A metaverzum élményt csinálhat a bankfiókba járásból

A metaverzum kifejezés kapcsán jelenleg nem beszélhetünk egy mindent átfogó virtuális világról, inkább csak különálló, szigetszerű kezdeményezésekről. A bankszektor több szereplője is tesz próbálkozásokat a metaverzum megértése felé, amitől azt remélik, hogy hatékonyan ki tudják aknázni a jövőben feltárulkozó lehetőségeket. Jelenleg ugyanis igazán vonzó, kész megoldásokról nem igazán beszélhetünk, de a technológia fejlődésével ez könnyen megváltozhat. Az Accenture gyűjtéséből kiderül, hogy az ügyfelek és bankok kapcsolata, a bankolási élmény, valamint a termékpaletta is jelentős mértékben fejlődhet.

A bankszektor folyamatosan fejlődik – akár működésről, technológiáról vagy társadalmi szerepről van szó. Az első feljegyzett hitelszerű ügyletek időszámításunk előtt kétezer évvel jelentek meg, most pedig ott tartunk, hogy egy hiteligénylési folyamat nagy részét a lakásunk kényelmében tudjuk elvégezni. A digitális csatornákra való fokozatos átállás erősen érződik sokak számára. Azonban a társadalom jelentős része továbbra is igényli a személyes kapcsolatot és a bankfióki élményt. A bankok így igyekeznek megtalálni a megfelelő egyensúlyt a digitális és a fizikai jelenlét között. A jövőben erre nyújthat választ a metaverzum.

Új élmények a bankon belül és kívül is

A kiterjesztett és virtuális valóság minden stakeholder, azaz a bank tevékenysége által érintett csoportnak kínálhat újszerű megoldásokat. A netbanki és mobilbanki felületeket három dimenziós térbe lehet helyezni, ahol a különböző információs panelek körbevehetik az embert. A böngészőben megnyitható fülek így nem jelentenek akadályt. Virtuális valóság szemüvegét hordva az ügyfélnek csak balra kell fordulnia és láthatja az egyenlegét, valamint tranzakciós történetét is. Jobbra fordulva pedig azonnal pénzt küldhet családtagjainak és barátainak, vagy befizetheti számláit. Az egy térben megjelenő paneleken pedig valós időben követhetők a változások az ügyfél egyenlegében.

A banki alkalmazottak ugyancsak új élményekkel gazdagodhatnak, a pályakezdőtől a vezetőségi tagokig mindenki megtalálhatja számításait a virtuális térben. Egy nagybank újonnan felvett alkalmazottjának nem kell a központi irodában dolgoznia, hogy megkapja ugyanazt a tréninget, ugyanazzal a személyes interakcióval, mint egy központban dolgozó kollégája. Egy virtuális közösségi térben még jobban standardizálhatók a friss munkaerő betanításával vagy a meglévő alkalmazottak továbbképzésével járó folyamatok. Méghozzá az emberi kapcsolatok fenntartásával – igaz, csak virtuális avatarok formájában. Egy bankban így ugyanolyan szintű tudástranszferre nyílik lehetőség minden országban, minden bankfiókban.

Nem lesz nyűg a bankfiókba járás

Az egyik legérdekesebb lehetőség a virtuális bankfiókoké. A jelenleg is elérhető digitális megoldásokat most sem használja ki maximálisan a piac, és ez valószínűleg a jövőben esedékes metaverzum megoldások esetén sem fog változni. A technológiailag affinis, vélhetően fiatalabb rétegek azonban akár visszacsatornázhatók a fokozott kényelmet kínáló neobankok felől az inkumbens bankok felé.

A virtuális bankfiókok az otthon kényelmében képesek replikálni a banki ügyintézést egy valódi emberrel, aki megválaszolhat minden felmerülő kérdést. Neobankok sora küzködik azzal, hogy költséghatékony módon orvosolja ügyfélszolgálati hiányosságait, azonban rendre az derül ki, hogy az ügyfelek élő ügyintézőkkel szeretnének beszélni. Az inkumbens bankok a jövőben képesek lehetnek áthelyezni meglévő bankfiók-hálózatukat a virtuális térbe, felbolygatva a digitalizációs és ügyfélélménybeli versenyüket a neobankokkal.

A különböző víziók szerint végre sikerülhet egy teljesen digitális folyamat keretein belül jelzáloghitelt kötni – valós idejű, kvázi személyes jelenléttel a metaverzumban. A banki tanácsadás is szintet léphet. A bankszámlanyitás, a vagyonkezelés vagy a hitelezést érintő kérdések megválaszolhatók a virtuális térben, olyan három dimenziós illusztrációkkal, amelyek a már-már könyvnyi vastagságú dokumentációt helyettesíthetik.

A metaverzumbeli élmények a virtuális bankfiókokon kívülre is kiterjedhetnek. A metaverzum kezdeményezések nagy része videójátékokhoz és ezáltal a szórakozáshoz köthető. A bankok égisze alatt számos metaverzum esemény születhet, ami akár pénzügyektől független, kikapcsolódásra tökéletes közösségi interakcióknak ad teret. A sikeres húzások javítják a bank megítélését, az ügyfelek tudatosan és tudat alatt is érzékelni fogják, ha többet kapnak a kedvező árszabásnál.

Megkerülhetetlen a digitális gazdaság

Az új virtuális világnak szüksége lesz egy új virtuális gazdaságra is – itt jönnek a képbe a kriptovaluták és a tokenek. Utóbbiakról a Fintech Sparks legújabb kiadványában írtunk részletesebben. Ha a virtuális térben, valós időben elkezdünk termékeket és szolgáltatásokat vásárolni, akkor tovább kell fejleszteni a tárca megoldásokat és a fizetési hálózatokat. A kártyatársaságok közvetítő szerepe a metaverzumban is fontos lehet, azonban a bankok képesek lehetnek közvetlen kapcsolatokat kiépíteni a blockchain technológiának köszönhetően, gyorsabbá és költséghatékonyabbá emelve működésüket.

A digitális eszközök a banki termékpalettán is visszaköszönhetnek. A kriptovaluta-tárcák és – számlák szolgáltatása egy óriási lépés lenne a bankok felől. Itt nem is feltétlenül spekulatív kriptovalutákra kell gondolni, a jövőben ugyanis megjelenhetnek olyan stabil virtuális pénzek, amelyek képesek fenntartani egy gazdaságot. A tárcákon és számlákon túl a digitális eszköz fedezetű hitelek is egy érdekes fejlesztési irányt adhatnak. Már napjainkban is van példa kriptovaluta vagy NFT ellenében kibocsátott hitelekre.

A metaverzumi viselkedés érdekes adatokkal láthatja el a bankokat. Ha csak a fizetés példáját vesszük, egy új világban visszaköszönhetnek a hagyományos költési minták vagy teljesen újak is megjelenhetnek. A költési élmény ugyanis mimikálhatja a bankkártyás vagy a készpénzes fizetést is – ennek függvényében a fizetésnek kisebb vagy nagyobb pszichológiai súlya is lehet a metaverzumban. A megszerzett tranzakciós adatok így termékfejlesztési meglátásokkal gazdagíthatják a bankokat. De a felhasználók viselkedése nemcsak fizetésből áll majd a metaverzumban, így a lehetőségek még szélesebbek.

Forrás: Accenture

Qayum Dániel

Borítókép: Vr game photo created by rawpixel.com – www.freepik.com

E-mail címed nem kerül nyilvánosságra.