Igazi kincsesbányák a jövedelmi adatok

Április 13-án, tegnap délután került megrendezésre a Fintech Meetup legújabb budapesti eseménye az OTP Lab, az OTP Bank innovációs központjának közreműködése mellett. A legutóbbi alkalomra közel egy éve került sor. Időszerű volt tehát, hogy a pénzügyi szektor szereplői ismét összegyűljenek és meghallgassanak egy előadást valamilyen, a szektor szempontjából releváns témában. Ezúttal a bérszámfejtő (payroll) adatok kerültek terítékre, különösen ezek értékei a fintechek és bankok számára.

A résztvevők Radák Bence, a Salarify vezérigazgatójának előadását hallgathatták meg a fenti témában. A Salarify egyike a magyar fintech szektor prominens szereplőinek. A platform könnyen és kényelmesen teszi lehetővé a vállalatoknak, hogy kifizessék munkavállalóiknak már megkeresett munkabérüket. A vállalatok ezáltal jóval kevesebb adminisztratív teendő és jelentősen nagyobb költséghatékonyság mellett nyújthatnak pénzügyi rugalmasságot alkalmazottaiknak.

Az esemény Berczeli András, a Fintech Meetup@Budapest társalapítójának és Fischer András, az OTP Lab vezetőjének rövid köszöntőivel kezdődött. Mindketten kiemelték, hogy itt volt az ideje egy újabb Fintech Meetup eseménynek Budapesten. Az OTP Lab belvárosi irodájában banki és fintech háttérrel rendelkező szakemberek is megjelentek, ami bizonyítja, hogy a jövedelmi és munkáltatói adatok mindkét világ szereplőinek izgalmas terepet jelentenek.

Evés közben jött meg az étvágy

Előadásában Radák Bence elmondta, a Salarify is menetközben ismerte fel a jövedelmi adatokban rejlő potenciált. A termékpalettán eleinte csak a már említett munkavállalói bérfaktoring megoldás szerepelt (ez a Pay nevet viseli), idővel pedig Verify néven egy core payroll adat szolgáltatást is bevezetett a vállalat. Utóbbi felhasználói között bankokat és fintecheket is találunk, hiszen a gazdagított ügyféladatok mindkét csoport számára nagy értékkel bírnak. 

Ígéretes felhasználási módok

Radák szerint egy bank például hatékonyabbá teheti hitelezési tevékenységét, ha a jövedelmi adatok segítségével pontosabban képes felmérni az egyes ügyfelekhez tartozó kockázatok mértékét. Továbbá a core payroll adatok segítségével a hitelezési folyamatok teljességgel digitalizálhatók. Ez jelentősen színvonalasabb felhasználói élményt és nagyobb ügyfélelégedettséget eredményez. A fintechek szintén optimálisabb hitelkihelyezést és pontosabb termékjavaslatokat valósíthatnak meg a mélyebb ügyféladatok birtokában. Ezek a szereplők jellemzően azzal igyekszik magukat differenciálni, hogy az ügyfelek meglévő igényei mellett látens szükségleteiket is képesek kielégíteni. Ebben a folyamatban erősen támaszkodnak az adatvezérelt termékjavaslatokra is, amelyek tovább szofisztikálhatók a jövedelmi adatok felhasználása révén.

Körvonalazódnak a vezető szereplők

A nemzetközi best practice-ek közül két név is felmerült az előadás során. Radák elsőként a Plaidet emelte ki. Az amerikai open banking szolgáltató tavaly vezette be Plaid Income nevű megoldását, ami bankoknak és fintecheknek teszi lehetővé ügyfeleik jövedelmi adatainak gyors és kényelmes elérését. A szolgáltatás több mint negyven payroll szolgáltatóval lett integrálva. Ez elsőre nagy számnak tűnhet, a valóságban azonban csupán 12 százalékos lefedettséget jelent az amerikai piacon. Ezzel együtt a megoldás sikeresen debütált, a Plaid ügyfelei pedig szép számmal vették igénybe a bevezetés első évében is.

A szintén amerikai Argyle noha kevésbé ismert, mint a Plaid, a payroll adatok tekintetében jelenleg előrébb jár nagynevű riválisánál. Az Argyle szolgáltatása az USA-ban aktív bérszámfejtő szolgáltatók 75 százalékával került integrálásra, így jelentős lefedettséget kínál a klienseknek. A felhasználási területek között a kockázatkezelés, hitelkihelyezés és a személyre szabott termékajánlatok mellett a biztosítások, a jövedelem alapú juttatások folyósítása, valamint a kriptovaluta alapú folyószámlák is szerepelnek többek között. Az Argyle nemrégiben vont be 50 millió dollárt, a befektetők között pedig a patinás Bain Capital is ott volt.

Ambiciózus célok a jövőre

Előadása második felében Radák visszatért a Salarify szolgáltatásainak bemutatásához. Elmondta, a vállalat nemrég érte el a tízezres ügyfélszámot, 2022-ben pedig több mint száz nagyvállalatot tervez regisztrálni felületein. A Salarify a hazai piacon aktív payroll szolgáltatók körében 40 százalékos lefedettséggel rendelkezik, ez a ráta markánsan növekszik majd hamarosan a tervek szerint. A magyar tevékenység felskálázása mellett a nemzetközi terjeszkedés is zajlik. A fintech hamarosan Olaszországban és Lengyelországban is megjelenik megoldásaival.

Szóba került a Revolut tevékenysége is, hiszen a brit pénzügyi szuperapp tavaly bevezetett egy új megoldást, ami valós idejű fizetésfolyósítást tesz lehetővé a regisztrált vállalatok alkalmazottainak. A legfrissebb információk alapján az On-Demand Pay eddig csak Nagy-Britanniában érhető el. Kérdésünkre Radák Bence elmondta, a nyilvánvaló versenyhelyzet ellenére a Salarify inkább potencialis partnerként tekintene a Revolutra, amennyiben a neobank a magyar piacra is elhozná a szolgáltatást. 

A vállalatvezető szerint a Revolut jellegű globális szereplők a gyorsabb nemzetközi terjeszkedés érdekében partnerségeket keresnek az adott piacon már bejáratott, nagyobb lefedettséggel bíró fintechekkel. A Salarify a mostani, 40 százalék körüli beágyazottságával is legalább másfél évvel a Revolut előtt jár. Ez azt jelenti, hogy belépése esetén a Revolut inkább ideális beszállítóként tekintene a Salarify-ra, a közvetlen piaci verseny kezdeményezése helyett. Az utóbbi valószínűsége már csak azért is csekély, mert a legtöbb bérszámfejtő szolgáltató sem szeretné újra végigcsinálni a hosszú és körülményes integrációs folyamatot. A kollaborációval ők időt és energiát spórolnának, a Revolut gyorsabban vethetné meg a lábát a magyar piacon, a Salarify pedig maga is érdekeltté válna a brit fintech sikerében.

Nem minden az üzletről szól

A Salarify korábban igazolta, hogy a merész üzleti célok kitűzése mellett a társadalmi felelősségvállalásra és értékteremtésre is nagy hangsúlyt fektet. A vállalat 2020 áprilisában, a világjárvány kitörése után például több mint nyolc hónapra ingyenessé tette szolgáltatását minden hazai munkáltatónak és munkavállalónak. A vállalat akkor úgy fogalmazott, szeretne hozzájárulni a járvány következtében kialakuló személyes pénzügyi problémák enyhítéséhez.

Radák Bence egyébként korábban nálunk is megfordult a Fintech Világa rádióműsor egyik 2019-es adásában. Az azóta eltelt közel három évben természetesen rengeteg változás ment végbe a fintech életében, az akkori beszélgetés ugyanakkor ma is érvényesen mutatja be a vállalat születését és hosszú távú küldetését. Az adás ezen a linken visszahallgatható.

Bátorfi Botond