Szuperapp lehet a Twitter – Elon Musk nem áll le

Tegnap látott napvilágot a hír, miszerint a Twitter új (várható) tulajdonosa, Elon Musk szuperappot csinálhat az alkalmazásból. A hírek szerint Musk erősebb fizetési fókuszt adna a közösségi média felületnek, inspirációként pedig a kínai WeChat-et említette. Utóbbi érthető, hiszen a Tencent szuperappja több mint 1,2 milliárd aktív felhasználóval rendelkezik havonta. Ismerve Musk határtalan ambícióit, ő sem elégedne meg ennél sokkal kevesebbel. 

A Twitter több szempontból is alkalmas lehet a váltásra. A felület több mint 360 millió felhasználóval rendelkezik, közülük 229 millióan napi szinten aktívak, vagyis a vállalat rendelkezésére áll egy kifejezetten nagy bázis. A kereskedelmi irány ráadásul már most látszik, a tartalomgyártók például előfizetéseket kínálhatnak, a követők pedig kriptovalutában is fizethetnek kedvenc influenszereiknek. A Twitter Shops megoldás a kereskedőknek teszi lehetővé, hogy a platformon is megjelenítsék termékeiket. 

Chart showing Twitter users worldwide, 2021-2026

Megszaporodhatnak a fizetési megoldások

Musk szerint fontos, hogy a tartalomgyártók bevételi forrásokhoz juthassanak a Twitteren, emiatt elengedhetetlen a színvonalas fizetési megoldások felületre való beágyazása. Ezek lehetnek fiat, vagy kriptovalutás tranzaktálást lehetővé tévő megoldások, a lényeg a gördülékeny folyamat és az ügyfélbarát élmény, valamint díjazás. 

A Twitter potenciális befektetőinek szánt bemutatójában a Tesla és a SpaceX CEO-ja kiemelte, 2023-ra a vállalat 15 millió dollár bevételt szerezhet a fizetési szolgáltatások kínálatából. Ez az összeg markáns növekedést hozna a jelenlegi, elhanyagolható bevételektől, amiket a Twitter ezen a fronton magáénak mondhat. A sikeres terjeszkedés esetén pedig idővel messze a 15 milliós cél fölé juthat a felület. 

A terv egyes részleteit még homály fedi

Ehhez persze meg kell valósítani a mostani merész terveket. Musk hangsúlyozta, az általa leírt szuperappnak nem feltétlenül kell a Twitterből kifejlődnie, az kinőhet egy teljesen új platformból is. A meglévő felhasználói bázis ugyanakkor valószínűtlenné teszi ezt a lehetőséget.

Több megjegyzésből is kiderült, hogy a WeChat és az Alipay kínai sikerei nagy hatással voltak a világ leggazdagabb emberére. Ezek a szolgáltatások mára olyan szuperappokká váltak, ahol a felhasználók kereskedelmi, pénzügyi, illetve életmódbeli szolgáltatásokat vehetnek igénybe és szinte minden fontosabb teendőjüket egy helyen végezhetik el. Az USA-ban ilyen szereplőt még csak megközelítőleg sem látni, de elképzelhető, hogy épp ez a nagy kihívás sarkallja majd cselekvésre Muskot.

Régi ismerősök találkozója jöhet

Ez több szempontból is izgalmas lenne. Az egyik ilyen tényezőt a PayPal szuperappos törekvései jelentik, amelyekről itt írtunk részletesen. Noha a távol-keleti szuperappok világszerte egyedülállónak számítanak, számos amerikai szolgáltató kezdi központi ökoszisztémába szervezni pénzügyi és fizetési szolgáltatásait, így van ezzel a PayPal is. A PayPal 1999-ben jött létre a Confinity és a Musk által alapított X.com összeolvadása nyomán. A vállalat rövid és viszontagságos időszakon keresztül állt Musk irányítása alatt, majd az első igazán nagysikerű fintech cég lett és ma is megkerülhetetlen szereplő a szektorban. Musk ugyanakkor 2002 óta nem része a vállalat életének, részesedése sincs benne. Már csak emiatt is érdekes lenne látni, ahogy a Twitter és a PayPal egymásnak feszülnek a szuperapposodási versenyben. 

Nagy lehetőségek és nagy kérdések 

Érdekes, hogy a szuperappok vonzereje hirtelen nagy növekedésnek indult az elmúlt években Európában és Észak-Amerikában. Korábban az volt a jellemző, hogy az ezen régiókban élő emberek többsége nem szívesen bízza minden ügyét egy szolgáltatóra. Ez főleg az adatbiztonsággal és a magánélet védelmével kapcsolatos aggályok miatt volt így, de a jelek szerint egyre többen gondolják újra az álláspontjukat.

A szuperappok lehetővé teszik, hogy a felhasználók egy helyen végezzenek el olyan tevékenységeket, amelyekhez korábban több, akár 5-6 alkalmazás használatára volt szükség. Logikus, hogy ez egy vonzó értékajánlat a mai világban, ahol az emberek többsége folyamatosan rohanásban van és minden perc megtakarított időt hatalmas becsben tart. Nem véletlen, hogy az amerikai lakosság egyharmadát zavarba ejti a sok különböző okoseszköz és előfizetéses szolgáltatás, ami jelen van életükben. Ők azt mondják, inkább az egyszerűség irányába szeretnének elmozdulni.

A lehetőség tehát adott, ha pedig Musk a Twitter szuperapposítása mellett dönt, aligha mernek sokan ellene fogadni. Ehhez azonban előbb le kell zárni a vállalat akvizícióját, ami az elmúlt hetekben kissé akadozni kezdett. A sikeres végkimenetel esetén is észben kell tartani, hogy valószínűleg sok időre lesz szükség, mielőtt a Twitter megvalósíthatja új tulajdonosának nagyszabású vízióját.

Forrás: Business Insider

Bátorfi Botond