A BigTech hozhatja el a pénzügyi forradalmat

A globális nagybankok közel fele a nagy technológiai vállalatokat tekinti a legnagyobb versenytársának az elkövetkezendő öt évben egy friss kutatás szerint. Az állítás nem alaptalan – az elmúlt években a BigTech egyre szélesebb körben vezetett be pénzügyi szolgáltatásokat sikeresen, több százmilliós eléréssel. A BigTech váltja be azt, amit a fintechnek nem sikerült…?

Pár évvel ezelőtt még a fintech cégekről gondolták, hogy idővel átveszik a hatalmat a hagyományos bankoktól. A Temenos jelentése más helyzetet fest: a kutatás alapján a nagybankok 40 százaléka szerint inkább a technológiai óriások jelentenek fenyegetést. A kutatásban résztvevő 300 bank olyan tech vállalatokat jelölt meg versenytársként, mint a Google és a Microsoft.

A megállapítás nem megalapozatlan, ugyanis a vezető technológiai vállalatok egyre nagyobb mértékben törnek be a pénzügyi szolgáltatások piacára. Kifejezetten a fizetési ágazat vonzó a BigTech vállalatok számára, amelyre már évekkel ezelőtt belépett többek között az Apple, az Amazon és a Google is.

Számos kutatás bizonyítja továbbá azt is, hogy az elmúlt években drasztikusan megváltoztak a fogyasztói elvárások – ami szintén a BigTecheknek kedvez.

A kifinomult és zökkenőmentes ügyfélélmény, az egyszerű azonnali fizetések és az alacsony tranzakciós költségek lassan alapkövetelményekké váltak. Egy EY kutatás szerint a megkérdezettek 97 százaléka úgy gondolja, hogy a pénzügyi szolgáltatások sikerének kulcsa az, hogy a szolgáltató azonnal tudjon reagálni az ügyfelek igényeire. A válaszadók 70 százaléka szerint pedig a jövőben a pénzügyi szolgáltatások nagy részét nem hagyományos pénzügyi felületeken fogjuk igénybe venni.

A hagyományos bankokat gyakran olyan pejoratív jelzőkkel jellemzik, mint a körülményes ügyfélélmény, az akadályokba ütközés és az elavult infrastruktúra – nem éppen az, amire a felhasználók vágynak. Ezzel szemben a BigTech a hatalmas ügyfélbázisnak és analitikai rendszereknek köszönhetően jobban ismeri a felhasználóit, mint bárki más. Felmerül a kérdés: valóban a BigTech jelenti a bankok számára az igazi kihívást a pénzügyi szolgáltatások piacán?

Kézenfekvő a terjeszkedés a pénzügyi szektorban

A BigTech alatt olyan óriás technológiai vállalatokat értünk, amelyek kiterjedt ügyfélhálózattal rendelkeznek és a közösségi média, a távközlés, az internetes keresés és az e-kereskedelem területén tevékenykednek. Ezek a vállalatok általában minden kontinensen és a legtöbb – ha nem az összes – országban jelen vannak. 

Üzleti modelljük három meghatározó tényezőn alapszik: 

  1. Az óriási felhasználói adatbázis, amely segítségével jobban megértik a fogyasztói szokásokat és igényeket
  2. Kifinomult adatelemzés és analitika, amely támogatja a felhasználók igényeinek mélyebb megértését
  3. A hatalmas felhasználói bázisból származó hálózati hatás, amely gyorsítja a növekedést és fokozza a felhasználók közötti interakciót

A tech óriások pénzügyi szektorba való belépését tehát támogatja a már meglévő hatalmas ügyfélbázisuk valamint a felhasználóik rendkívül mély megértése. Nem mellesleg, termékeiket és szolgáltatásaikat gyakran napi szinten használjuk, és legtöbb esetben már megalapozott bizalmat élveznek.

A fintechekhez hasonlóan a bigtechek első osztályú felhasználói élményt (UX) is nyújtanak – ez egy olyan tényező, amely a legtöbb hagyományos banknál még mindig jelentősen elmarad az újvonalas megoldásokhoz képest. 

A BigTechek mindemellett a pénzügyi szektor legnagyobb felhőinfrastruktúra szolgáltatói is. A felhő teszi lehetővé a számítástechnikai szolgáltatások virtuális kézbesítését – ez a technológia biztosítja az összes pénzügyi szektorban működő vállalat működését. Egy jelentés szerint 2020-ban a bankok több, mint 70 százaléka mindössze két felhőszolgáltatótól függött. A teljes felhőinfrastruktúra piac 65 százaléka mindössze 3 vállalat kezében van:

  1. Amazon Web Services (AWS) – 32 százalékos piaci részesedés
  2. Microsoft Azure – 23 százalékos piaci részesedés
  3. Google Cloud – 10 százalékos piaci részesedés

A BigTechek számára tehát kézenfekvő, hogy pénzügyi szolgáltatásokkal bővítsék a már meglévő, kiterjedt kínálatukat – mint ahogy tette ezt több nagy techcég is. Úgy tűnik, minden adott, hogy belépjenek a pénzügyi piacokra és zökkenőmentes szolgáltatásokat kínáljanak felhasználóiknak.

Az Apple terjeszkedése

A világ legnagyobb vállalata, az Apple már 2014-ben megérkezett a fintech szektorba az Apple Pay megoldással. Ez egy olyan mobil fizetési rendszer, amely lehetővé teszi Apple felhasználók számára, hogy biztonságos tranzakciókat hajtsanak végre Apple készülékükkel. Az Apple Pay rendkívül gyorsan népszerűvé vált a biztonsági funkcióknak és a széleskörű elfogadottságnak köszönhetően. 

Olyannyira, hogy a techóriás Apple Pay-ből származó bevétele 2022-ben elérte az 1,9 milliárd dollárt, 2023-ban pedig az előrejelzések szerint ez az összeg akár a 4 milliárd dollárt is elérheti. Mindezt úgy, hogy minden tranzakció után egy díjat számol fel a kártyát kibocsátó bank felé. A megoldást világszerte 507 millióan használják – az iPhone felhasználók 48 százaléka. 2020-ban minden 20. vásárlásnál Apple Pay-el fizettek.

Összehasonlításképpen, az MBH Bank 2022-es árbevétele 1,2 milliárd dollár volt, míg az OTP Bank, Magyarország legnagyobb bankja 4,4 milliárd dollárt ért el. A nagy amerikai bankokétól még jelentősen elmarad az Apple Pay-ből származó bevétel, ugyanakkor folyamatosan új pénzügyi szolgáltatásokkal bővítik a portfóliót

Többek között hitelkártyát, BNPL hiteleket és megtakarítási számlát is kínálnak ügyfeleiknek. A pénzügyi szolgáltatásaikat ezidáig partnerségeken keresztül tették elérhetővé – az imént felsoroltak esetében például a Goldman Sachs amerikai nagybank az Apple partnere. Ugyanakkor egy év elején kiszivárgott jelentés szerint a Project Breakout nevű kezdeményezésük célja, hogy minden pénzügyi folyamatot házon belülre vigyenek be.

Közösségi médiacégből szuperapp

A szuperapp egyre népszerűbb és keresettebb kifejezéssé vált a pénzügyi világban. Az egyik legnagyobb jelenleg létező szuperapp a kínai WeChat, amelyet a Tencent még 2011-ben vitt piacra. Mára már több, mint egymilliárd ember használja globális szinten.

A szuperapp olyan mobil- vagy webalkalmazás, amely többféle szolgáltatást nyújt, beleértve a fizetési és pénzügyi tranzakciók feldolgozását. Így gyakorlatilag egy mindenre kiterjedő, önálló kereskedelmi és kommunikációs online platformmá válik, amely a személyes és üzleti tevékenység számos aspektusát felöleli.

Elon Musk még tavaly áprilisban vásárolta fel a Twittert, az Egyesült Államok és Nagy-Britannia legnépszerűbb közösségi platformját. A 44 milliárd dolláros felvásárlást követően a cég többször is a média középpontjába került, többek között a felület X-re való átnevezésével, a nagyszabású leépítésekkel és a cenzúra mérséklésével. 

Idén októberben pedig Musk bejelentette, hogy egy WeChat-hez hasonló szuperappot szeretne fejleszteni az X-ből – célja, hogy az embereknek ne legyen többé szükségük a jövőben bankszámlára. A grandiózus tervet 2024 végére akarják megvalósítani. Már most is azon dolgoznak, hogy megszerezzék a szükséges pénzátutalási engedélyeket az USA-ban. Emellett 2023 áprilisában partnerséget kötöttek az eToro népszerű részvénykereskedési platformmal. Az együttműködésnek köszönhetően az X felhasználók a közösségi felületen keresztül érhetnek el pénzügyi eszközöket.

A WeChat-hez hasonlóan a Meta tulajdonában álló WhatsApp is fizetési megoldásokat vezetett be az applikációjába. A vállalat a Stripe-pal együttműködve építette ki a fizetési hálózatát, amely mára már Szingapúrban, Brazíliában és Indiában is elérhető. A fizetési megoldás segítségével a felhasználók az applikáción keresztül tudnak fizetéseket lebonyolítani és fogadni – mára már több, mint százmillióan használják a funkciót. 

Szigorúbb szabályozást követelnek a bankok

A nagybankok szerint nem megfelelő a jelenlegi szabályrendszer arra, hogy a BigTech belépjen a pénzügyi szektorba, és szigorítanák a rájuk vonatkozó követelményeket.

A Bank for International Settlements egyik igazgatósági tagja összehangolt szabályozási választ sürgetett az olyan nagy technológiai cégek, mint az Amazon, az Apple és a Google pénzügyi szolgáltatások területére való betörésének korlátozására. Véleménye szerint a jelenlegi szabályok “nem a célnak megfelelőek”. A megfelelő szabályozás kialakítása érdekében több megoldást is javasolt.

A jelenlegi szabályozási rendszer ugyanis nem terjed ki a BigTech cégekre oly módon, mint a pénzügyi szolgáltatókra. A BigTechekre más szabályok vonatkoznak, például az adatkezelés, a működési felügyelet valamint az átvilágítások területén is.

A kevésbé kiterjedt szabályozásból eredően a tech cégek versenyelőnybe kerülhetnek – nem az innováció és a jobb ügyfélélmény miatt, hanem azért, mert egyszerűbb számukra a megfelelés a mérsékeltebb szabályozási követelményeknek.

Az amerikai pénzügyi fogyasztóvédelmi hivatal (Consumer Financial Protection Bureau – CFPB) által előterjesztett szabályozási javaslat kiterjesztené a BigTechekre a nagybankokra vonatkozó szabályokat. A javaslat szerint azokra a nembanki pénzügyi szolgáltatókra, amelyek évi több, mint 5 millió tranzakciót kezelnek ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint a nagybankokra és hitelszövetkezetekre (credit union). A törvény 17 BigTech céget érintene, többek között az Apple-t, a Google-t és a PayPal-t.

Felerősödhet a bankok és fintech közötti kollaboráció

A BigTechek fenyegetését a nagybankok a fintechekkel való szorosabb együttműködéssel is tudják mérsékelni. Egy McKinsey által végzett kutatás szerint az USA top 100 bankjának 80 százaléka már dolgozott együtt legalább egy fintech céggel. A fintechekkel való együttműködés az egyik legjobb megoldás a bankok számára, hogy digitalizálják a szolgáltatásaikat, és a techcégekkel versenybe szálló ügyfélélményt biztosítsanak. 

Nem mellesleg az együttműködés mindkét fél számára előnyös: a bankok új piacokra törhetnek be, felgyorsítják a digitalizációt és segítik a jobb ügyfélélmény megteremtését; a fintechek értékes szabályozási és megfelelőségi tudásbázist építenek ki.

Érdekesség, hogy a Temenos által kiadott kutatás szerint a bankok közel fele befektet fintech cégekbe. A piaci konszolidáció érdekében egyre gyakoribb az, hogy többségi tulajdonrész megszerzésére törekednek fintech vállalatokban, így előzve meg a BigTech élre törését.

“A következő generáció magasabb szintű kifinomultságot követel az azonnali fizetések területén. Azoknak a bankoknak, amelyek a következő évtizedben is boldogulni akarnak, olyan azonnali, zökkenőmentes és biztonságos értékajánlatot kell felmutatniuk, amellyel továbbra is mindennapi fizetési szolgáltatóként működhetnek. Csak így lesznek képesek lépést tartani a globális technológiai óriások által támasztott elvárásokkal”

– mondta Mick Fennell, a Temenos Payments üzletágának igazgatója.

Átveszi-e a pénzügyi szektor felett az uralmat a BigTech?

A cikk elején feltettük a kérdést, hogy vajon a BigTech elérheti-e azt, amit a fintechnek egyelőre nem sikerült: forradalmasítani a pénzügyi szektort, és kiszorítani a hagyományos pénzintézeteket a piacvezető pozíciójukból?

A fintechekről általánosságban elmondható, hogy nehezen férnek hozzá olcsó finanszírozáshoz, alacsony ügyfélbázissal rendelkeznek, és nincs mögöttük erős márka. A BigTechek ezzel szemben stabil pénzügyi alapokkal rendelkező cégek, amelyek hatalmas ügyfélbázissal rendelkeznek, erős bizalmat élveznek valamint könnyen férnek hozzá olcsó finanszírozáshoz. Nem mellesleg könnyebben és gyorsabban skálázódnának a nagy felhasználóbázisuknak köszönhetően.

Míg a fintechek gyakran bankokkal és egyéb pénzintézetekkel kötött megállapodásokon keresztül skálázódnak, a BigTechek teljesen más megközelítést alkalmaznak. Ezek a cégek a pénzügyi stabilitásnak, a bizalomnak és a sokmillió felhasználónak köszönhetően egymaguk is jelentős szereplők tudnak lenni a pénzügyi szektorban – és teljesen megbonthatják a jelenlegi ökoszisztémát.

Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy egyelőre egy technológiai óriás sem vállalta nyíltan, hogy banki törekvései lennének. Többen is beléptek már a piacra mikrohitelezéssel, kártyás és fizetési megoldásokkal, vagy biztosításokkal, de banki engedélyért még egy ilyen vállalat sem jelentkezett be. 

A BigTech vállalatok dominanciája a saját területükön az egyedülálló üzemi árréseken alapszik. Ameddig a pénzügyi szektor nem kínál számukra hasonló nyereséget, kevésbé valószínű a BigTech teljes belépése a pénzügyi piacokra.

A szabályozási környezet szintén nem érte még utól a BigTech pénzügyi szektorba való belépését. A BigTech cégek továbbra is  a szürke zónában működnek, ahol nem érvényes rájuk az a követelményrendszer, ami a bankokra is. Minden jel arra utal, hogy a közeljövőben a szabályozás utoléri önmagát, és nehezebb lesz a tech óriások számára a pénzügyi termékek szolgáltatása.

(Forrás: Finextra, Forbes, McKinsey, Statista, IMF, EY, CapitalOne, Temenos, S&P)

(Címlapkép: Apple)