Manapság nem számít sci-fibe illő felvetésnek, sem az online ügyintézés, sem a távoli ügyfél-azonosítás. Az elmúlt évek jogszabályváltozásai egyre nagyobb teret engedtek a pénzügyi szektornak is arra, hogy hatékonyan használják ki az online tér adta lehetőségeket. Emellett a koronavírus járvány hatására az olyan kényelmi funkciót biztosító szolgáltatások, mint az online ügyintézés szükségletté váltak. Cikkünkben elmagyarázzuk, hogy mi is az a nem valós idejű ügyfél-azonosítás és milyen hazai megoldások találhatóak a piacon.

Ügyfél-azonosítás típusai és jogszabályi áttekintés

Jelenleg Magyarországon nyithatunk bankszámát valós idejű és nem valós idejű ügyfél-azonosítással egyaránt. Valós idejű ügyfél-azonosítás, amikor klasszikus megoldással élve személyesen a bankfiókban történik az azonosítási folyamat, ám 2017 óta videochaten keresztül is lehetőség van kommunikálni az ügyintézőkkel. Utóbbi esetben az ügyfél – lehet akár lakossági vagy egyéni vállalkozó is – videochaten keresztül, valós időben nyilatkozik a banki ügyintéző előtt. A megoldás hátránya, hogy csak nyitvatartási időben, előzetes időpont foglalást követően végezhető el a folyamat. További nehézséget okoz, hogy a laptopok kamerája gyakran nem megfelelő minőségű képet készít, amely nehezíti az okmányokon szereplő adatok leolvasását. 

A magyar pénzintézeteknek 2019. január 1-jétől az MNB 45/2018 (XII.17.) rendelete értelmében lehetőségük van arra, hogy nem valós időben azonosítsák ügyfeleiket – a kockázatarányosság elvének figyelembevételével. A kockázatarányosság elvének értelmében a bankoknak minden ügyfelük esetében figyelembe kell venniük a megbízás jellegét és összegét, valamint vonatkozó belső szabályzataikat, amely alapján kockázati kategóriába (alacsony, közepes, magas) sorolják ügyfeleiket.

Azonban az így nyitott bankszámlák esetében bizonyos korlátozásokat is bevezettek. Az ügyfelek például nem vehettek fel 300 ezer forintnál nagyobb összeget, nem utalhatnak az EU-n kívülre és belföldön sem indíthatnak 10 millió forintot meghaladó utalást.

A nem valós idejű azonosítási folyamat során az ügyfelek a személyes adatok megadását követően az okiratok lefotózásával és egy hagyományos fotó-, vagy videó szelfi feltöltésével igazolhatják személyazonosságukat. A beérkezett adatokat automatizált mechanizmusok mellett a pénzintézetek munkatársai manuálisan is ellenőrzik és amennyiben mindent rendben találnak, megtörténik a bankszámla megnyitása vagy a hitelelbírálás. A pénzintézeteknek 2 nap áll rendelkezésre, hogy elbírálja a beérkezett kérelmeket és az eredményről értesítsék felhasználóikat.

Az MNB 2020. augusztus 25-én megjelent és októberben hatályba lépett rendeletének alapján az e-személyigazolványok chipjén tárolt adatok is felhasználhatóak lettek az átvilágítási folyamat során. A rendelet értelmében az e-személyivel történő hitelesítés teljes értékű ügyfél-átvilágításnak (erős ügyfél-azonosítás) minősül, így a korábbi korlátozások is hatályukat vesztik.

Az új rendelet lehetővé teszi a bankok számára, hogy növeljék az ügyfélélményt azáltal, hogy gyorsítják, és bármikor, bárhonnan elérhetővé teszik a bankszámlanyitást és a hiteligénylést. A pénzügyi szolgáltatók el is kezdték a felkészülést az online azonosításra és aláírásra. Ez jogi, technológia és biztonságtechnikai feladatokat egyaránt tartalmaz számukra; így sok esetben praktikusabb döntés, ha harmadik féltől szerzik be ezeket a szolgáltatásokat.

Elérhető megoldások a magyar piacon

Az első nem valósidejű ügyfél-azonosítási megoldást alkalmazó pénzintézet a CIB Bank, aki a bankmonitor.hu-val közösen biztosít lehetőséget online bankszámlanyitásra éjjel nappal, a hét minden napján. Az így nyitható CIB ECO bankszámla számlavezetési díja az első két évben ingyenes, mely mellé olyan extra kedvezményeket is biztosítanak, mint az ingyenes átutalási- és kártyadíj. A bankszámlanyitás mellett most már elérhetővé vált a gyorsított online babaváró hitel ügyintézés, mely során 2 munkanapos hitelelbírálást és e-nyomonkövetést biztosítanak az ügyintézés során. Az online bankszámlanyitás lehetősége csak a bank új ügyfeleinek hozzáférhető, mely egy jó stratégia a fiatalabb generációk bevonzására és aktiválására. A CIB megoldása információink szerint nem az erős ügyfél-azonosításra épül, azaz a fent ismertetett korlátozások érvényesek az így nyitott bankszámlákra. Ez a megoldás a számlanyitás és hiteligénylés mellett egyébként a POS terminál igénylési folyamatnál is használható, így a kereskedő megspórolhatja a fizikai ügyintézést, és néhány perc alatt igényelhet POS terminált. 

Az októberi jogszabályváltozásra gyorsan reagálva a Gránit bank a GB Solutions-szel közösen elérhetővé tették saját megoldásokat a Gránit bank mobilalkalmazásának legújabb verziójában. Az iOS és Android eszközökön is elérhető applikációban Magyarországon elsőként biztosítanak lehetőséget teljes értékű számla nyitására távoli ügyfél-azonosítás segítségével. Ehhez a felhasználónak dokumentumaik befényképezését és a video selfie elkészítését követően be kell olvasni a személyi igazolványuk NFC (Near-Field-Communication) chipjén található adatokat telefonjuk segítségével. Honlapjuk szerint a számlanyitás ezen módja körülbelül 10 percet vesz igénybe. A számlanyitáshoz nem szükséges másik bankból történő utalás és a készpénzfelvétel valamint az átutalások összege sem korlátozott. Emellett az alkalmazás lehetővé teszi az Azonnali Fizetési Rendszreben meghatározott MNB sztenderdeknek megfelelő QR-kód generálást és a QR-kód beolvasásával történő fizetést egyaránt. Ezzel támogatva a kereskedőket egy újabb elektronikus fizetési megoldás biztosításban. 

Az új megoldás mellett elérhető marad a 2017-ben bevezetett videó-azonosítással történő számlanyitás is, ezzel meghagyva az ügyfeleinek a lehetőséget a számukra komfortosabb opció kiválasztására.

Az alábbiakban azokat a magyar piacon elérhető nem valósidejű ügyfél-azonosítási megoldásokat mutatjuk be, melyeket szolgáltatás alapú modellben vehetnek igénybe pénzintézetek.

A Lippert és az ff. next end-to-end, mobile-first hitelezési megoldása a Flint, mely 15-20 perces onboarding és hiteligénylési folyamatot, illetve elektronikus aláírási megoldást kínál. A Flint elsődleges terméke egy mobil alkalmazás, azonban az azonosítást követően böngészőből is elérhető. Az alkalmazás közhiteles nyilvántartásokat használva automatikusan kitölti a felhasználói adatok egy részét, ezáltal is garantálva az adatok tisztaságát. A megoldás szinte az összes hiteltermék esetében alkalmazható a jelzáloghitel kivételével. A Flint lehetőséget kínál a teljes szoftver integrációjára és automatizálásra, mindemellett letisztult felületet és egyszerű onboardingot tesz lehetővé leendő ügyfelei számára. A teljes folyamat integrálása mellett lehetőség van modulonként is igénybe venni az egyes elemeket, azaz használható csak ügyfél-azonosítási megoldásként is. A Flint rendszere képes az e-személyik chipjének kiolvasására is, azaz erős ügyfél-azonosítási megoldásnak minősül, így korlátozások nélküli számla nyitható a sikeres azonosítás után, illetve hitelekhez kapcsolódó szerződések megkötéséhez is használható.

Az ID&Trust kft. által kínált GoodId alkalmazás olyan digitális walletet kínál ügyfeleinek, ahol biztonságosan tárolhatják személyazonosításra alkalmas okirataikat és egyéb személyes irataikat; emellett pedig elektronikus aláírási megoldást is kínál. Alkalmazásukat nem csak a bankok, hanem biztosítók, közüzemi szolgáltatók, egészségügyi szolgáltatók, mobilszolgáltatók számára is ajánlják. Felhasználóik számára azt ígérik, hogy az egyszer létrehozott „digitális személyazonosítójuk” újra és újra felhasználható lesz. Tehát nem kell minden szolgáltatónál elölről kezdeniük az azonosítási folyamatot, hanem az alkalmazás segítségével egyszerűen intézhetik hivatalos ügyeiket. A megoldás nagy hátránya, hogy nem szabható arculatra, és nem integrálható saját folyamatokba, így az önálló brand építésében gondolkodó pénzügyi szolgáltatók számára kevéssé releváns opció.

A hazai piacon elsőként, 2019-ben a Peak nyújtott gyors, felhő alapú megoldást távoli ügyfél-azonosításra. Az azonosítás teljesen digitális térben, ios és android mobil appokban és webes alkalmazásban egyaránt elérhető. A folyamat csupán 3-5 percet vesz igénybe, az adatok pedig a feltöltését követő 24 órán belül elbírálásra kerülnek. A Peak, saját megoldását úgy alakította ki, hogy az könnyen arculatra szabható és SaaS (software as a service) szolgáltatás keretén belül elérhető legyen azon szolgáltatók számára is, akik jelenleg nem rendelkeznek saját megoldással. A backoffice számára létrehozott admin redszer biztonságos és felhasználóbarát megoldást biztosít a beérkezett igények manuális elbírálására. A megoldás a legmodernebb technológiákon alapszik, ennek megfelelően dokumentum és arcfelismerő képessége is van a rendszernek. A Peak ezt a rendszert alkalmazza saját digitális banki ügyfeleinek azonosítása esetén is, akik a cég eddigi 7 éves működése során 88 országból vették igénybe a cég prepaid kártyáit és elektronikus pénztárcáit. A megoldás nem minősül erős ügyfél-azonosításnak, így a CIB Bank esetében is fennálló, korlátozott számlák nyitására alkalmas.

Összegzés

Az új szabályozás értelmében tehát lehetősége nyílt a pénzügyi szektornak arra, hogy még teljesebb online szolgáltatásokat kínáljanak ügyfeleiknek. Azonban a bankok és hitelintézetek sok esetben nem rendelkeznek a megfelelő technológiai háttérrel, ezért külső szolgáltatókkal együttműködve valósítják meg ezeket a projektetek. Ahogy láthattuk a hazai piacon számos olyan megoldás elérhető, amely egyszerű és gyors ügyfélinterakciót igényel, miközben garantálják a megfelelő̋ biztonságot.

Szabó Rebeka