Óriási veszteségekkel számol, lépéskényszerbe került a bank

A Goldman Sachs előrejelzései szerint 1,2 milliárd dolláros veszteséggel fogja zárni az évet lakossági banki üzletága. Az átszervezés elkerülhetetlen, aminek a Marcus, egy egykor ambíciókkal teli projekt lehet az áldozata.

Még 2016-ban indult el a Marcus, a Goldman Sachs digitális bankja. A vállalat ki akart hasítani egy jelentős szeletet a kereskedelmi banki piacból. Ugyanis bármennyire is nagy név a Goldman Sachs, főleg befektetési bankként ismert, nem „mindennapi” kereskedelmi bankként.

A projektet David Solomon vezérigazgató karolta fel, aki biztos volt a sikerben. Annak idején a neobankok egyébként is óriási népszerűségnek örvendtek, így pozitív hangulat övezett minden digitális banki fejlesztést. Mindemellett Solomon sem egy átlagos, kockázatkerülő vezető. Tömegközlekedéssel jár be az irodába, DJ-ként lép fel klubokban és fesztiválokon – egy szokatlan, öntörvényű alak a bankszektorban. Ez pedig nem mindig sül el jól.

Hiába vonzott be 13 millió felhasználót és velük együtt több mint 100 milliárd dollárnyi betétet a Marcus, a digitális bank távol áll a nyereségességtől, ami a vesztét is okozhatja.

Az óriási költségek ellenére Solomon folyamatosan azt hangoztatta, hogy a Marcus sikeres lesz. 2020-ban a vezetőség még azt mondta a befektetőknek, hogy várakozásaik szerint 2022-re a bevételek utolérik a költségeket. Most, a lakossági üzletág 1,2 milliárd dolláros potenciális veszteségének ismeretében már tudjuk, hogy nem sikerült teljesíteni a célt.

Át fog alakulni a Marcus

Piaci értesülések szerint a Marcus nem marad meg sokáig jelenlegi formájában. Az eredeti víziót, miszerint a Goldman Sachs egy széles réteg által elérhető lakossági bankot üzemeltet, muszáj lesz elvetni. Ez viszont nem jelenti azt, hogy minden eddigi fejlesztés kárba megy.

A digitális bank folyószámla-megoldását mostantól csak vagyonos ügyfeleknek, valamint egyes vállalati ügyfelek alkalmazottjainak fogja kínálni a Goldman Sachs. Emellett a Marcus nagy sikernek örvendő megtakarítási számlája, valamint robottanácsadó szolgáltatása is csak a vagyonos ügyfelek számára lesz elérhető a jövőben.

Tehát a Goldman Sachs jelentősen visszavesz kereskedelmi banki ambícióiból, és minél több szolgáltatást átmenekít a sikeresebb vagyonkezelői üzletágába. Így egy ismerős terepen, hosszabb távon talán képes lehet kompenzálni a veszteségeket és visszanyerni a befektetők bizalmát.

(Forrás: Banking Dive)