Mi az a webshop audit és hogyan növeli céged bevételeit?

Tegyük fel, hogy webshop üzemeltetéssel foglalkozol, sokat költesz SEO-ra és egyéb fizetett hirdetésekre, amelynek eredményeképpen nő a látogatottság, a statisztikák alapján sok potenciális vásárló érkezik az oldalra és egy részük talán még dob is terméket a kosárba, de aztán sokan lemorzsolódnak és eltűnnek a megrendelés leadása nélkül.

Vajon hol lehet a hiba? A látogatottság mérő szoftverek, mint például a Google Analytics rávilágít a kosár elhagyásokra vagy a magas visszafordulási arányra, de azt már nem mondja meg, hogy ezek az esetek milyen okból történnek meg. A választ nagy valószínűséggel egy webshop audit adja meg, amelynek részleteit az alábbi cikkben mutatom be.

A webshop audit

A webshop audit egy olyan átvizsgálási folyamat, amelynek során részletesen átnézzük az e-kereskedelmi weboldal működése, konverziója, felhasználói élménye szempontjából kritikus pontokat és feltárjuk azokat a hibákat, amelyek rontják a teljesítményét.

A webshop audittól nem lesz közvetlenül jobb a webshop, de javaslatokat kaphatunk olyan módosításokra, amelyek elvégzése után a teljesítmény mutatók javulni fognak.

A „hibák” nagy részének javítása önmagában lehet, hogy csak 1-2%-al javítja a konverziót, de ha a webshop összbevételét nézzük, ez is hatalmas többlet bevételt eredményezhet.

Mikor van szükség auditra?

A legtöbb webshop fejlesztését még mindig nem a mai modern UX design metódus jellemzi, ezért a már kész és üzemelő oldal olyan kisebb-nagyobb hibákat tartalmazhat, amelyek a nem megfelelő tervezésből vagy felmérésből adódnak.

Ezekben az esetekben a megoldást nem egy új webshop fejlesztése jelenti, mert azzal nem feltétlenül oldódnak meg a gondok, sokkal inkább egy audit az, ami rávilágít a legfontosabb hiányosságokra és rögtön megoldást is javasol a befoltozásukra.

A webshop audit azért is népszerű, mert gyorsan, viszonylag alacsony költségből nagymértékű teljesítmény és ezzel együtt bevétel növekedést lehet elérni.

Az audit riport

A webshop auditálás végeredménye egy olyan általában pdf formátumú riport, amely tematikus bontásban tételesen részletezi, hogy a vizsgálat során milyen hiányosságokat találtunk és milyen javaslatunk van a javításukra.

Az UX nem exact tudomány, ami alatt azt értem, hogy sok esetben bár tudunk javaslatot adni egy tapasztalataink alapján jobb megoldásra, de iparágtól és célközönségtől is függhet az, hogy egy adott webshop esetében mi az a megoldás ami működik és mi nem.

Éppen ezért a módosításokat utólag tesztelni kell vagy ami még jobb, A/B teszteléssel ellenőrizni, hogy a változtatások javítanak vagy éppenséggel rontanak a konverzión.

Az audit során vizsgált területek

1) Nyitólap és navigáció

A webshop nyitólap és navigáció vizsgálata során az alábbi elemeket vesszük górcső alá:

  • Nyitólap struktúra, design, slider-ek, promóciós ajánlatok
  • Navigáció design, lenyíló menük működése, termék hierarchia
  • Termék kategorizálás megvalósítása
  • Termék listázás, megjelenítési lehetőségek, lapozás, sorbarendezés és szűrés működése

Pár példa a leggyakoribb hibákra:

  • A lenyíló menük nehezen kezelhetők
  • A lapozásra szolgáló számok túl kicsik, nehezen kattinthatók
  • A termék kategorizálás nem elég átgondolt. Az egyik kategóriában 5, a másikban lehet, hogy 500 termék van.

2) Webshop Kereső

A kereső megjelenésének és működésének auditja az alábbi területekre fókuszál:

  • A kereső működése pontos termék névre, termék név részletre, termék kategóriára, termék típusra, tulajdonságra, nem termék jellegű információra.
  • A kereső design-ja, működése. Hibaüzenetek megjelenítése. Speciális karakterek kezelése. Elírások kezelése
  • Az automatikus kiegészítés működése
  • A találatok megjelenítésének logikája, a találati oldal funkcionalitása

Gyakori hibák:

  • A kereső nem kezeli az elgépeléseket
  • A keresőnek nincs automatikus kiegészítés funkciója

3) Webshop termék oldal

A termék oldal esetében az alábbi szempontokat auditáljuk:

  • A termék oldal design-ja, elrendezése. Tab-ok, összecsukható szekciók, „tapadós” részek működése
  • Termék képek száma, mérete, nagyíthatósági lehetősége, termék kép lapozó működése
  • Termék videó és 360 fokos nézet működése
  • A kosárba dobás gomb design-ja, elhelyezése, szövegezése, működése
  • Mennyiség választó megjelenése és működése
  • Raktárkészlet kijelzése és kezelése
  • Szállítási és fizetési lehetőségek megjelenítése
  • Termék variációk (szín, méret … stb.) megjelenítése
  • Termék leírás hossza, egyedisége, tördelése
  • Kiegészítő termék tulajdonságok, technikai adatok, letölthető fájlok, help megjelenítése
  • Termék értékelések kezelése és működése
  • Kiegészítő információk: GYIK, közösségi média megosztás, használati útmutató … stb.
  • Utoljára megtekintett termékek, hasonló termékek, akik ezt vásárolták … ajánló megléte és működése

Gyakori UX hibák a termék oldalon:

  • A termék képből csak egy van
  • A termék kép apró, nem nagyítható
  • A termék leírás rövid, nem szolgál elégséges információval
  • A termék leírás a gyártó leírását veszi át szóról-szóra

4) Termék listázás, szűrés és sorbarendezés

A webshop termék listázás, szűrés és sorbarendezés auditálása során az alábbi részeket vesszük górcső alá:

  • Termék listázás design-ja, layoutja. A layout váltási lehetőségek.
  • Az alap megjelenített termékek száma
  • Új termékek betöltésének metódusa a listába
  • A termék információk megjelenítése a lista oldalon
  • Az ár, variációk, kosárba dobás megjelenítése
  • Termék képek mérete, minősége, hover állapota
  • Az egyes elemek hover állapota, a kattintási területek
  • Gyors nézet lehetőség
  • Szűrési lehetőségek. Default állapot és módosított állapot kijelzése
  • Sorbarendezési lehetőségek. Default állapot és módosított állapot kijelzése
  • A szűrés és sorbarendezés design-ja, működése
  • Termék összehasonítás funkció megléte, működése

Tipikus hibák a termék listázás, szűrés és sorbarendezés során:

  • A szűrő nem termék specifikus tulajdonságokra szűr, hanem általános jellemzőkre
  • A szűrőben nem lehet visszaállítani az alapállapotot
  • Nem lehet módosítani az egy oldalon megjelenített termékek számán

5) Kosár és megrendelési folyamat

Ebben a részben a webshop kosár, valamint a megrendelési folyamat részeit nézzük át alaposan:

  • A kosár oldal design-ja
  • A kosárba dobás metódusa
  • Mennyiség választás a kosárban, ár újraszámolása
  • Regisztráció és belépés
  • Alapadatok, szállítási adatok, számlázási adatok és fizetési lehetőség választása
  • Kötelezően kitöltendő mezők, form adatok validálása, hibaüzenetek kezelése
  • Bankkártyás fizetés működése
  • Nyomógombok és form mezők design-ja, igazítása
  • Megrendelés visszaigazoló levél tartalma

A webshop audit során jelentkező problémák a kosár oldalon és a megrendelési folyamatban:

  • A megrendelés folyamata nincs lépésekre bontva
  • A látogató nem tudja hol tart a megrendelés folyamatában
  • Bizonyos költségek rejtve maradnak
  • A hibaüzenetek nem egyértelműek, nem jelzik a hiba pontos helyét

6) Mobil működés

Ebben a lépésben azt vizsgáljuk, hogyan teljesít a webshop mobilon.

  • Reszponzív működés
  • Mobil oldal megjelenése, elrendezése
  • Betűméret, margók, nyomógombok mérete, kattintható területek
  • Mobil navigáció
  • Mobil kereső
  • Termék listázás mobilon, termék képek mérete, termék tulajdonságok megjelenítése, lapozás és végtelen görgetés
  • Szűrés és sorbarendezés
  • Termék oldal megjelenése mobilon
  • Termék képek, zoom, képgaléria a termék oldalon
  • A kosár megjelenése és működése mobilon
  • Mobil vásárlási folyamat

A mobil működésben jelentkező gyakori problémák:

  • A mobil menü nem működik
  • Mobilon a betűméretek túl kicsik
  • Bizonyos funkciók nehezen kezelhetők
  • Mobilon bizonyos tartalmak, funkciók nem elérhetők

Összefoglalás

Az előbbiekben részletesen bemutattam, hogy egy webshop működése során melyek azok a kritikus részek, amelyeket egy audit során vizsgálni szoktunk és melyek a leggyakoribb problémák, amikkel szembesülünk. Bízom benne, hogy ezzel a cikkel sok webshop tulajdonosnak segítettem elindulni egy olyan folyamatban, amelynek végeredményeként javítani tudják e-kereskedelmi oldaluk teljesítményét.