Fokozódhat a mobilfizetési verseny Afrikában

Lezárta Series A tőkebevonási fordulóját a Wave, aminek során értékeltsége 1.7 milliárd dollárra ugrott. Ezen az ügyleten kívül is rendkívül sok tőke áramlik az afrikai mobilfizetési szolgáltatókhoz. Éppen augusztusban számoltunk be arról, hogy a nigériai OPay afrikai viszonylatban rekordidő alatt lett unikornis.

A Wave-et 2018-ban alapították és azóta máris Szenegál legnagyobb mobilfizetési szolgáltatójává vált. Több versenytársával ellentétben nem mobilhálózatra épített rendszerrel dolgozik a vállalat, a vállalat teljes infrastruktúrája üzleti céljaira lett felépítve – ide tartoznak az ügynök hálózatok, az ügynökök és ügyfelek alkalmazásai, QR-kódos kártyáik, valamint a fizetési folyamataik. Okostelefonnal és más telefonnal rendelkező ügyfeleket is kiszolgál a vállalat, utóbbi felhasználók egy QR-kódos fizikai kártyát kapnak, amivel igénybe vehetik a rendszer szolgáltatásait.

A befolyt összegekből a Wave várhatóan kiterjeszti működését többek közt Ugandára és Malira is. A vállalat nem az első afrikai mobilfizetési fintech, amelyik jelentős befektetést kap. A kontinensen megtalálható még a kenyai M-PESA, a nigériai OPay, a ghánai Alexpay és az afrikai piacra pozicionálódott amerikai Velmie is. A kontinens társadalmi jellemzőire tekintve nagy potenciállal rendelkezik a mobilfizetési szektor, ezért természetes, hogy egyre több befektető keresi ezeket a szolgáltatókat és egyre intenzívebé válik a verseny.

A mobilfizetési szolgáltatók gazdasági hatásaival számos tanulmány is foglalkozik. Az afrikai kontinensre általánosságban kijelenthető, hogy társadalma jelentősen alulbankolt Európához képest, amihez keresleti és kínálati faktorok egyaránt hozzájárulnak. Emellett viszont aránylag sok embernek van mobiltelefonja vagy hozzáférése mobiltelefonhoz. A mobilfizetés terjedésével több árnyékbanki rendszer, vagyis a szabályozott pénzügyi piacokon kívüli pénzügyi rendszer is kiépült. Ezek pedig elérhető pénzügyi szolgáltatásokat tudnak kínálni azoknak a rétegeknek, akik banki szolgáltatások nélkül maradtak, például pénztárolást, utalást vagy megtakarítást.

Lényegében ez a pénzügyi inkluzivitás a legnagyobb társadalmi hozzájárulása a mobilfizetési szolgáltatóknak. Egyes tanulmányok kutatták a mobilfizetés jótékony hatását a női vállalkozók finanszírozására, a váratlan kiadások fedezetének képességére, valamint a fogyasztás növekedésére is, és a legtöbbször nem közvetlen kapcsolatot találtak, hanem a magasabb fokú pénzügyi inkluzivitás általi közvetett hatást.

Qayum Dániel

Előző bejegyzésMiért fontos a karbonlábnyom?
Következő bejegyzésTörvényes fizetőeszköz a Bitcoin El Salvadorban