Exkluzív interjú: fényes jövő állhat az első magyar BNPL szolgáltatás előtt

Ma számoltunk be arról, hogy megjelent az első magyar BNPL szolgáltatás a PastPay révén. A hír kapcsán megkerestük a megoldás mögött álló Péntech vezetőségét, akik szívesen válaszoltak kérdéseinkre. Berényi Benjamin alapító-ügyvezető igazgató válaszaiból kiderült, hogy bár egy BNPL szolgáltatás bevezetése nem könnyű vállalás, csapatukban megvannak a megfelelő képességek, hogy megfelelően szolgálják ki a jelentős piaci igényeket.

Hogyan született meg a PastPay ötlete?

Mint fintech szereplők régóta figyeljük, hogy a B2C BNPL piac hogyan alakul és milyen trendeket indított el Európában. Ezen felbuzdulva vizsgáltuk meg, hogy mit jelentene a halasztott fizetés a B2B szegmensben és azt láttuk, hogy itt tudna csak igazán nagy értéket teremteni. Például, ha egy kereskedő online megvásárolja az árut és csak 30 nap után kell kifizetnie, akkor nagy az esély, hogy ennyi idő alatt már értékesítette is, amit vásárolt. Ezáltal már az árbevételéből tudja kifizetni az árut, ami óriási segítség a cég likviditásában. Ezen felül pedig várhatóan nagyobb összegben is fog tudni vásárolni, hiszen a megtermelt profitot is új áru vásárlásába tudja forgatni. Ez mind a webshopnak, mind a vásárlónak egy rendkívül előnyös konstrukció. Az ebben rejlő potenciál óriási, éppen ezért indítjuk el PastPay néven a szolgáltatásunkat, ami teljesen egyedülálló a régióban.

Az utána következő utat a piacig hogyan kell elképzelni, mennyire hátráltattak titeket a szabályozási akadályok?

Mindenképpen a hatályos jogszabályoknak megfelelően szerettünk volna elindulni, így egy pénzügyi vállalkozás létrehozására volt szükségünk. 2021 év végén elindultunk ezen az úton, ami egy startup számára nem könnyű. Szigorú tőkemegfelelés, IT, compliance és egyéb előírások, amikre felkészülni nemcsak tőke-, hanem időintenzív is. Mostanra úgy tűnik minden ilyen jellegű kihívást megugrottunk és már zajlanak az első pilot előkészületek, amik várhatóan a harmadik negyedévben fognak élesedni.

Egy új területen, mint amilyennek akár a BNPL-t is nevezhetjük, gyakran nem az elsőként lépők a legnagyobb nyertesek, hanem a hibákból tanuló másodikok. Mennyire élitek meg előnyként, hogy Magyarország első BNPL szolgáltatói vagytok?

Bár egyelőre nem folytatunk jelentős marketing/PR aktivitást, de már most rengeteg webshop érdeklődik a szolgáltatásunk iránt. Azt látjuk, hogy ki van éhezve a piac innovációra a B2B fizetési megoldások terén. Mostanáig az átutalás és meglepő módon a készpénz domináltak. Ezen tervezünk változtatni. Ezzel együtt pedig már 3 éve vagyunk piacon meglévő digitális faktoring szolgáltatásunkkal, így biztos alapokkal tudunk elsőként belépni erre a piacra.

Az emelkedő alapkamatok és a magas infláció miatt romló hitelképesség nem kedveznek a BNPL-szektornak. Milyen hatással van a jelenlegi gazdasági helyzet a PastPay bevezetésére?

A romló hitelképesség és az emelkedő kamatok ahhoz vezetnek, hogy az elmúlt években jellemző likviditás fokozatosan kiszárad a piacról. Egy ilyen környezetben 30 vagy 60 napos halasztott fizetési lehetőség minden vállalkozásnak nagy segítség, hogy cashflowját optimalizálja. Ezek alapján óriási érdeklődésre számítunk vásárlói oldalról is. Számunkra a kihívás a kockázatok megfelelő kezelése lesz, de ebben is előnyt jelent a 3 éves vállalati finanszírozás és scoring tapasztalatunk.

Borítókép: Shop cart photo created by freepik – www.freepik.com