Franciaország a zöld neobankok paradicsoma

Fű alatt új domináns piac jött létre a zöld neobanki versenyben. Eddig ezen a területen általában az USA-t és Nagy Britanniát méltattuk, hiszen előbbi az Aspiration révén a legnagyobb szereplő otthona. Utóbbi számos ígéretes zöld neobankot tud felmutatni például a hitelezési fókusszal operáló Tandem Bankot és a nemrég debütáló Tredet. Mostanra a francia piac is zárkózóban van és egyre több zöld kihívóval büszkélkedhet. A legújabb most lépett a piacra.

A Green-Got-ról van szó, amely az ecolytiq zöld pénzügyi szolgáltatóval közösen dobta piacra fenntartható banki alkalmazását a napokban. Az ecolytiq infrastruktúra alapon szolgáltatott karbonkalkulátorával és egyéb megoldásaival meghatározó névnek számít a szegmensben, így érthető, hogy a Green-Got kívánatosnak találta a kollaborációt.

Az érdeklődés már adott

A vállalat várólistájára nagyjából 25 ezren regisztráltak, ők hamarosan meg is kezdhetik a szolgáltatások igénybevételét. A Green-Got azt ígéri, hogy az ügyfelek pénzéből egyáltalán nem finanszíroz fosszilis üzemanyagokat kitermelő vállalatokat. Az ecolytiq-kel való integráció révén azt is megmutatják az ügyfeleknek, hogy az egyes tranzakciók mennyi szén-dioxid légtérbe kerülésével jártak együtt. A karbonlábnyom követésével a cél az, hogy az ügyfelek hasznos információkat kapjanak saját vásárlásaik hatásáról és proaktív lépéseket tehessenek a javulás érdekében.

A kibocsátások mérésének fontos eleme az edukáció, amivel kontextusba helyezhető az ügyfelek karbonlábnyomának mérete és összetétele. Például az adatok szemléletessége növelhető azzal, ha a szén-dioxid mennyiségét egyéb, közérthető mértékegységekre (pl. autóval levezetett kilométerek, elfogyasztott hús kilóban) váltják át. 

Konzisztens megközelítés nélkül nincs siker

A környezetvédelmet célozza az is, hogy minden kártyás fizetés után az eladó által a beszedett tranzakciós jutalék egy részét fenntarthatósági projekteknek adományozzák. Ezek között található erdővédelmet, óceán tisztítást és tiszta energia fejlesztést végző projekt is, amelyek mindegyike fontos tevékenységet végez a klímaváltozás elleni harcban. 

A Green-Got maga is igyekszik hozzájárulni ehhez, például azzal is, hogy a megtakarítási számlákon elhelyezett betéteket fenntarthatóan fekteti be. A karbonkalkulátor, a zöld projekteknek való adományozás és az ügyfelek pénzének fenntartható felhasználása együttesen impozáns zöld pénzügyi palettát és elköteleződést jelez a Green-Got részéről.

Kezdődik a piaci részesedésért vívott küzdelem

Mégis hiba lenne azt gondolni, hogy az ígéretes rajt azonnali sikereket hozhat a vállalatnak. A francia piacon a Green-Got a negyedik zöld neobank, igaz az eddigi szereplők is csak néhány éve kínálják szolgáltatásaikat. Az Helios áprilisban zárta le magvető finanszírozási körét, így mostanra 10,5 millió euró tőkét vont be. Újdonsült riválisához hasonlóan a neobank azt ígéri, hogy csak zöld projektekbe fekteti az ügyfelek pénzét, vállalásai azonban a Green-Got-énál is messzebbre mentek ezen a téren. Az Helios ügyfelei pontos információkat kapnak arról, hogy hova kerülnek kihelyezésre a betéteik, így mindig biztosak lehetnek benne, hogy a pénzüket csak az elveikkel konzisztensen használják fel. 

A Compte CO2 háza tájáról egy ideje nem érkezett friss hír, ennek ellenére említést érdemlő fintechről van szó, melynek célja a légtérbe kerülő szén-dioxid mennyiségének csökkentése és a klímaváltozás ütemének lassítása. A vállalat termékei is ezt segítik elő, méghozzá kifejezetten ötletesen. Az ügyfelek kölcsönt vehetnek fel a környezetre nézve káros működést végző eszközeik lecserélésére, legyen szó gépjárműről, vagy egy régi bojlerről. A karbonlábnyommérés itt is megjelenik, a saját lábnyomuk méretét sikeresen csökkentő ügyfelek pedig pénzjutalomban részesülnek. 

Nagy az átfedés az értékajánlatok között

Az említettekhez hasonló termékpalettával operál az OnlyOne is. A vállalat egy offline és online fizetésekre alkalmas kártyát, valamint egy pénzügyi mobilappot kínál ügyfeleinek, ahol minden tranzakciójuk környezeti hatását nyomon követhetik. A számlákon elhelyezett pénzből kizárólag fenntartható projekteket finanszíroznak, így mára számos fontos kezdeményezés tudott megvalósulni a fintech és ügyfeleinek hathatós közreműködésével. A felhasználók megtakarításokat kezdeményezhetnek és adományozhatnak a nekik szimpatikus környezetvédelmi projekteknek is.

Sűrűsödik az élmezőny

A fentiek fényében itt az ideje, hogy újraértékeljük eddigi kijelentéseinket. Mostantól az USA és Nagy-Britannia mellett Franciaországot is meg kell említenünk, mint a zöld neobanki verseny egyik kulcsfontosságú piacát. A most debütáló Green-Got és három, már néhány éve a piacon lévő kompetitora izgalmas versenyfutásba kezdhet a folytatásban, aminek remélhetőleg a klímaváltozás miatt aggódó társadalom lesz a legnagyobb nyertese.

Forrás: Finextra

Borítókép: Green Got

Bátorfi Botond