Sokan már a megélhetésük finanszírozására használják a BNPL-t

A megélhetési gondok súlyosan érintik az amerikai fogyasztókat – derült ki egy felmérésből, amely rávilágít arra is, hogy az új hitelezési lehetőségek sokaknak fontos pénzügyi támogatással ér fel. Olyannyira, hogy egyre többen a hitelkártyájukra vagy épp egy BNPL-szolgáltatásra támaszkodnak, ha a megélhetésről van szó, miközben már gondot okoz a törlesztőrészletek fizetése is.

A megkérdezett amerikai fogyasztók majdnem felének gondot okoz még a minimális hitelkártya-törlesztés is – közölte a kártyakibocsátással és fizetési szolgáltatásokkal foglalkozó Marqeta saját felmérésére hivatkozva. Ráadásul a megkérdezettek kétharmada az elmúlt évben a hitelkártyájára támaszkodott a megélhetés érdekében. Mindeközben a BNPL-szolgáltatások („buy now, pay later” – „vásárolj most, fizess később”) használata egy év alatt több mint 40 százalékkal nőtt.

Hitellel a megélhetési válság ellen?

A megélhetési költségek növekedése és az emelkedő kamatlábak együttesen súlyos terhet rónak a fogyasztókra. A Marqeta közleménye rávilágít, hogy a gyorsan fejlődő hitelkártya- és BNPL-piac pénzügyileg egyre fontosabbá válik a fogyasztóknak. A cég hitelezést körbejáró felmérésében 4000 18 és 65 év közötti fogyasztót kérdeztek meg világszerte – köztük 2000-et az Egyesült Államokban, valamint 1000-1000 fogyasztót az Egyesült Királyságban és Ausztráliában. A fogyasztói hitelezés tapasztalatain túl a költési trendekkel kapcsolatos fogyasztói hangulatot is vizsgálták.

Illusztráció (Forrás: Depositphotos)

A felmérés szerint a megkérdezett amerikai fogyasztók egyre nagyobb része számolt be arról, hogy 2022-ben problémát okoz számára a minimális hitelkártya-törlesztés is. Tavaly még csaknem minden harmadik (30 százalék), idén pedig már majdnem minden második (44 százalék) válaszadónak okozott ez nehézséget. Az amerikai fogyasztók több mint felének (55 százalékának) a megélhetési költségek emelkedése már megnehezítette a törlesztőrészletek teljesítését. Sőt, a megkérdezettek 63 százaléka a megélhetési költségek és az infláció miatti aggodalmak miatt már halasztott el nagyobb vásárlást.

Ebben a helyzetben pedig a hitel fontos mentőövnek bizonyult a fogyasztók számára: a megkérdezett amerikaiak 67 százaléka az elmúlt 12 hónapban a hitelkártyájára támaszkodott a megélhetése érdekében.

A Marqeta hozzáteszi, hogy globálisan nézve sem sokkal jobb a helyzet. Ugyanis a megkérdezett fogyasztók közel felének (48 százalékának) jelentett a hitelkártya mentőövet az elszálló megélhetési költségekkel szemben.

A cég közleménye idézi Rachel Hubert, a Marqeta piacelemzési vezetőjét, aki szerint nem tudtak „megpihenni” az emberek az elmúlt időszakban.

„A fogyasztók a világjárvány miatti aggodalmaikat a növekvő inflációra és a közelgő kamatemelésekre cserélték”

– fogalmazott Rachel Huber.

Szerinte emiatt a hitel egyre fontosabbá válik a fogyasztók életében.

A megélhetési költségek és a kamatlábaktól való félelmek ellenére a válaszadók körében továbbra is sokan élnek a hitel lehetőségével. A felmérésből kiderült, hogy az egynél több hitelkártyával rendelkezők száma 2022-ben 19 százalékkal nőtt (52-ről 62 százalékra).

Megugrott a BNPL népszerűsége

A megkérdezett amerikai fogyasztók mintegy kétharmada (67 százaléka) használt már BNPL-szolgáltatást. Ugyanez tavaly még csak 44 százalék volt. A Marqeta kiemeli, hogy emögött nem csak a BNPL-szektor hátszele van, de a jelentős növekedést a megélhetési költségek és a kamatlábak emelkedése miatti fogyasztói aggodalmak is hajtják.

A Fintech.hu korábban cikksorozatban járta körbe a BNPL-modellt:
1. Vásárolj most, fizess később! 
2. A kereskedő fizet! 
3. Pszichológiai faktorok a BNPL sikeressége mögött 
4. Célcsoportok 
5. A piac

A megkérdezett fogyasztók csaknem fele (49 százaléka) nyilatkozott úgy, a kamatok emelkedése miatt az alacsonyabb BNPL-kamatok vonzóbbá váltak. Sokkal rémisztőbb azonban a felmérés azon része, amely rávilágít, hogy a válaszadók 46 százaléka a BNPL-t a megélhetési költségek fedezésére használta. Sőt, minden harmadik (35 százalék) fogyasztó már inkább a BNPL-t használja a hitelkártyájára helyett.

„Felmérésünk szerint az amerikai fogyasztók nagyjából tisztában vannak a hitellehetőségeikkel. Egyre többen számoltak be arról, hogy 2022-ben több hitelkártyával rendelkeznek, és egyre többen veszik igénybe a BNPL-szolgáltatásokat is” – idézi a közlemény Hubert. Szerinte egy versenyképes és egyre érettebb piacon „a hiteltermékeknek a lehető legszemélyesebbnek és legmodernebbnek kell lenniük, mert ha a fogyasztó nem elkötelezett, akkor továbblép egy másik dologra”.