Hatalmas mérföldkő a Starling életében – nyereséges évet zárt a neobank

A neobankok életében nem mindennapi pillanathoz érkezett a Starling Bank. A brit digitális bank ma arról számolt be, hogy története során először egy teljes éven keresztül nyereséges volt a működése. A 2021-es pénzügyi évben a vállalat 32,1 millió font adózás előtti eredményt produkált. Ugyanez a mutató tavaly még 31,5 millió font veszteséget jelzett, vagyis a Starling nagy utat tett meg ezen rövid idő alatt.

A további statisztikákat böngészve még pontosabban látszanak a fejlődés jelei. A bevételek impozáns, 93 százalékos növekedéssel 188 millió fontra emelkedtek. Ez azt jelenti, hogy a 32,1 milliós profit mögött 17 százalékos marzs húzódik meg, vagyis nem volt kérdés a nyereséges működés kapcsán. 

Csupa jó hír érkezett

A bank által kezelt betétek volumene 55 százalékos ugrással 9 milliárd fontra emelkedett. A hitelezés hasonló fellendülést mutatott, 45 százalékkal nőtt a bank által kihelyezett hitelek összértéke, amely így 3,3 milliárd fontra tehető. Az eredmények egyébként a 2022 március 31-gyel lezáruló 16 hónapos időszakra vonatkoznak, mivel a Starling idén módosította riportolási szokásait.

Anne Boden alapító és csapata az azóta eltelt három hónapban sem ültek a babérjaikon, a 2022-es második negyedéves adatok alapján az idei év bevételei elérhetik a 331 millió fontot, a hitelezés pedig továbbra is meredek fellendülésben van. A jelzáloghitelezés is folyamatosan bővül, ez a trend még a Fleet Mortgages tavaly nyári felvásárlásával kezdődött meg a vállalatnál. Mára a mérlegen több mint 2 milliárd fontnyi jelzáloghitel található, vagyis a kezdeti momentum igazodott a Starling reményeihez.

“Az első nyereséges évünkkel külön kategóriába kerültünk.”

Anne Boden, a Starling alapítója és CEO-ja

Számítani lehetett a nagy bejelentésre

Azoknak, akik jó ideje követik a Starling háza tájáról érkező híreket nem volt nagy meglepetés a mai fejlemény. Már 2020 őszén megírtuk, hogy a digitális bank saját szegmensében elsők között zárt nyereséges hónapot, az alapító pedig tavaly nyáron megerősítette, hogy ezt a nem kis teljesítményt nyolc hónapon keresztül hozni tudta a vállalat. 

Ezzel együtt érthető, hogy Anne Boden alapító-vezérigazgató lelkesen nyilatkozott a fontos mérföldkő kapcsán. “Az első nyereséges évünkkel külön kategóriába kerültünk. Innovatív digitális bankként fenntartható üzleti modellel és erős mérleggel rendelkezünk, így képesek vagyunk magunknak megteremteni a működésünkhöz szükséges tőkét, amivel a régi bankoktól és a többi fintechtől differenciálni tudjuk magunkat” – nyilatkozta Boden.

Egy feladat, amibe szinte mindenkinek beletörik a bicskája

Felmerülhet a kérdés, hogy miért akkora hír, ha egy vállalat nyereséges évet zárt, hiszen ez egy magától értetődő cél mindannyiuk számára. A helyzet az, hogy a neobankok körében a nyereséges működés minden csak nem természetes. A többség rengeteg pénzt éget el agresszív termékfejlesztéssel és földrajzi terjeszkedéssel, a meggyőző ügyfélszámok mellett ugyanakkor nem termelnek elegendő bevételt.

Ennek egyik oka, hogy a neobankok többsége főleg a bankközi jutalékra támaszkodik bevételi forrásként. Így rengeteg digitális banki megoldást ingyen kínálnak az ügyfeleknek, ami jót tesz az ügyfélakvizíciónak, de sok esetben nem vezet valódi értékteremtéshez. A Starling nem ezt az utat követi, a klasszikus neobanki funkciók mellett a hitelezésre is nagy hangsúlyt fektet, ezt igazolja több jelzáloghitelező akvizíciója is a közelmúltból. 

A lenti ábrán is látszik, hogy ez a politika működik, a világon található több száz neobank közül ugyanis csupán tizenhárom működik nyereségesen, a Starling egy közülük. Még jobban érzékelteti ennek jelentőségét, hogy Európában csak három profitábilis neobank található, közülük az orosz Tinkoff Bank aligha tud sokáig az illusztris társaságban maradni az Oroszországgal szembeni szankciók miatt.

Az út megvan, már csak rajta kell maradni

A bank továbbra is  a brit piacra fókuszál, Európába csak a Banking-as-a-service megoldásaival kíván belépni. Ez a fókuszált megközelítés lehetővé tette, hogy a kínált megoldások a brit lakossági és vállalati ügyfelek igényeire reagáljanak és egy olyan paletta szülessen meg, ami évek óta kiemelkedő ügyfélelégedettséget eredményez. Nem véletlen, hogy szinte minden negyedévben a Starling a bankváltások legnagyobb nyertese a szigetországban, még ha ez a folyamat a vártnál lassabban is zajlik.

Összességében úgy látszik, a Starlingnál megtalálták a siker receptjét és tudatosan húzzák le a listáról az ehhez szükséges elemeket. A megnövekedett méret ellenére továbbra is elsők között reagálnak a hirtelen felmerülő ügyféligényekre, legutóbb például a magas infláció hatására jelentősen kibővítették pénzkezelési szolgáltatásukat. Az ilyen lépések eddig is sokat tettek a Starling sikeréért, hiszen milliókban ültették el az ügyfélbarát bank benyomását. A folytatásban sem érdemes másra számítani a nőtől, aki annak idején hadat üzent az elavult bankszektornak. Mostanra kijelenthetjük, nem is sikertelenül tette mindezt Anne Boden. 

Forrás: Starling Bank

Bátorfi Botond

Borító: Starling Bank

Kép: C-Innovation