Védik a KKV-k érdekeit Nagy-Britanniában

Határozott figyelmeztetést intézett a bankokhoz a brit pénzügyi felügyelet. Az FCA kijelentette, a pénzintézeteknek tisztességesebben kell eljárniuk a KKV-knak való hitelezés során, különös tekintettel az adósságok beszedésére. Elsőre meglepőnek tűnhet ez a felszólítás, amely része az FCA által a növekvő inflációra adott összetett válaszának, melynek legfőbb célja a gazdaság szereplőinek érdekképviselete.

A pénzügyi felügyelet 11 bankkal interjúzott az elmúlt időszakban a hitelek kezelésével és a késedelmi fizetések behajtásával kapcsolatban. A beszélgetések során több problémás eljárást is azonosítottak, amelyek aggasztják a szabályozói szervet. Ezek közül a legfontosabbak az alábbiak:  

  • Egyes hitelezők nem járnak el megfelelően a visszafizetés ütemének fenntarthatósága érdekében. Gyakran olyan ütemtervet alakítanak ki, amiről előre tudni lehet, hogy nem fogják tudni tartani a vállalatok, így késedelmi kamatok és díjak számíthatók fel nekik.
  • Sok munkavállaló nem rendelkezik azokkal az ismeretekkel, amelyek szükségesek lennének a KKV-s ügyfelek támogatásához és egyes velük kapcsolatos döntések meghozatalához.
  • A többség nem rendelkezik egyértelmű kritériumokkal a sérülékeny ügyfelek azonosítására, így az alkalmazottak sem tudják felismerni az ilyen helyzeteket. Ennek az az eredménye, hogy a segítségre szoruló ügyfelek nem kapnak érdemi támogatást bankjuktól.
  • Sok esetben hiányoznak azok a minőségi biztosítékok és tesztek, amelyek biztosítanák, hogy a bank minden esetben korrektül jár el az ügyfelekkel. Emiatt a szolgáltatás színvonala sokszor nem csupán elmarad a szükségestől, de mindez még észrevétlen is marad a kisvállalkozások számára.

“A teljes szektortól elvárjuk, hogy mielőbb lépéseket tegyen a helyzet javítása érdekében. Amennyiben a problémák továbbra is fennállnak, cselekedni fogunk.”

Sheldon Mills, az FCA ügyvezető igazgatója

Az FCA személyre szabott visszajelzést adott minden meginterjúvolt banknak, de hangsúlyozta: a szektor összes szereplőjétől elvárja a fenti általános irányelvek mindenkori betartását. A pénzügyi felügyelet minden a KKV-knak hitelező bank igazgatójának levelet írt, amelyben szintén hangsúlyozta a kötelezettségeket, ideértve a felügyelet azonnali értesítését, amennyiben ezek nem teljesülnek.

“Az egész országban mindenkit érint a megélhetési válság – ideértve a kisvállalkozásokat,” nyilatkozta Sheldon Mills, az FCA fogyasztókért és versenyért felelős ügyvezető igazgatója. Mills hozzátette, “csalódottan vettük tudomásul, hogy rendszeresek a banki hiányosságok az ügyfelek korrekt kiszolgálásában. A teljes szektortól elvárjuk, hogy mielőbb lépéseket tegyen a helyzet javítása érdekében. Amennyiben a problémák továbbra is fennállnak, cselekedni fogunk.”

A brit pénzügyi felügyelet az elmúlt években többször pozitív visszajelzéseket kapott, amiért támogatja a fintech szektor fejlődését és az innovatív pénzügyi megoldások terjedését. Most egy másik kérdés miatt illethető elismeréssel, hiszen gyorsan reagálva állt ki a nehéz helyzetben lévő brit KKV-k érdekei mellett. Remélhetőleg a hagyományos pénzintézetek is felismerik a helyzet komolyságát és a jövőben több figyelmet szentelnek a vállalatokkal szembeni megfelelő bánásmódra.

Forrás: Fintech Futures

Bátorfi Botond

Borító: Finance Feeds