Bankszektor 2021- digitalizációs bumm a bankszektorban

Május 18-án, kedden zajlott le a konferenciaszervezéssel foglalkozó IIR Magyarország kétalkalmas eseménye, a Bankszektor 2021 konferencia, amelynek célja a bankpiacot jellemző aktuális trendek, tapasztalatok és a várható jövő felvázolása, közös megvitatása volt. Az eseményen számos banki, illetve szabályozói oldalról érkező szakember előadását hallgathatták végig a résztvevők, olyan releváns témákban, mint az állam szerepe a bankszektorban, a bankok és a fintechek versengése, vagy épp a banki digitális innovációk.

A Magyar Nemzeti Bank Pénzügyi infrastruktúrákért és bankműveletekért felelős ügyvezető igazgatója, Bartha Lajos elmondta, hogy ellentétben az európai sikertörténetnek számító magyar azonnali fizetési rendszerrel, az open banking (nyílt bankolás) terjedése egyelőre a vártnál lassabb ütemben zajlik. Ez egyébként egész Európában tapasztalható jelenség, amire az Európai Központi Bank (EBA) is elkezdett reagálni az elmúlt időben. Ennek megfelelően az MNB is részt kíván venni az open banking fellendítésében, a közeljövőben 10 témában, közel 70 pontos ajánlást publikál majd a bankszektor hazai szereplőinek részére. Szintén a PSD2 szabályozás kapcsán szóba kerültek a kétfaktoros ügyfélhitelesítési módok előnyei, valamint hátrányai, illetve a biometrikus ügyfélhitelesítés potenciális módjai a hazai bankszektorban.

Szintén a szabályozói felelősséget hangsúlyozta Fáykiss Péter, az MNB Digitalizációs igazgatója, aki a várható jövőbeli szabályozások mellett azt is elmondta, hogy a szabályozók fontos feladata a fogyasztói szokásokhoz való alkalmazkodás, valamint a megfelelő színvonalú ügyfélélmény szem előtt tartása. Az a szabályozás, ami ennek létrejöttét közvetlenül gátolja nem lehet adekvát. A központi bankok nehéz helyzetben vannak, hiszen egyrészről fontos, hogy katalizátorként segítség a digitális innovációt a banki szolgáltatásokban, egyúttal kötelességük biztosítani, hogy a fogyasztók megbízható, biztonságos megoldásokhoz jussanak, így néha bizony egy adott újítással szembeni állásfoglalásra is szükség lehet.

Banki oldalról a digitális innovációk pillanatnyi állásáról kapott informatív beszámolókat a hallgatóság. Kiss László, az OTP Bank Bankkártyaelfogadás értékesítési vezetője a bankok és a fintechek versengéséről beszélt. Előadásában elmondta, hogy a fintechekkel szemben a bankok legnagyobb előnye, hogy ők rendelkeznek az ügyfelek túlnyomó többségével, így amennyiben készek ügyfélbarát megoldásokat adni a kliensek kezébe, úgy elkerülhetővé válik a térvesztés. Ezzel együtt hangsúlyozta, hogy a jellegükből adódó különbségek miatt a bankoknak és a fintecheknek nem kell riválisként tekinteni egymásra, az együttműködések révén pedig kölcsönösen előnyös végkifejletek érhetők el. 

Szó esett továbbá az Erste George kapcsán a digitális fejlesztések meglévő termékpalettába való beillesztésével járó kihívásokról. Bek-Balla László, az Erste Bank Digitális csatornákért és Contact Centerért felelős vezetője szerint a George, mint újító megoldás fontos szerepet tölt be az ügyfélélmény új szintre emelésében, valamint a minőségi ügyfélkapcsolatok megteremtésében, amit az innovatív megoldások és a harmadik feles partnerek integrált megoldásai biztosítanak. Hasonló érveket taglalt Szabó Zsolt Levente, az MKB Bank Digitális termék igazgatója, aki szerint a mobilbanki alkalmazások mára nem csupán értékesítési csatornának számítanak, hanem maguk is termékké váltak. Fontosságukat jól mutatja a hazai bankszektor szereplőinek számos ezirányú fejlesztése, melyek egyaránt a gyors, kényelmes, könnyen használható szolgáltatások kínálatára való törekvést erősítik meg.

Összességében elmondható, hogy mind a szabályozói tapasztalatok, mind a banki szereplők elmondása alapján transzformatív időszakát éli a hazai bankszektor. A digitális innováció minden eddiginél nagyobb tempóban veszi át az irányítást, ehhez nagyban hozzájárult az elmúlt időszakot meghatározó globális járványhelyzet is (pl. a bankkártyás fizetések gyors népszerűsödése). Az ügyfelek továbbra is gyors, testhezálló, megbízható megoldásokat keresnek, a bankok pedig egyre inkább nyitottak arra, hogy ezt meg is adják nekik. A fintechek egyre inkább stabil szereplővé értek, esetükben az innovatív megoldásokon keresztüli, bankokkal való együttműködések jelenthetik a következő lépést. A szabályozók pedig a jelek szerint készen állnak arra, hogy mindezt a helyzetet a kihívásokkal együtt kezeljék és az ügyfelek érdekeit, valamint a digitális innovációt mindenkor szem előtt tartva fejtsék ki hatásukat a hazai banki ökoszisztémára.

Bátorfi Botond