A brit pénzügyi felügyelet fellép az egyre súlyosabbá váló zöldre mosás problémája ellen. Első körben a befektetési termékek területén várható szigorítás.
Már korábban is beszámoltunk arról, hogy a greenwashing, azaz zöldre mosás rendszerszintű problémává vált a brit bankszektorban. A brit reklámfelügyelet nemrég be is tiltotta az HSBC egyes klímavédelmi reklámjait, mivel azok túlságosan megtévesztőnek minősültek a fogyasztók számára. De az egyszerű marketingen túl gyakran a saját működésre tett vállalások sem megfelelően hitelesek – ha egyáltalán léteznek.
A brit pénzügyi felügyelet most a helyi befektetési alapokra és portfóliókezelőkre összpontosít. Pontosabban bevezettek egy saját fenntarthatósági védjegyet, amely három kategóriába sorolja be a valóban fenntarthatónak bizonyuló termékeket.
Továbbá korlátozást vezettek be egyes környezetvédelemhez fűződő kifejezések használatára. Így nem lehet már korlátok nélkül használni az “ESG”, a “zöld” vagy a “fenntartható” fogalmakat.
„A zöldre mosás félrevezeti a fogyasztókat, és aláássa az ESG-termékekbe vetett bizalmat. A fogyasztóknak biztosnak kell lenniük abban, hogy amikor a termékek fenntarthatónak mondják magukat, akkor valóban azok is. A javasolt szabályaink segítenek a fogyasztóknak és a vállalatoknak az ágazatba vetett bizalom kiépítésében.”
Sacha Sadan, ESG igazgató, FCA
Az Egyesült Királyság zöld pénzügyi kínálata alapvetően fejlettebb, mint a legtöbb európai országé. A felzárkózás során remélhetőleg figyelembe veszik majd más országok vagyonkezelői, hogy egy hasonló korlátozást náluk is bevezethetnek, ezért bele sem kezdenek a zöldre mosásba.
A Fintech.hu kiemelt figyelmet szentel a zöld pénzügyeknek és a zöldre mosással kapcsolatos edukációnak. A Fintech Világa – Zöld Pénzügyi Percek műsorának több része is segíti a területek megismerését:
- Greenwashing
- Klímaválság – a milliárdos marketing trend
- Greenwashing a befektetésekben
- Intézményesül a greenwashing a bankoknál
- Greenwashing és ESG a tőzsdén
(Forrás: Finextra)
(Címlapkép: Depositphotos)