Pénzügyeink réme: a kiberbűnözés

Ma már egy digitalizált világban élünk, és pénzügyeinket is egyre inkább számítógépes alkalmazások használatával bonyolítjuk le. Bízunk pénzügyi szolgáltatónk biztonságában, és abban, hogy rendszerei, applikációi biztosítják személyes és pénzügyi adataink védelmét. A digitális bankolás megjelenésével egy időben megjelent a pénzügyeinket fenyegető új rém, a kiberbűnözés. Cikkünkben felvázoljuk a kiberbűnözők általi fenyegetéseket, valamint az alapvető védekezési módokat.

A kiberbűnözés

A digitalizáció következtében pénzügyeink lebonyolítását nagy részben a kibertérben végezzük. A digitális vagyoni elemek biztonságos megőrzését biztosítaniuk kell a pénzügyi szolgáltatóknak.

A pénzintézeteket mindig is ki voltak téve a bűncselekményeknek. A pénzintézetek története összefonódott a bankrablások és a pénzmosás történetével – a bankok pénzét sikkasztók, csalók és rablók tizedelték. A digitális pénzügyi megoldások megjelenését követően is ez a helyzet. 

Az ezredfordulótól kezdve folyamatosan fejlődött a banki digitalizáció. A világjárvány kitörésével azonban ez a folyamat rendkívül felgyorsult. A bankok egyre szofisztikáltabb pénzügyi megoldásokkal jelentek meg a piacon. Ez elengedhetetlen is volt a pénzügyek zavartalan intézéséhez a járványügyi lezárások idején.

A világjárvány lendületet adott a pénzügyi innovációnak. A pénzügyek kezelése sokkal könnyebbé vált az innovatív megoldásokra nyitott emberek számára. A bankokat és ügyfeleiket viszont továbbra is ki vannak téve a bűncselekményeknek. A digitális bankolást a kiberbűnözők fenyegetik, akik mára szintén szofisztikált módszerekkel támadják a pénzintézeteket és azok ügyfeleit.

Pénzügyeink réme

A kiberbűnözők rendkívül aktívak. Az Európai Unió Kiberbiztonsági Ügynöksége, az ENISA folyamatosan követi a legfőbb kiberfenyegetéseket. Az elemzések azt mutatják, hogy a nemzetközi kiberbűnözési trendek pár hónapos késéssel megérkeznek Magyarországra is. 

A pénzintézetek ügyfelei fokozott fenyegetésnek vannk kitéve. A kiberbűnözők  képesek zsarolóvírussal a digitális eszközökön tárolt adatokat zárolni. Ezután váltságdíjat követelnek a zárolás feloldásáért. Zsarolóvírusokat tudnak telepíteni fertőzött emailek küldésével, távoli munkavégzéshez használt gépek megtámadásával,  de csaló internetes hirdetésekkel is.

Egyéb rosszindulatú programokkal adatokat gyűjtenek az eszközök használóiról, azok tudta nélkül. Egyes programok egész hálózatokra képesek rátelepedni, megsokszorozva önmagukat. A csalók hamisított telefon-, vagy  videohívásokkal képesek érzelmileg manipulálni az embereket, hogy pénzt vagy érzékeny adatokat csaljanak ki belőlük. 

Lopott, manipulált email címekkel vállalati pénzátutalásokat is eltéríthetnek. Vagy éppen egy adott vállalat vezetője nevében küldenek utasítást az alkalmazottaknak pénzátutalásra, vagy egyéb kifizetésre. 

Pénzintézetek harca

A pénzintézeti rendszer nemzetgazdasági és szövetségi szinten is kiemelt jelentőségű. Ezért az Európai Unió hosszú évek óta kiemelten foglalkozik a kiberbiztonság és kiberbűnözés kérdéskörével. A digitális pénzügyi biztonságot egységes jogszabályok megalkotásával védi. A pénzügyi felügyeletek ajánlásokkal segítik a pénzintézeteket biztonsági rendszereik kialakításában és a csalásmegelőzésben. A megfelelő ügyfélismeret, a pénzintézeti alkalmazottak szigorú ellenőrzése, rendszeres oktatása mind fontos tényező a kiberbűnözés elleni harcban. A bűnözői hálózatok tagjai beépülhetnek az ügyfélkörbe, de az alkalmazottak közé is.

A pénzintézetek gondosan követik ügyfeleik tranzakcióit, hogy megvédjék az ügyfeleket a csalásoktól. Az ügyfeleket rendszeresen értesítik az őket fenyegető veszélyekről publikus oldalakon, de internetes banki alkalmazásokon keresztül is. Mind alkalmazottaik, mind ügyfeleik részére oktatásokat szerveznek, tájékoztató kampányokat folytatnak le.

A helyes ügyfélmagatartás

Kiemelten fontos, hogy az ügyfelek pénzügyeik intézése során tudatosan és felelősségteljesen járjanak el. Ennek első lépése a helyes és gondos gazdálkodás. Fontos, hogy pontosan ismerjék és kövessék pénzügyi és befektetési állományaikat, saját tranzakcióikat.

Az ügyfelek digitális eszközei is védelemre szorulnak. A vírusirtó programok, és a megfelelő jelszavak alkalmazása elengedhetetlen a biztonságért. A pénzügyi és olyan egyéb alkalmazások, ahol bankkártyák adatait tárolják, biometrikus azonosítással védhetők a legjobban. Az ügyfelek érdeke, hogy figyeljék a pénzintézetektől érkező biztonsági felhívásokat, és azok szerint járjanak el. Fontos, hogy ne töltsenek le ismeretlen szoftvereket az internetről és megbízható boltokból vásároljanak. Első vásárlás alkalmával keressék fel az internetes bolt honlapját. Első vásárláskor hasznos minden esetben utánvétes fizetést választani, hátha nem érkezik meg az áru.

Amennyiben valamilyen incidens történik, fontos, hogy azt a banknak haladéktalanul jelentsék be és tegyék meg a szükséges biztonsági intézkedéseket. A vásárlási,  készpénzfelvételi limiteket érdemes alacsonyabb szinten tartani. Okos döntés tranzakciós értesítéseket kérni. A bankkártyák okostelefonon keresztüli használata is biztonságosabbá teheti a fizetéseket. Az ismeretlen címről érkező üzeneteket legjobb törölni.

A kiberbűnözők ellen a pénzintézeti rendszer, a szolgáltatók és ügyfelek együttesen léphetnek fel eredményesen. A pénzügyi szolgáltató gondos megválasztása, a megbízható forrásból származó pénzügyi hírek követése az ügyfelek érdeke. 

Források: European Commission, MNB, kiberpajzs.hu

Címlapkép: Depositphotos