Az OPay a leggyorsabban unikornissá érett afrikai fintech

A nigériai OPay 400 millió dollárnyi tőkét vont be legutóbbi fordulója során, amivel értéke 2 milliárd dollárra nőtt. A tőkebevonást a fintech szektorban közismert SoftBank vezette, tovább költve a fintech befektetésekre elkülönített 40 milliárd dolláros keretét. Az ügylet két szempontból is számottevő, egyrészt ez a SoftBank első jelentős befektetése az afrikai piacon, másrészt az OPay 2018-as alapítása óta 3 év alatt volt képes unikornissá érni.

Az OPay nigériai központú, afrikai tevékenységű cég, de az Opera norvég tech cég alá tartozik, így többen vitatják az afrikai start-up mivoltát. Eredetileg motorbiciklis utazásmegosztó szolgáltatásával tört be a nigériai köztudatba, majd ezt a kezdeti üzletmodellt kinőve igyekezett szuperappá válni.

A szuperappok alatt elsősorban olyan alkalmazásokat értünk, melyek fő célja, hogy az ügyfelek a lehető legtöbb tevékenységüket rajtuk keresztül intézhessenek el és ezáltal központi szerepet tudjanak betölteni az életükben. A Fintech Világa legutóbbi adásában bővebben beszéltünk ezekről az applikációkról, emellett hamarosan megjelenik egy ötrészes cikksorozatunk is a témában.

Míg a szuperappá válási kísérlet nem volt eredményes, gyorsan kiderült, hogy az OPay mobilfizetési szolgáltatása a vállalat legeredményesebb bevételi forrása. A nigériai, és általánosságban az afrikai népesség is bankolatlan, tehát nem rendelkeznek bankszámlákkal és a tradicionális banki rendszeren kívül végzik pénzügyi tevékenységeiket. Ellenben sokkal több embernek van mobiltelefonja és pont erre építenek az olyan mobilfizetési szolgáltatátók, mint az OPay vagy a legismertebb afrikai szolgáltató, a kenyai M-Pesa. Az OPay 160 millió aktív felhasználója több, mint 300 ezer partnernél tud pénzügyi szolgáltatásokat igénybe venni, rajtuk keresztül havonta 3 milliárd dollárnyi tranzakciót bonyolít le a cég.

A most bevont forrásokból folytatni fogják afrikai és közel-keleti terjeszkedésüket. Jelenleg Nigériában és Egyiptomban is erős a piaci helyzetük, ezt szeretnék is bebiztosítani. A környező afrikai országok mellett pedig kifejezetten fontos stratégiai elemként tekintenek a Közel-Keletre, ahol nagy potenciált látnak szolgáltatásaik térnyerésében.

Forrás: Quartz, Reuters, TechCrunch

Qayum Dániel