PayPal – Az első fintech sikersztori

Tavaly ősszel indítottuk el a világ legnagyobb pénzügyi szuperappjait bemutató cikksorozatunkat. Az első négy részben elemeztük a brit Revolut, a német Vivid Money, az orosz Tinkoff, valamint a kínai Alipay történetét, most pedig egy amerikai sikersztorit mutatunk be a jól ismert PayPal személyében. Az egyik első fintech vállalat hosszú utat járt be a szuperapposodásig, mostanra azonban a legerősebb szereplő lett ezen a területen az USA-ban. A folytatásban a PayPal múltjának, jelenének és jövőjének mélyelemzése következik.

A PayPal 1998-ban még Confinity néven jött létre Peter Thiel és Max Levchin alapítása mellett. A Confinity ekkor mobileszközökhöz gyártott biztonsági szoftvereket meglehetősen kevés sikerrel. Ebből kifolyólag a vállalatot 1999-ben átnevezték, ekkortól PayPal néven működött. A névváltással együtt az üzletet is teljesen újragondolták és digitális fizetési platformként folytatták. 2000-ben összeolvadtak az X.com-mal, egy online pénzügyi szolgáltatásokat és email alapú fizetést kínáló vállalattal. 

A PayPal maffia születése

Az X.com élén korábban a világ jelenlegi leggazdagabb embere, Elon Musk állt. Nem sokkal az összeolvadás előtt Muskot tapasztalatlansága miatt eltávolították a vezérigazgatói pozícióból, az ügyletet követően azonban visszatért és a PayPal (immáron X.com) élére állt. Musk nagy potenciált látott a vállalatban, csökönyössége miatt azonban konfliktusokba keveredett. Ennek hatására Peter Thiel úgy döntött, hogy elhagyja a vállalatot. Távollétében azonban a fiatal vezérigazgató nem tudott megbirkózni a feladatokkal, így az igazgatóság megköszönte a munkáját, 2000 őszén pedig ismét Peter Thiel lett a CEO.

Innentől kezdve felgyorsultak az események. A digitális fizetési szolgáltatót 2001-ben visszanevezték PayPalra, a következő évben pedig már a tőzsdei bevezetésre is sor került. Az IPO jelentős forrásokhoz juttatta a korai tulajdonosokat, akiket manapság PayPal maffia néven ismerünk. Ezek a fiatal vállalkozók ekkor alapozták meg jelentőségüket a pénzügyi és technológiai területen, az elmúlt két évtizedben pedig drámai hatást gyakoroltak a fintech szektorra. Elon Musk 11,7 százalékos részesedéséért cserébe például több mint 100 millió dollárhoz jutott. Ebből az összegből alapította meg a ma általános ismertségnek örvendő Teslát és SpaceX-et. 

A PayPal maffia sikerei

Drámai növekedés

Nem sokkal az IPO után az eBay e-kereskedelmi platform 1,5 milliárd dollárért felvásárolta a PayPalt.  Hamarosan a felületen végbemenő tranzakciók 25 százaléka a PayPal fizetési szolgáltatásain keresztül ment végbe, ezzel a terület egyik kiemelt szereplőjévé vált. 

A vállalat számos akvizíciót végrehajtott értékajánlatának bővítése érdekében, de a partnerségekre is nagy figyelmet szentelt. 

A VeriSign 2005-ös felvásárlása lehetővé tette a fizetések biztonságának növelését. Két évvel később a Mastercarddal való együttműködés keretein belül jött létre a PayPal Secure Card szolgáltatás, amely lehetővé tette a felhasználóknak, hogy olyan felületeken is PayPallal fizessenek, ahol nem szerepelt a  közvetlen kínálatban ez a fizetési mód. 

Úttörő a fintechek között

A 2010-es évek eleje egyértelműen az ügyfélakvizícióról és a PayPal szolgáltatásainak kiterjesztéséről szólt. A vállalat 2011-ben bejelentette, hogy az offline fizetéseket is lehetővé kívánja tenni ügyfeleinek, egy évvel később pedig a Discover Carddal való megállapodás révén mindezt több mint hétmillió boltban már meg is tehették a felhasználók. A folyamatos terjeszkedésnek köszönhetően a PayPal ekkor már több mint 200 millió felhasználóval rendelkezett világszerte. Nem véletlen, hogy manapság gyakran hivatkoznak úgy a vállalatra, mint az első igazán sikeres, globális jelenléttel rendelkező fintech.

A Venmo sztori

A PayPal 2013-ban 800 millió dollárért felvásárolta a Braintree Systems nevű vállalatot, a Venmo fizetési szolgáltatás tulajdonosát. A mára ikonikusnak számító Venmo egy olyan alkalmazás, amely lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy költségeket osszanak meg és fizetéseket indítsanak barátaiknak és ismerőseiknek. Az app rendkívül erős szociális aspektussal bír, ami hozzájárult a fiatalabb generációk körében szerzett hatalmas népszerűségéhez. Az alkalmazás fiatal külsővel és hangulattal rendelkezik. A fizetések megkönnyítése mellett az ismerősökkel való kapcsolattartást is lehetővé teszi. A felhasználók üzeneteket küldhetnek egymásnak és megjegyzéseket fűzhetnek az utalásokhoz is. 

A Venmo előretörése

A Venmo felhasználóinak száma 2021-ben 70 millióra rúgott, ők együttesen 230 milliárd dollárnyi tranzakciót bonyolítottak le. A szolgáltatás értéke mára 38 milliárd dollárra tehető, ami elképesztő növekedést mutat az eredeti 800 millióhoz képest. Mindez főleg így van, ha figyelembe vesszük, hogy az akvizíciónak részét képezték a Braintree kereskedői fizetési szolgáltatásai is. 

Az eBay-PayPal házasság vége

A PayPalt tulajdonló eBay 2014-ben befektetői nyomás hatására bejelentette, hogy a két vállalat hamarosan szétválik, ugyanakkor szoros együttműködésben marad. A válásra 2015-ben került sor, innentől további öt évig a PayPal számított az e-kereskedelmi felület első számú fizetési partnerének. Az eBay azonban úgy döntött, 2020-tól az amszterdami székhelyű Adyen fizetési szolgáltatóval folytatják, ami a két legendás cég együttműködésének végét jelentette. A hivatalos indoklás alapján a kiemelkedő ügyfélélmény, a fizetési folyamat gördülékenysége és kompaktsága döntött az Adyen javára. 

A PayPal sztori mérföldkövei, 1998-2015

Új területek a fizetési szektorban

A váratlan szakítás ellenére a PayPal jövőbeli sikerei meg lettek alapozva, gondoljunk csak a Braintree fizetési technológiájára és a Venmo sikereire. 2014-ben Dan Schulman került a vezérigazgatói székbe, aki ismét az akvizíciókban látta a vállalat egyik legjobb lehetőségét. 2015-ben a PayPal 890 millió dollárért beemelte portfóliójába a Xoomot, egy digitális fizetési szolgáltatót. A Xoom technológiájának elérése megnyitotta az utat a vállalat előtt a nemzetközi fizetések irányába.

Két évvel később, 2017-ben debütált a PayPal első felhasználók közötti (P2P, avagy peer-to-peer) fizetési rendszere, amellyel a vállalat belépett a gyors növekedést mutató peer-to-peer fizetések területére is. Ekkorra már látszott, hogy a korábban niche, digitális fizetési szolgáltatóként elkönyvelt PayPal “mindenegyben” típusú szolgáltatóvá kíván válni a területen. A mostani szuperappos törekvések első egyértelmű jele volt ez.

Ázsiai óriások nyomdokain

A hírek szerint Dan Schulmant a kínai Tencent vezérigazgatójával való beszélgetései vezették arra a gondolatra, hogy szuperappot csináljon a PayPalból. Ebből a szempontból érthető a törekvés, hiszen a kínai szuperapp óriások, a WeChat (Tencent) és az Alipay (Alibaba) hatalmas, közel egymilliárdos aktív ügyfélkört alakítottak ki az országban. Részben az ő sikerük is eredményezte azt, hogy világszerte egyre több szereplő kezd pénzügyi szuperapp, vagy akár kiterjedt szuperapp fejlesztésébe.

A Wechat szuperappos ökoszisztémája

Ebből a szempontból a nemzetközi trendek lekövetéseként értelmezhetők a PayPal szuperappos törekvései, a valóság azonban ennél árnyaltabb. Az amerikai piac több szempontból sem ideális a szuperappok széles körben való elterjedéséhez. A heterogén lakosság rendkívül változatos igényekkel és preferenciákkal rendelkezik, így nehezebb egy olyan termékpalettát létrehozni, ami minden igényt univerzálisan képes kielégíteni. Ezzel szemben Kínában jóval homogénebbek a lakosság igényei, ami egyszerűbbé teszi az átfogó értékajánlat kialakítását. 

Kihívások az amerikai piacon

Az sem mellékes, hogy az átlag kínai fogyasztó mobileszköze kevésbé fejlett, mint az amerikai és nyugat-európai fogyasztóké, így nehezebben visz el 40-50 különböző appot. Ez szintén növeli a szuperappok vonzerejét az ázsiai lakosság körében. Amerikában ez a hatás kevésbé érzékelhető, ráadásul ott a lakosság szkeptikusabban közelíti meg a szuperappokat. Míg egy átlagos kínai lakos jelentős előnyként éli meg, hogy minden fontosabb tevékenységet egy appban tud elvégezni, addig az amerikai lakosság nagy része nem tartja biztonságosnak, hogy minden adatát egyazon szolgáltató rendelkezésére bocsássa. 

A piaci jellegzetességek tekintetében a PayPal tehát kifejezetten kockázatvállaló megközelítést választott. A vállalat vélhetően abban bízik, hogy a fizetések és pénzügyi műveletek egy helyen történő kezelése olyan kényelmi előnyöket kínál a felhasználóknak, ami képes lesz aggályaik eloszlatására. A szuperapposodási folyamatot összességében mégis inkább a riválisok terjeszkedése váltotta ki, mintsem az ügyféligények. 

Mozgolódnak a versenytársak

Az elmúlt években számos olyan digitális fizetési szolgáltató jelent meg a piacon, amely fokozatos termékfejlesztéssel elkezdte lefedni a kereskedők értékláncának szinte minden fontos elemét. A fizetések mellett gyorsan megjelentek az értékajánlatban többek között a HR szolgáltatások, marketing megoldások és finanszírozási termékek. A riválisok között említhető a világ legértékesebb magánkézben lévő fintech cége, a Stripe, vagy épp a Jack Dorsey neve által fémjelzett Square. Az olyan e-kereskedelmi szereplők terjeszkedése, mint az Amazon és a Shopify szintén növelte a PayPalra nehezedő nyomást, így bizonyos értelemben kényszerűnek nevezhető az ökoszisztémákban való gondolkodás. 

A riválisok kereskedőknek szóló beágyazott szolgáltatásai

A PayPalra korábban inkább az volt jellemző, hogy a középpontban mindig a fizetési szolgáltatások álltak, amihez a vállalat időnként egy-egy további pénzügyi szolgáltatást kapcsolt. A riválisok azonban elkezdték előtérbe helyezni az ökoszisztémákban való gondolkodást, ez pedig fenyegetést jelent a PayPal stabil, régóta fennálló domináns szerepére a digitális fizetési szektorban. Nem véletlen, hogy egy 2021 februári, befektetőknek szóló prezentáció alkalmával a vállalat minden korábbinál ambiciózusabban fogalmazott: “Egy átfogó platformot építünk, hogy aktívan támogathassuk a globális digitális gazdaságot. A nagyszerű vállalatok valódi problémákat oldanak meg.”

Ahogy a kereskedői fronton a Stripe, a Square és a Shopify terjeszkedése kompakt értékajánlat kialakítására ösztönözte a PayPalt, ugyanezt a hatást lakossági fronton a neobankok váltották ki. A neobankok népszerűségének drámai növekedése az elmúlt években Amerikát is elérte, ami a megalapozta a mára széles körben ismert szereplők, a Chime, a Current és a Varo Bank sikerét. A PayPal lakossági szuperappjának piacra dobásával legalább annyira szeretne reagálni ezen szereplők előretörésére, mint amennyire szeretné kihasználni a hagyományos bankok hiányosságait.

Bemutatkozik a PayPal szuperappja

A 2020-ban belengetett lakossági szuperapp végül a tavalyi év októberében meg is érkezett a piacra az Amerikai Egyesült Államokban. A bejelentés idején a többség egyetértett abban, hogy a Direct Deposits nevű funkció volt a legjelentősebb a szuperappos törekvések tekintetében. A szolgáltatás segítségével a felhasználó elérheti munkabérét, mindezt ráadásul a megszokott időpontnál két nappal korábban. A funkció organikusan teszi lehetővé a felhasználók pénzének átterelését a PayPal ökoszisztémájába. Később a felhasználókat az appban további szolgáltatások fogadják, amelyek lehetővé teszik a hétköznapi pénzügyi műveletek és tevékenységek hatékony elvégzését.  

A megújult app vezérlőpultja egy jól áttekinthető menüben összegzi a kínált szolgáltatásokat. A tárca menüben (Wallet tab) a felhasználók könnyedén integrálhatják az appba meglévő bankszámláikat és kártyáikat, továbbá a PayPal saját debit- és hitelkártyáit, vagy cashcardjait is megrendelhetik.  Egyébként a korábban bemutatott Direct Deposits szolgáltatás is ebben a menüben érhető el.

A fizetési menü (Payments tab) a PayPal klasszikus megoldásait összesíti, legyen szó felhasználók közötti tranzakciókról, nemzetközi átutalásokról, vagy épp adományozásról. A menübe két újdonság is bekerült. Az egyik egy számlakezelő funkció, ami több mint 17 ezer partnernél teszi lehetővé a különböző számlák digitális befizetését. A megoldás kifejezetten ügyfélbarát, hiszen emlékeztetőket küld a felhasználónak a befizetendő számlákról, valamint a PayPal egyenlegen kívüli forrásokból is lehetőséget teremt a befizetésre. Az üzenetváltó funkció összeköti a vevőket és eladókat, vagy a kedvezményezetteket és az utalókat. Ezen a kommunikációs csatornán keresztül össze lehet egyeztetni egy tranzakció pontos részleteit, de akár fizetési igényt is lehet küldeni a másiknak. A megoldást kereskedők és magánszemélyek is igénybe vehetik.

A pénzügyi menü (Finance tab) jelenleg megtakarítási és kriptovaluta termékeket kínál az ügyfeleknek. A PayPal Savings egy, a Synchrony Bankkal közösen létrehozott megtakarítási számla, amely évente 0,4 százalékos hozamot kínál a felhasználóknak. Ez szignifikánsan magasabb, mint a bejelentés idején érvényes amerikai átlag (0,06 százalék), ugyanakkor elmarad a Chime vagy a Varo által kínált maximális hozamoktól. A kriptovaluta szolgáltatások már korábban debütáltak, így a felhasználók továbbra is Bitcoinnal, Etherrel, Litecoinnal és Bitcoin Cash-sel kereskedhetnek,  valamint biztonságosan tárolhatják is kriptoeszközeiket.

A PayPal fogyasztói és kereskedői értékajánlata

A három fő menü mellett érdemes említést tenni két további újdonságról az appban. A vásárlási központon (Shopping hub) keresztül közvetlenül az appban lehet különböző termékeket vásárolni. A színvonalas felhasználói élményről személyre szabott ajánlatok, exkluzív kedvezmények, hűségprogramok, cashback szolgáltatások és hiteltermékek gondoskodnak. A másik újítás a PayPal saját adománygyűjtő platformja, a Generosity Network. Az alkalmazáson belül lehetőség van személyes célokra szóló adományok gyűjtésére, de rászorulóknak, jótékonysági szervezeteknek és kisvállalkozásoknak is lehet gyűjtést indítani. 

Folytatódik a termékfejlesztés

Az applikációban később számos további megoldás megjelenik majd, így a fokozatos termékfejlesztés értelmében egyelőre csak első verzióról beszélhetünk. A közeljövőben a prioritások között szerepel a Robinhooddal való verseny felvétele. A tervezett befektetési kínálat részét képezi a hagyományos részvénykereskedés, a töredékes részvényvásárlás, valamint az ETF befektetés. A későbbiekben még érkezik QR-kódos offline fizetés, valamint egy bolti vásárlások során alkalmazható megtakarítási megoldás is.

Nem egyhangú a lelkesedés

Az impozáns tervek és a széles termékpaletta lényegében azonnal az amerikai szuperapp verseny éllovasává tették a PayPalt. Ennek ellenére nem mindenki van meggyőződve arról, hogy a vállalat jó irányba indult el. Ron Chevlin, a Cornerstone Advisors kutatási igazgatója szerint az amerikai lakosság egyértelműen nem vágyik szuperappokra, ehelyett saját egyedi igényeik kielégítését várják az egyes területek specialistáitól (azaz a best-in-class providerektől). Chevlin szerint a PayPal jobban tenné ha kereskedői értékajánlatának kiépítésére fókuszálna, a lakossági szegmensben pedig átfogó digitális fizetési szolgáltatásait fejlesztené. 

Többen kiemelték azt is, hogy az ázsiai szuperappok sikere abban rejlik, hogy egy appban a szolgáltató saját szolgáltatásai mellett több száz harmadik feles szolgáltatói megoldás is megjelenik. Ezáltal a felhasználó valóban képes az életmódjával kapcsolatos szinten minden műveletet egy alkalmazásban elvégezni. A PayPal jelen állás szerint nem épít érdemben a piactér logikára, a külső szolgáltatók megoldásai is inkább csak a PayPallal való együttműködéseken keresztül tudnak megjelenni a palettán. 

Egyelőre általános, életmódbeli igényeket lefedő szuperappként sem aposztrofálható az alkalmazás, sokkal inkább egy pénzügyi szuperappról van szó. Ez a szűkebb fókusz csökkentheti a fogyasztók adatmegosztással kapcsolatos aggályait, hiszen a PayPal nem szerez átfogó képet életük minden fontosabb területéről. Egyúttal az is látszik, hogy a jelenlegi értékajánlatot bővíteni kell ahhoz, hogy a PayPal kellően széles körben tudjon átfogó, minden fontosabb pénzügyi szükségletet kiszolgáló szereplővé válni. Már csak emiatt is közelebbről nyomon fogjuk követni a vállalat elkövetkezendő újdonságait. 

Források: TechCrunch, The Street, Analytics Steps, Forbes 

Bátorfi Botond, Qayum Dániel