Vészhelyzetet jelentett be a magyar cég

Vészhelyzetet jelentett be a magyar kriptoszektor egyik prominens szereplője, az Inlock. A vállalat által kezelt ügyfélvagyon jelentős része beragadt az FTX kriptotőzsdén, amelyhez az ügyfelek így nem férhetnek hozzá. Jelenleg is folyik a lehetséges megoldások feltérképezése, de addig is számos szolgáltatást fel kellett függeszteni.

A magyar piacot is elérték a kriptoszektorban kibontakozó fejlemények hatásai. Eleinte az FTX kriptotőzsde fizetésképtelenségi és likviditási problémáiról szóltak a hírek, mostanra pedig csődvédelmet is kért a világ egykor második legnagyobb kriptovaluta-kereskedési felülete. A csődbejelentéssel az összes felhasználó befektetett vagyona beragadt a platformon.

Az elérhetetlenné vált vagyon között szerepel 7 millió dollárnyi kriptovaluta az Inlock ügyfeleitől. Az Inlock még korábban, a kezdeti árfolyammozgások hatására döntött úgy, hogy közel 20 millió dollárnyi kriptovaluta-fedezetet likvidál, hogy megvédje felhasználóbázisának befektetéseit.

Az Inlock három fő szolgáltatással rendelkezik. A „Kamatozó Tárca” lehetővé teszi az ügyfeleknek, hogy lekössék kriptovalutáikat és magas hozamokat kapjanak utánuk. A „Kölcsön” pedig kriptovaluta-fedezet ellenében ad kölcsönt az ügyfeleknek. Végül a „Swap” kriptovaluta-párok közötti cserét, lényegében kereskedést tesz lehetővé. Az ügyfelek jelenleg a szolgáltatások során lekötött vagyonukat nem tudják elérni.

A vészhelyzetet beindító problémát a likvidációért felelős partner hanyagsága okozta. Az Inlock partnere ugyanis az FTX felületén tartotta saját, valamint ügyfelei eszközeit. Így többek közt az Inlock-felhasználók 7 millió dollárnyi vagyona sem mozdítható el onnan.

Amíg megoldást találnak a problémára, az Inlock a következő változtatásokat vezette be:

  • A ki- és beutalásokat átmenetileg felfüggesztik;
  • Újabb kölcsönfelvétel nem indítható;
  • A platformon felfüggesztik az új ügyfelek regisztrációját;
  • A platform integritása érdekében felfüggesztik a tokenmarket funkciót;
  • Felfüggesztik a retail API funkciót,a Pioneer és a Welcome bónusz programokat, az október 31-én megkezdett deposit akciót, illetve a Badge jutalom fizetést.

A szolgáltatások ilyen szintű korlátozása nagyon súlyos, azonban a platform fenntartásához szükséges. A legszembetűnőbb a ki- és beutalások átmeneti felfüggesztése. Lényegében senki sem veheti ki a pénzét a platformról, ami alapvetően logikus – ellenkező esetben a leggyorsabban cselekvő emberek egyáltalán nem károsulnának, a többiek viszont potenciálisan minden befektetésüket elveszíthetik.

Nem elképzelhetetlen a csőd

Az Inlock hangsúlyozza, hogy teljes mértékben rendelkezik az ügyfelei vagyonával – az egyedüli probléma, hogy ennek egy részét nem tudja elérni. Ez teljesen más helyzet, mint amikor más szolgáltatók egyáltalán nem tudnak elszámolni ügyfeleik pénzével, mint ahogy az az FTX esetén fennáll.

Ugyanakkor egyes nem hivatalos piaci értesülések szerint az is elképzelhető, hogy az Inlock becsődöl. A 7 millió dolláros hiányt nagyon nehéz lesz pótolni, enélkül pedig nem folytathatná sokáig a platform. Két lépést vázoltak fel a probléma megoldására a közleményben:

  • Jogi úton probálják meg behajtani az önhibájukon kívül az FTX-en ragadt eszközöket.
  • Megkísérelnek a piacról bevonni olyan kockázati tőkét, amivel át tudják finanszírozni az elérhetetlenné vált eszközöket – azaz külső befektetéssel pótolnak a jelenlegi ügyfeleket.

Az első opció sikereire csekélyek az esélyek. Akár a likvidációért felelős partnerrel szemben, akár az FTX-szel szemben indul jogi eljárás, nem reális a pénz visszaszerzése. A közlemény alapján a partner összes pénze is az FTX-en ragadt, aminek pedig más kötelezettségei is vannak, amelyeket a csődvédelmi eljárás során meghatározott módon fog majd teljesíteni.

A tőkebevonás körül is sok a kérdőjel. A jelenlegi kriptopiaci helyzetben melyik befektető adna 7 millió dollárt egy olyan platformnak, amely az összeget nem fejlesztésekre és növekedésre, hanem ügyfelei kifizetésére fordítaná, valamint önhibáján kívül várhatóan több felhasználó bizalmát is elveszíti és csak csorbult piaci reputációval tudná folytatni?

Az Inlock csapata magabiztos és eltökélt abban, hogy képes megoldani a kialakult helyezetet, amit a transzparencia jegyében teljes mértékben az ügyfelek bevonásával kíván végrehajtani […] Az ügyfelek részéről türelmet kérünk, hogy a legjobb tudásunk szerint képesek legyünk kezelni a kialakult szituációt. Ügyfeleink jelentős része hosszútávon köteleződött el az Inlock mellett, és a rendkívül negatív kriptopiaci események hatására is velünk maradt, továbbra is igyekezni fogunk rászolgálni erre a bizalomra.