Egy évtizede, 2015 júliusában indult a Revolut, azzal a vízióval, hogy megváltoztassa azt, ahogy az emberek pénzügyeiket intézik. Ma 45 milliárd dollárral a cég Európa legértékesebb technológiai magánvállalata, felhasználóinak a száma világszerte meghaladja az ötvenmilliót. A következő évek kitűzött célja pedig az, hogy száz országban, százmillió felhasználót szolgáljanak ki.
Az elmúlt tíz év legfontosabb mérföldköveiről emlékezett meg a Revolut LinkedIn oldalán. Bár a cég története jórészt ismert a decennium remek alkalom áttekinteni, milyen mérföldköveket említ a vállalat az elmúlt tíz évhez kapcsolódóan, kiegészítve néhány további momentummal.
Honnan?
A Revolut sztori 2015-ben indult. A céget egy orosz és egy ukrán származású üzletember, Nikolay Storonsky és Vlad Yatsenkó alapította, Londonban. Nik Storonsky (Revolut CEO) korábban a Lehman Brothers és a Credit Suisse kereskedője volt. Yatsenko (Revolut CTO) az indulást megelőzően a Deutsche Bank és a Credit Suisse szakértőjeként dolgozott. A céljuk egy olyan platform létrehozása volt, amely lehetővé teszi az utazók számára, hogy minél több országban tudjanak helyi pénznemben költeni extra díjak nélkül.
Mérfölkövek
2016-ban a vállalat 15 milliárd tőkét gyűjtött, a felhasználók száma 300 ezerre nőtt.
2017-ben egy újabb finanszírozási körben 66 millió dollár tőkét vont be a fintech. Az Európai Gazdasági Térségben (EGT) megjelent a Prémium csomag, elindult az üzleti felhasználóknak szóló Revolut Business és a kriptokereskedés.
2018-ban megszerezték az első banki licencet, Litvániában. Egy újabb befektetési körben 250 millió dollárt gyűjtöttek.
Ebben az évben indultak a Metal csomaggal, amelyben már utasbiztosítás és előfizetési szolgáltatások is szerepeltek.
2019-re az ausztrál és szingapúri piacra is beléptek, a felhasználók száma elérte a 7,8 milliót. Ekkortól részvényekkel és ETF-ekkel is lehet kereskedni az alkalmazásban és adományozás funkcióval is bővült az app.
2020 újabb finanszírozási kört (580 millió dollár), új piacokat (Egyesült Államok és Japán) új terméket (Revolut <18) hozott.
A Revolut által kiemelt mérföldkövekhez kapcsolódóan érdemes megemlíteni, hogy a 2020-ban zárt finanszírozási körnek köszönhetően a cég bekerült Európa legértékesebb startupjai köré: értékeltsége elérte az 5,5 milliárd dollárt, amellyel a svéd Klarnával a harmadik helyen állt, az Adyen és a Nexi mögött.
A fintech működésének első éveit pedig jól jellemzi az a tény, hogy a 2020-ban publikált, Európa, Közel-Kelet és Afrika (EMEA) vállalatait rangsoroló Deloitte Technology Fast 500 régiós listát a Revolut vezette: a társaság bevételnövekedésének mediánja 2015 és 2018 között 39 754 százalék volt. (A listán szereplő cégek átlagos értéke abban az évben 1258 százalékot ért el.)
2021-ben újabb 800 millió dollár tőkét gyűjtött az akkor már 18 országban működő neobank és elindította utazási szolgáltatását.
Az EGT országokban emellett elindult a költségkövetési szolgáltatás és lehetővé tették a QR-kódos fizetést a vállalkozások számára. Ebben az évben a WhiteSight legnagyobb neobankokat rangsoroló listáján a Revolut a brazil Nubank mögött a világ második, egyben Európa legértékesebb neobankja volt 33 milliárd dolláros értékeltségével. 2021 volt továbbá az első olyan év, amelyet pozitív eredménnyel zárt a cég: 636 millió fontos árbevétel mellett 26,3 millió font volt a nettó profit.
2022 elején még 16, az év derekán már 26 millió magánfelhasználója volt a Revolutnak, az alkalmazottak száma meghaladta az ötezret. Több országban is helyi IBAN-okat vezettek be és betétbiztosítás mellett lehetett már megtakarítást elhelyezni, beléptek a BNPL szektorba és elindult az üzenetküldés is az appon belül.
2023-ban a neobank addigi működésének legmerészebb átalakítását hajtotta végre az alkalmazásában, és kiterjesztette globális elérhetőségét Brazíliára és Új-Zélandra is.
Ebben az időben a cégnek több kedvezőtlen eseménnyel is szembe kellett ugyanakkor néznie. Az egyik kockázatitőke-befektető, a TriplePoint saját számításai alapján 15 százalékkal csökkentette Revolutban meglévő részesedése értékét, amit nem sokkal később a Schroders eszközkezelő 50 és a Molten Ventures 40 százalékos leértékelése követett. Nehézségei támadtak továbbá a társaságnak a brit banki engedély megszerzése során.
Mindezek ellenére ebben az évben az Egyesült Királyság 13. legértékesebb márkája volt a Revolut a Kantar tanácsadó listája szerint, 5119 milliárd dolláros értékkel. Remek pénzügyi eredményeket közöltek továbbá erről az évről: az árbevétel a megelőző esztendő duplájára, 2,2 milliárd dollárra ugrott, a profit pedig rekord szinte, 545 millió dollárra nőtt.
2024-ről a fintech négy momentumot emelt ki: 8 országban nyerték el a „Great Place to Work” minősítést, már több mint tízezer munkavállalót foglalkoztattak, akik (ahogy a fogalmaztak) együtt alakítják a pénzügyek jövőjét. A cég 45 milliárd dolláros értékeltségével Európa legértékesebb technológiai magáncégévé vált, a felhasználóik száma pedig meghaladja az 50 milliót.
Ez az év az említettek mellett is látványos eredményeket hozott. Megszerezte a vállalat a brit banki licencet. Számos új szolgáltatást vezettek be. Új piacokon jelentek meg (a felhasználók száma globálisan az éves beszámoló alapján 52,5 millióra emelkedett). Nőtt a cégérték. Ugrásszerűen javultak a pénzügyi eredmények: a bevétel 72 százalékkal 3,72 milliárd euróra nőtt, miközben az adózás előtti nyereség 1,30 milliárd euró lett. Ez utóbbi 149 százalékos javulás egyetlen év alatt. A nettó eredmény 930 millió euró volt.
A jövő
A 2024-es eredmények idén tavaszi ismertetésekor jelölte meg Nik Storonsky a következő évek azon célját is, hogy száz országban, százmillió aktív felhasználót szolgáljon ki a vállalat – amely egyébként a megemlékező diasor utolsó oldalán szerepel.
Ennek érdekében az Egyesült Királyságban előkészítés alatt áll a Revolut saját bankjának hivatalos indítása, valamint Mexikó is új piacként kerül a fókuszba. A vállalat a napi pénzügyeken túl teljes körű pénzügyi ökoszisztémát kíván kínálni ügyfeleinek.
Magyarország
A Revolut Magyarországon is egyre népszerűbb. A hazai felhasználók száma 2025 júniusában elérte a kétmilliót, ami 33 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest. A felhasználók a cég közlése szerint havonta 41 millió tranzakciót bonyolítanak le. Aktív befektetési számlával 360 ezren, megtakarítási számlával 149 ezren rendelkeztek.
(Címlapkép: Depositphotos)