több embert ide számolni, így valami hasonló állhat az ügy hátterében is. 

Robog tovább az Apple

Az Apple a múlt hónapban is bekerült a legizgalmasabb hírt szolgáltató vállalatok közé, igaz akkor egy pénzügyi megoldás késése adta az apropót. A tech óriás most visszavág egy sokkal jobb hírrel. Nemrég érkezett meg az Apple kedvező kamatozású megtakarítási számlája. A szolgáltatást a már megszokott partnerrel, a Goldman Sachs-szel közösen alakították ki.

Hiába kúsztak fel gyorsan a hitelkamatok, a megtakarítások terén ez a folyamat sokkal gyengébb. Jogosan feltételezhető, hogy az amerikai piacon kínált számlára már csak emiatt is nagy lesz az igény. Az Apple tehát folytatja pénzügyi ökoszisztémájának építését és nem adja fel a célját, hogy felforgassa a bankszektort. 

Erről a törekvésről az Indexnek írt elemzésünkben is beszámoltunk egyébként. Bemutattuk az eddigi kilenc pénzügyi megoldást és a jövőbeli várakozásokról is elmélkedtünk. Egy biztos, az Apple-re már a pénzügyi szektor szereplőinek is oda kell figyelniük. 

Fagyos fogadtatás kísérte a PayPal legújabb lépését

Végül röviden számolunk be a PayPal kellemetlen esetéről. A mobilfizetési szolgáltató nemrég frissítette a szolgáltatásai használatára vonatkozó szabályzatot, a változtatás viszont nem nyerte el a publikum tetszését. A vállalat ugyanis 2500 dolláros bírság kiszabását helyezte kilátásba, amennyiben bármelyik felhasználója hamis információt, álhíreket, vagy egyéb valótlanságokat terjeszt az alkalmazásban.

Az nem kérdés, hogy ezek a cselekvések károsak és szankcionálandók. De érthető, hogy nem aratott osztatlan sikert, hogy a PayPal maga akarta megítélni, hogy mi számít valótlanságnak, majd pénzt akart beszedni a problémásnak ítélt esetek után. Talán legközelebb jobban átgondolják majd, mielőbb ekkora fába vágják a fejszéjüket.

A Peak kutató és tanácsadó csapata minden hónapban átfogó körképet készít a fintech világ mozzanatairól, azok bankszektorra, biztosítókra, IT szektorra és kormányzati szervekre gyakorolt hatásairól. A tanulmányokban részletesen foglalkozunk a hónap fejleményeinek relevanciájáról a hazai piac kontextusában, mind a lehetőségeket, mind a fenyegetéseket értékelve. A teljes körképpel, vagy annak egyes elemeivel kapcsolatban a science@peakfs.io email címre várjuk a felmerülő kérdéseket.

(Borító: Depositphotos)