Alkohol hiányában is hatalmas költekezés ment a foci-vb alatt

Lassan két hét telt el a 2022-es labdarúgó-világbajnokság döntője óta, folyamatosan érkeznek is az eseménnyel kapcsolatos hírek és érdekességek. Ezúttal a Visa, a katari vb hivatalos fizetés-technológiai partnere publikálta saját adatait a helyszíni tranzakciókkal kapcsolatban. Az eredmények meglepően nagy költekezési kedvet és a digitalizáció térnyerését igazolják.

Kapásból nagy meglepetés, hogy a tranzakciók 89 százaléka érintésmentesen ment végbe. Előzetesen jóval nagyobb készpénzhasználatra lehetett számítani, de szerencsére az 5300 telepített fizetési terminál népszerű opciónak bizonyult. A Visa kártyák használata is jelentős volt, a legtöbbet a szaúd-arábiai rajongók költöttek velük a négy hét alatt. Ők egyedül annyit költöttek, mint az argentin, a brazil, a francia és a kuvaiti szurkolók együttesen. 

Szaúd-Arábia nem csak fociban verte Argentínát

Az élmezőnyben ott vannak még az amerikai, az egyesült arab emírségekbeli, a mexikói és a brit látogatók. Érdekes, hogy az elődöntős csapatok szurkolói nincsenek ott a legtöbbet költők között, hiába az ő válogatottjaik játszották a legtöbb meccset. Nem meglepő módon az argentin-francia döntő alatt költöttek a legtöbbet a nézők, a tranzakciók átlagos mérete is ekkor volt a legnagyobb.

Forrás: Visa

Az adatokat kontextusba helyezhetjük, ha a mostanit összehasonlítjuk a korábbi világbajnokságokkal. Az idei vb-n 39 százalékkal több pénzt költöttek el a látogatók, min a négy évvel ezelőtti orosz rendezvényen. 

Az NFT-kről is szólt a foci-vb

Még nagyobb a különbség a 2014-es brazil vb-hez képest, az akkori költéseknek most a triplája ment végbe. Ha mindehhez hozzávesszük, hogy Katarban nem lehet alkoholt vásárolni a hivatalos helyszíneken, még különlegesebbnek tűnik az eredmény. Sok kritika érte a szervezőket és a FIFA-t, azt viszont nem mondhatjuk, hogy a helyszíni nézők aktivitása ne lett volna kiemelkedően magas. 

Ez a lelkesedés a Visa Masters of Movement pontjain is meglátszott. Ezeken a helyszíneken a futball, a művészetek és a technológia találkoztak, méghozzá emlékezetes gólokat és mozdulatokat bemutató NFT-k formájában.

Ezeket ráadásul maguk a szurkolók hozhatták létre. Egy mozgáskövető technológiával ellátott LED padlóra lépve mutathattak be látványos mozdulatokat a labdával, vagy épp kapura is lőhettek. Ezekből a pillanatokból aztán a helyszínen automatikusan digitális műalkotásokat készítettek nekik, amit emailben kaphattak kézhez. A szurkolók a digitális műalkotások színét is kiválaszthatták, a legtöbben az argentinok kék-fehérjét választották. 

A világbajnokság alatt több mint 120 ezer szurkoló látogatott el ezekre a találkozási pontokra. Bár az NFT-k piacán nagyon gyenge év volt 2022, még mindig nagy vonzereje van ezeknek a tokeneknek, főleg ha élmények is társulnak hozzájuk. 

(Forrás: Visa)

(Borító: Depositphotos)