Aggasztó statisztikák érkeztek Nagy-Britanniából a buy now, pay later kapcsán

Az átlagos brit fogyasztónak kilenc hónapjába telik BNPL adósságainak rendezése, szemben a szolgáltatók által alapul vett 30-90 napos ablakkal, derül ki a money.co.uk jelentéséből. Az aggasztó statisztika fontos kérdéseket vet fel a szolgáltatás kockázataival kapcsolatban.

A felmérésből kiderül, hogy a fogyasztók átlagosan 244,37 fontnyi adóssággal rendelkeznek olyan BNPL szolgáltatók irányába, mint a Klarna, a Clearpay, vagy épp a Laybuy. A lista tetejére a PayL8r került, melynek ügyfelei átlagosan 347,86 fonttal tartoznak a vállalatnak, az pedig különösen rossz hír, hogy több, mint ötödük egyáltalán nem lát esélyt arra, hogy időben rendezni tudják adósságaikat.

James Andrews, a money.co.uk vezető pénzügyi szerkesztője azt mondja: „A BNPL kölcsönök által lehetővé tett megtakarítások a legjobb esetben is elenyészők a hagyományos hitelkártyák által kínáltakhoz képest, legrosszabb esetben pedig sokkal többe is kerülhetnek hosszútávon. Ha felelősségteljesen kezelik őket, úgy a hitelkártyák sokkal több rugalmassággal rendelkeznek. A megfelelő hitelkártya akár 21 hónapra lehetővé teheti a fizetések elnyújtását, többségük pedig az első 56 napban egyáltalán nem von le pénzt az ügyfelektől.”

A money.co.uk felmérésében résztvevő kétezer vásárló 19%-a szerint a BNPL lehetőséget kínál arra, hogy elhalasszák a fizetéssel járó gondok miatti aggodalmat, az eredményekből pedig úgy tűnik, hogy a fiatalok különösen nyitottak a BNPL szolgáltatók által alkalmazott marketing taktikákra. A 18-24 év közöttiek 13%-a úgy nyilatkozott, hogy a BNPL szolgáltatás igénybevétele részben a közösségi médiás influenszerekhez volt visszavezethető. A legutóbbi, 2020-as adatokhoz képest ez 26%-os növekedést jelent.

„Kutatásunk arra enged következtetni, hogy főként a fiatalok tekintenek a BNPL-re, úgy, mint a hitelkártyák alternatívája,” folytatja Andrews. „De míg a BNPL szolgáltatók látványos marketing kampányai vonzó alternatívaként állítják be őket; a valóságban egyszerűen csak olyan platformokra helyezik át a fogyasztói hiteleket, amelyek kevesebb rugalmasságot, támogatást és védelmet kínálnak az ügyfeleknek.”

Andrews szerint a BNPL megoldások marketingje része a szélesebb értelemben vett problémának. „A fiatalabb közönséget, akik idejük jelentős részét a közösségi médiában töltik fényes, színes, korukhoz szabott reklámokkal bombázzák ezek a platformok,” mondja. „A Klarna weboldala szerint a felhasználóik 44%-a elállt volna már valamely vásárlástól, ha nem állt volna rendelkezésre a BNPL fizetési mód. Noha ezt a lenyűgöző statisztikát alighanem üdvözlik a pandémiából felépülni próbáló online kereskedők, ugyanakkor kérdéseket is felvet, ami a vásárlók BNPL kölcsönökről alkotott benyomásait illeti.

A friss felmérés valóban felvet néhány fontos, válaszra váró kérdést, abban azonban vitatkozni lehet Andrews-zal, hogy a felelősségteljes fogyasztók számára valóban jobb megoldást jelentenek-e a hagyományosabb hitelkártyák, mint a BNPL szolgáltatók által kínált konstrukciók. A fizetések díjmentes elnyújtásának lehetősége rengeteg ügyfelet szerzett ezeknek a szolgáltatóknak, az edukáció és a felelősségteljes vásárlás inspirálása ugyanakkor valóban két olyan terület, ahol van még hova fejlődniük. Ha azonban ebben sikerrel járnak, súlyos veszteségeket szenvedhetnek el a hitelkártya-szolgáltatók. A BNPL-ben rejtőző lehetőségeket pedig tökéletesen szemlélteti az Apple azon döntése, hogy Apple Card hitelkártya megoldásukat megszüntetik, helyette pedig BNPL megoldást dobnak piacra Apple Pay Later néven.

Forrás: Finextra

Bátorfi Botond