Hogyan lehet sikeres egy szuperapp?

Az idei év egyik nagy fintech trendje a szuperapposodás nyugati terjedése volt. Míg Ázsiában már évek óta meghatározó szerepet tölt be az emberek életében egy-egy alkalmazás, addig az Egyesült Államokra és Európára nem volt jellemző a szinte minden igényt kielégítő megoldások jelenléte. Azonban egyre több fintech gondolja úgy, hogy a szuperappokban rejlő potenciált már a nyugati szokásoknak megfelelően is ki lehet használni.

Elég csak a Revolut idei tevékenységére gondolni. Lakossági és vállalati ügyfeleik számára egyaránt szolgáltak új termékekkel, elég csak a valós idejű fizetésfolyósításra vagy a vendéglátóipar magasabb szintű kiszolgálására gondolni. Jelenleg is számos pénzügyi újításon dolgoznak, korábban szó volt egy egyedi BNPL megoldásról is, valamint egy saját fejlesztésű kriptovaluta-kereskedési felület létrehozása is napirenden van. Ha ez nem lenne elég, akkor a Revolut igazi szuperappokra jellemző lépésként idén szállásfoglalási funkciókat is bevezetett alkalmazásába.

A tengerentúlon a PayPal jelentkezett a legnagyobb szuperappos hírrel idén. A fizetési óriás még 2020-ban jelentette be, hogy újratervezi alkalmazását és idén meg is érkezett annak első verziója. Nem is akárhogy, a pénzügyi szolgáltatásokat széles körben lefedik az új funkciók, így a fizetések, utalások és kártyaszolgáltatások mellett fizetésfolyósítási, számlakezelő, megtakarítási, adakozási és kriptovaluta megoldások is találhatók. Ezeket igazán szuperappokra jellemző üzenetküldő, vásárlási és adománygyűjtő alkalmazáson belüli felületek is kiegészítik.

Ezen fejlemények fényében jogosan merülhet fel a kérdés, hogy milyen funkciók számítanak elengedhetetlennek egy szuperapp létrehozásában, hogyan válhat igazi vezető szuperappá a Revolut vagy a PayPal? A pénzügyi szolgáltatásokat a fintechek magas színvonalon le tudják fedni, de milyen egyéb irányokba bővítsék kínálatukat? Ezekre a kérdésekre a választ már Ázsiában kell keresni.

Először is fontos megemlíteni a már-már elengedhetetlen közösségi elemeket. A WeChat is üzenetküldő alkalmazásként indult, majd a felhasználók nagy mértékű lekötése után képes volt sikeresen új szolgáltatásokat is beépíteni. A hasznosság és gyakori használat mellett gyakran egy mélyebb kapcsolat is kialakul a felület és a felhasználók között, akik így nem szívesen váltanak más üzenetküldőre. Így, ha már sokat használják a WeChatet, fizetési funkcióit is gyakrabban veszik igénybe.

Az e-kereskedelmi megoldások beépítése is egy rendre visszatérő elem a szuperappok világában. Ha már a fintechek szofisztikált fizetési megoldásokat kínálnak ügyfeleiknek, miért ne kínáljanak megvásárolható árukat? Több szolgáltató szerint jogos a kérdés, a Klarna például egy online bolti böngészőt épített be az alkalmazásába, míg a Nubank leszerződött az AliExpress-szel, a Dafitivel és a Magaluval, így ezen e-kereskedelmi felületek kínálata a neobankon keresztül is elérhetővé válik majd.

Sok szuperapp számára a közlekedés és a kiszállítás jelenti az egyik legfontosabb tevékenységet. Az Uber-szerű személyszállítás, a Share Now és a Lime-féle közlekedési eszközök bérlése, valamint a Wolt ételfutár-szolgálata mind olyan kényelmi szolgáltatások, amelyekre tömegek tartanak igényt. A szingapúri Grab például hasonló szolgáltatásokkal alapozta meg piaci helyzetét, amit később fintech megoldásokkal erősített meg. Ezzel ellentétes útra is van példa, ugyanis a dél-koreai Toss jelenleg pénzügyi szuperappként ismert, de személyszállítási funkciók bevezetésén dolgozik, hogy növelje a felhasználói által az alkalmazásán töltött időt.

Bár a fent említett példák a legjellemzőbb szuperapp funkciók, számos más területen is adottak a terjeszkedési lehetőséget. Így például egy pénzügyi alkalmazás diverzifikálhatja tevékenységét utazási ajánlatokkal, egészségügyi szolgáltatásokkal vagy akár biztosítási megoldásokkal is. Bármilyen irányba is indul el egy fintech, ha sikeresen képes felépíteni saját szuperappját, nemcsak a pénzügyi világban válhat meghatározó szereplővé, hanem minden általa lefedett szektorban is. Egy ilyen alkalmazás üzemeltetése során keletkező óriási adatállomány birtokában végül pedig nem marad más, mint a bigtech versenybe való beszállás.

Qayum Dániel

E-mail címed nem kerül nyilvánosságra.