Cserben hagyja a KKV-kat az általuk sikeressé váló Brex

Váratlan lépést jelentett be a Brex, az amerikai fintech szektor egyik legnagyobb csillaga. A vállalati költségmenedzsment szolgáltató megválik KKV-s ügyfeleitől és a jövőben a nagyvállalatokra és a startupokra fókuszál. A kisebb cégek közül csak azok maradhatnak, akik legalább egyszer vontak be tőkét, így a vállalat szemében startupnak minősülnek. A bejelentés érthető módon nagy port kavart. A Brex kis- és középvállalkozások tízezreit hagyja magára egy olyan időszakban, amikor minden segítségre nagy szükségük lenne. 

A fintech szektort érintő elemzéseinkben rendszeresen elhangzik, hogy a KKV bankolás egy olyan terület, ahol sok babér teremhet az agilis szereplőknek. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy a hagyományos bankok a nagyvállalatokra és a lakossági ügyfelekre fókuszálnak, a KKV-knak pedig főleg a lakossági megoldásokat kínálják vállalati árazás mellett. Nem meglepő, hogy ennél sok fintechnek sikerült vonzóbb értékajánlatot kialakítania egyéni igényekre szabott megoldásokkal.

Tündérmesébe illő évek

Ilyen a Brex is, amely 2017-ben jött létre azzal a céllal, hogy optimalizálja a vállalati költségmenedzsmentet. Ezt a vállalást munkavállalói költségkártyák és kontroll funkciók tették lehetővé. Indulásakor a Brex startupokat vett célba, de 2019-ben agresszív terjeszkedéssel a teljes KKV szektort elkezdte targetálni megoldásaival. 

Az expanzió sikeresnek bizonyult, így tavaly októberre a vállalat 12,3 milliárd dolláros értékeltségre tett szert. A még mindig csak 26 éves alapító-vezérigazgató, Henrique Dubugras a fintech szektort követő sajtó egyik nagy kedvence lett, hiszen még egy ilyen fiatalos közegben is páratlanul gyorsan ért el hatalmas eredményeket. Az ősszel bevont tőke felhasználási módja sem maradt sokáig ismeretlen. A vállalat – amely mára nagyjából 1100 munkavállalóval rendelkezik – bejelentette, hogy pénzügyi szoftvermegoldások kínálatába kezd és a nagyvállalati szegmenst is elkezdi becsatornázni az ügyfélkörébe.

Logikus, de felelőtlen lépés a Brextől

Már ekkor sejthető volt, hogy a Brex jelentősen változtat üzleti stratégiáján és a KKV-kra helyezett hangsúly csökkenni fog. A logika egyszerű és érthető. A fintech eddigi bevételei főleg az általa beszedett bankközi jutalékokból származtak, ez azonban kevés volt a stabil, nyereséges működéshez. A bevételi források diverzifikálása érdekében a Brex elkezdett nyitni az előfizetéses modellben kínálható pénzügyi szoftverek felé. Ezeket jellemzően a nagyvállalatok veszik igénybe, vagyis magától értetődő volt a hangsúlyok eltolódása.

A mostani bejelentés ezzel együtt sokakat meglepett. Rendszeresen visszatérő kritika, hogy a Brex cserbenhagyja a KKV-kat, hiszen a hatalmas infláció és gazdasági nehézségek közepette közölte velük, augusztus 15-ig át kell helyezniük a pénzüket egy másik szolgáltatóhoz. Most, amikor rengeteg vállalkozás a túlélésért küzd, rendkívüli ignoranciáról és a felelősségérzet hiányáról tesz tanúbizonyságot a vállalat döntése. 

Nem megy minden egyszerre

A kritika tehát annak ellenére is jogos, hogy a nagyvállalatok és a startupok priorizálása érthető a Brex részéről. Henrique Dubugras szerint az elmúlt időben egyre többször tapasztalták, hogy a sokirányú fejlesztés miatt nem tudnak reagálni a startupok egyedi igényeire, márpedig az ő növekedésben való támogatásuk a kezdetek óta kulcskérdés a vállalatnál. A pénzügyi szoftverszolgáltatások pedig szintén logikus irányt jelentenek, hiszen ezáltal végre a profitábilis működés felé tendálhat a továbbra is veszteséges fintech. A startupok, a KKV-k és a nagyvállalatok pedig nehezen szolgálhatók ki úgy, hogy minden szegmens saját paramétereihez és szükségleteihez illeszkedő megoldásokkal legyen ellátva.

A probléma épp ezért nem a KKV-s törekvések háttérbe szorulásával van, hanem szegmens számára nyújtott szolgáltatás teljes és hirtelen felfüggesztésével. Az említett körülmények miatt a lehető legrosszabb pillanatban kerül sor erre a váltásra, ami a Brex 50 ezres ügyfélkörének többségét, kis- és középvállalkozások tízezreit érinti hátrányosan. 

A nyereséges működés egyre inkább kötelező elemmé válik

Elképzelhető persze, hogy a fintech vállalat háza táján olyan gondok jelentkeztek, amelyek elkerülhetetlenné tették a megosztó lépés meghozatalát. A globális fintech tőkebevonások általános visszaesést mutatnak, a befektetők pedig hirtelen sokkal nagyobb hangsúlyt fektetnek a nyereséges működésre. Eddig sokan megtehették, hogy vég nélkül égetik a pénzt a minél nagyobb növekedés érdekében és évekre elengedik a profittermelést, mint célt. 

Ez viszont egyre kevésbé fog beleférni, így elképzelhető, hogy a befektetői nyomás is hatással volt a Brex jövőbeli terveire. Ellenkező esetben a vállalat jóval kedvezőtlenebb feltételek mellett juthatott volna tőkéhez, ami tartósan visszavethette volna a növekedésben. Ez némiképp enyhítené a Brex felelősségét az ügyben, felvetődik ugyanakkor egy másik kérdés. Milyen jövője van annak a vállalatnak, amelynek a sikeres folytatás érdekében el kell engednie ügyfelei többségének kezét, pont akkor amikor ezzel a legnagyobb kárt okozza nekik?

Forrás: TechCrunch

Borítókép: finsiders

Bátorfi Botond

E-mail címed nem kerül nyilvánosságra.