Drasztikusan változik a bankfiókok szerepe

A legfrissebb adatokból egyértelműen a bankfiókok számának csökkenése és szerepének átalakulása körvonalazódik az Egyesült Államokban. Az elmúlt három évben 5 300 bankfiók került bezárásra az USA-ban, ami hatásosan érzékelteti a bankszektorban zajló intenzív transzformációt. A bankfiókok túlélése biztosnak vehető, a digitális korhoz illeszkedően ugyanakkor új funkciókat kell ellátniuk, hogy elkerülhessék a szükségtelen költségeket és az ügyfelek elvesztését.

Változó szelekre utal az is, hogy az amerikai banki ügyfeleknek csupán 30 százaléka veszi figyelembe bankválasztáskor a közelükben található bankfiókokat. Ezzel szemben a mobil és online banki felületek 48, illetve 36 százalék esetén befolyásolják a döntést, a 2021-es US Mobile Banking Emerging Features Benchmark felmérésből. Az adatok alapján kijelenthető, hogy a bankoknak mielőbb újra kell gondolniuk a bankfióki élményt és igazodniuk kell az ügyfelek digitális igényeihez.

Az már a Federal Deposit Insurance Corporation adataiból derül ki, hogy 2012 és 2021 között 16,1 százalékkal, 76 964-re csökkent az amerikai bankok és hitelszövetkezetek által fenntartott fiókok száma. A várakozások szerint ez a mutató tovább csökken majd a folytatásban. 

A legfontosabb kérdést egyértelműen a bankfiókok szerepkörének változása jelenti, hiszen ez nagy hatással lehet a visszaesés ütemére és az ügyfelek elégedettségére is. Az eMarketer riportja szerint a bankoknak alkalmazkodniuk kell az ügyfelek új preferenciáihoz. Ennek fontos része a munkatársak technológiai készségeinek fejlesztése és a bankfiókban kínált termékek és szolgáltatások digitalizációja. A lenti ábrán látható, hogy a mobilbanki felhasználók száma várhatóan 2022-ben lépi át először a bankfióki ügyfelek számát. Ez a mérföldkő is érzékelteti, hogy kulcsfontosságú időszakot élünk a banki élmény alakulása szempontjából.

Branch Transformation

A bankfióki élményt annak tudatában kell megalkotni, hogy az ügyfelek manapság a korábbiaktól eltérő időben, módon és okokból vesznek igénybe pénzügyi szolgáltatásokat. Amennyiben nem sikerül ezek alapján átalakítani a bankfióki modellt, az súlyos költségekhez, az ügyfelek elégedettségének csökkenéséhez és számos kliens elvesztéséhez vezethet a továbbiakban.

Forrás: eMarketer

Bátorfi Botond