A Wizz Air Magyarországon nem vezeti be legújabb fizetési szolgáltatását

Egyelőre nem szerepel a „belátható időn belüli tervek között” annak a fizetési szolgáltatásnak a bevezetése, amelyet néhány európai országban nemrég vezetett be a Wizz Air.

A Wizz Air és a Trustly a napokban jelentette be, hogy stratégiai partnerségi megállapodást kötöttek, melynek köszönhetően néhány európai országban új fizetési megoldást vezet be a légitársaság.

Ez leegyszerűsítve azt jelenti, hogy a Wizz Air utasai Dániában, Finnországban, Norvégiában, Svédországban és az Egyesült Királyságban közvetlenül a bankszámlájukról fizethetnek a repülőjegyekért. A hivatalos kommünikéből kiderült még, hogy a Wizz Air „a Trustly egyedülálló beszedési modelljének előnyeit is élvezni fogja, ami a lehetséges leggyorsabb elszámolást teszi lehetővé”, továbbá azonnali visszatérítést is kínálnak az utazóknak. A új fizetési módtól a csalások csökkenését is várják.

A fenti felsorolásból fájóan hiányzik Magyarország, holott a légitársaság székhelye egyébként Budapesten van, alapítója és elnök-vezérigazgatója Váradi József.

Nincs kizárva, de rövid időn belül nem is tervezik

A Fintech.hu megkérdezte a légitársaságot – ahogy a svéd fintech céget is –, hogy tervezik-e az új fizetési szolgáltatás magyarországi bevezetését. A Wizz Air válaszából kiderült, hogy „a magyarországi bevezetés feltételeinek felülvizsgálata még nem történt meg”.

„Nincs kizárva, hogy a jövőben potenciális piacként ide is bevezessük ezt a megoldást, ám egyelőre ez nem szerepel a belátható időn belüli tervek között”

– közölte portálunk megkeresésére a Wizz Air.

A légitársaság válaszában a miértekre is kitért, hangsúlyozva, hogy a nyílt bankolásra épülő elektronikus fizetési mód „gyors, biztonságos, kényelmes és költséghatékony”. De akkor mi a probléma? Budapesten miért nem tudják az utasok használni?

A Wizz Air a bankokra mutogat: a légitársaság szerint „jelenleg a legtöbb helyi bank nem biztosít olyan szintű hozzáférést az infrastruktúrájához, amely a lakosság jelentős részét lefedné”. Amennyiben ez a jövőben megváltozik, „új lehetőségek fognak megnyílni a légitársaság és az utasok számára egyaránt” – tették hozzá.

Mi a különbség egy online kártyás fizetés és a Trustly által nyújtott megoldás között?

A kártyás fizetést mindenki ismeri:

  • akár kézzel is bepötyöghetjük az adatokat;
  • egy okostelefonnal és digitális tárcával (például Google Pay, Apple Pay) ezen már egyszerűsíthetünk – de még mindig regisztrálni kell több helyen.

Mit tud ezzel szemben a nyílt bankolásban (open banking) utazó Trustly? A svéd fintech egy olyan digitális fizetési módszert kínál ügyfeleinek, amely lehetővé teszi, hogy az online vásárlásokért biztonságosan lehet fizetni közvetlenül a bankszámláról – tehát nincs szükség bankkártyára vagy digitális tárcára. Erre egyébként az Európai Unió második pénzforgalmi irányelve (PSD2) ad lehetőséget: a nyílt bankolásról és az azzal járó változásokról ebben a cikkben írtunk bővebben.

A Trustly tehát képes a teljes fizetési folyamatot kezelni, legalábbis abban az esetben, ha ebben partnerek az adott ország bankjai: ugyanis a piaci szereplőkkel mind integrálódnia kellene – és hiába van egységes uniós szabályozás, a bankok integrációs felületei azért csak-csak különböznek.

A Wizz Air és Trustly közötti partnerség valóban egyszerűsítheti a fizetést – legalábbis a fentebb említett országok esetében –, viszont olcsóbb nem feltétlenül lesz, legalábbis erről árulkodik a légitársaság honlapja, ahol nem írják, hogy külön díjat számolnának fel a kártyás fizetésért. Ellenben például egy másik diszkont légitársaságnál, a Ryanairnél jelzik, hogy felszámolják azt.

(Borítókép: Lénárt Gábor / Wizz Air)

Károly Gábor