A legnagyobb fintechek is hibáznak

Eseménydús heteken van túl a PayPal. Nemrég egy szabályzat frissítés szivárgott ki a vállalat háza tájáról, ami az úgynevezett AUP – Acceptable Use Policy-ben azaz a “megfelelő használat” szabályozásában hozott volna változást. A kiszivárgás után a szervezet “hibának” nevezte a dokumentumban foglaltakat. 

A PayPal olyan szabályzati változásokat javasolt, amelyek lehetővé tették volna, hogy a felhasználókat 2500 dolláros bírsággal sújtsák a félretájékoztatás – úgynevezett “misinformation” népszerűsítéséért. A tervezet szerint a PayPal pénzbírságot szabhat ki a felhasználókra olyan üzenetekért amelyek tartalmazzák „bármilyen félretájékoztatás, hamis tartalom vagy anyag küldését, megosztását vagy közzétételét”. 

A profizmus hiánya a legszembetűnőbb

A történet etikai vonatkozását, vagy éppen a szabályozás logikáját és potenciális hatékonyságát mindenki döntse el maga. De érdemes lehet elolvasni Elon Musk reakcióját és David Marcus, a PayPal korábbi elnök-vezérigazgatójának tweetjét is akár. 

Ellenben ennek az esetnek van egy érdekes szakmai vonatkozása is. 

A cég szerint a kiszivárogtatott dokumentum egy tervezett jogi szöveg volt, amit hibának neveztek. A szakmai – vagyis pont a szakmaiatlan – észrevétel leginkább ebben a reakcióban fedezhető fel. 

A financiális szektor a – nem véletlen és természetesen helyesen – az egyik legjobban regulázott és szabályok közé szorított globális rendszer. A végeláthatatlan szerződések, ÁSZF-ek és nyilatkozatok közepette, hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy minden ilyen tartalom egy-egy találkozási pont a felhasználókkal. Minden ilyen találkozási ponton a felhasználókat valamilyen élmény éri, így értenünk kell, hogy a jogi szövegnek is súlyos marketing és felhasználói élmény hatása lehet. A jó hír, hogy a hatás nem csak negatív lehet. Egy jól megtervezett felületen képesek vagyunk olyan módon megjeleníteni az információt, ami a legjobban szolgálja a felhasználók érdekeit és emellett megfelelnek minden jogi követelménynek is. 

Van megoldás

Nem véletlenül ugrott meg az elmúlt években az úgynevezett felhasználó központú szövegírás – azaz a user experience (UX) copywriting elterjedése a digitális szektorban lévő cégek körében. A UX copywriterek olyan szakemberek, akik a felhasználó központú digitális terméktervezés szabályait ötvözik a tradicionális szövegírás eszközeivel. Ennek köszönhetően látunk egyre több helyen úgynevezett mikro szövegeket, melyek egy-egy hosszú szerződést foglalnak össze pár mondatban.

Azt kijelenthetjük, hogy a PayPal AUP szabályzatának negatív hatásait a legjobb UX copywriterek sem tudták volna csökkenteni. Globális szinten például 1400%-kal megugrott “delete my PayPal” kifejezés. Ez viszont egy jó alkalom arra, hogy emlékeztessük magunkat: a felhasználó központú tervezés mindenkinek az érdeke és a felelőssége is.

(Forrás: Entrepreneur)

(Borító: Depositphotos)