Növekvő csődök és leépítések a fintech szektorban

Nehéz időszak következik a fintech szektor életében, amint azt a jelen eseményei is igazolják. Az elmúlt hetekben számos vállalat jelentett be leépítéseket, többen pedig csődbe is mentek, gondoljunk csak a Fast online fizetési szolgáltatóra az USA-ból, vagy a Wingocard családi bankra Kanadából. 

A sok negatív töltetű hírben közös, hogy az általános piaci változások eredményeként mentek végbe. Azzal, hogy a fintech szektor kevesebb tőkéhez jut a befektetőktől, természetszerű, hogy lesznek vállalatok, amelyek visszalépésre kényszerülnek, ezt pedig a munkavállalók is meg fogják sínyleni. Hosszú távon egyébként nem feltétlenül azok a vállalatok járnak majd rosszul, akik most leépítésekbe kezdenek, hiszen ők azok, akik elsők között reagáltak a változó körülményekre. 

Elképzelhető, hogy végül a legnagyobb vesztesek azok lesznek, akik megpróbálják változtatások nélkül túlélni ezt az időszakot és végül beletörik a bicskájuk ebbe a feladatba. Akárhogy is alakulnak a dolgok, mindenképp a most elbocsátott alkalmazottak a helyzet vesztesei, akiknek mielőbb új munkahely után kell nézniük. 

Borítókélható volt a visszaesés

A szektor szereplői már hónapok óta számítottak a mostani körülmények érkezésére. Először a technológiai cégek érezték meg a hatását, majd idővel a nagyobb és kisebb fintechek is saját bőrükön tapasztalták meg a sodrásirány változását. A virtuális és hibrid események szervezésével foglalkozó Hopin februárban bocsátotta el munkavállalóinak 12 százalékát. A vállalat ekkor azt mondta, muszáj fenntarthatóbbá tennie növekedését, ezért elkerülhetetlen volt a döntés meghozatala. A Workrise energiaipari piactér annak ellenére hozott hasonló intézkedéseket, hogy 2,9 milliárd dolláros értékeltségre tett szert legutóbbi tőkebevonásával. 

Sokan azt mondják, a tech unikornisok inflexiós ponthoz érkeztek: a többség kezd rájönni, hogy irreális növekedési célokat fogalmaztak meg, túl sok embert vettek fel és túlbecsülték a következő tőkeemelésük várható méretét is. A hibák felismerése helyett azonban mindenki a piaci változásokra fogja a mostani leépítéseket, ahol pont azoktól a munkavállalóktól szabadulnak meg, akik segítettek kiszolgálni a pandémia alatt tapasztalt keresletnövekedést.

Váratlan helyekről érkeztek a rossz hírek

A Mural Software-as-a-Service (SaaS) szolgáltató több tucat munkavállalóval tudatta áprilisban, hogy többé nincs szükség a munkájukra. Ez azért is meglepő, mert a SaaS-t általában stabil üzletnek tartják, épp ezért fektetnek beléjük előszeretettel a kockázatkerülőbb fintech VC-k. A Mural döntése kevesebb, mint egy évvel követi a vállalat 50 millió dolláros Series C finanszírozási körét. A hírek szerint a startup szervezeti átalakítást tervez a következő hónapokban.

A Cameo média platform alig egy évvel az unikornis státusz elérése után vált meg 87 alkalmazottjától. A távozók számos különböző területről kerültek ki, még a vezetőség egyes tagjainak is csomagolnia kellett. A pandémia alatt a Cameo 100-ról 400-ra növelte munkavállalóinak számát, a vállalatvezető Steven Galanis szerint ugyanakkor a mostani lépésre szükség volt a realitásokhoz való igazodás miatt. Egyesek felháborodtak azon, hogy Galanis nemrég egy kisebb vagyonért vásárolt egy NFT-t egy népszerű kollekcióból, most mégis a takarékosság fontosságáról beszélt közleményében.

Láttak már szebb napokat a fintech csillagok

A Robinhoodra erősen rájár a rúd. Az elmúlt év elsősorban csökkenő ügyfélaktivitásról, zuhanó részvényárakról és kellemetlen szabályozói ügyekről szólt az online bróker háza táján, ami áprilisban a munkavállalók 9 százalékának elbocsátásához vezetett. A vezérigazgató Vlad Tenev blogbejegyzésében a pandémia alatt tapasztalt növekedésére hivatkozott a leépítések indoklásakor. Az eseményről hosszabban értekeztünk ebben a cikkben

Az OnDeck, egy KKV-s hitelekre szakosodott online piactér szintén hasonlóan reagált a nehézségekre, a munkavállalók negyedét elbocsátotta a vállalat. Ez 72 ember távozását jelenti. A társalapítók szintén a piaci körülmények drámai átalakulásáról beszéltek. A visszaesés az egyik új szolgáltatást, az ODX akcelerátor programot is erősen érintette. 

A program lényege, hogy a korai fázisban lévő startupok 125 ezer dollárt kapnak a platformon 7 százalékos részesedésért cserébe. Az elmúlt időszakban jelentős csökkenés volt megfigyelhető az ügyfelek számában, így elképzelhető, hogy a szolgáltatást hamarosan megszüntetik. Az OnDeck nehézségeit támasztja alá az is, hogy a vállalat 100-150 millió dollár közötti összeget tervezett bevonni legújabb tőkebevonási körében. Végül kénytelenek voltak 40 millió dollárral beérni, ami elengedhetetlenné tette a most eszközölt leépítéseket.

A bigtechek környékén is felütötte fejét a bizonytalanság

Az eddig említett vállalatokban közös, hogy önállóan jöttek létre és néhány éves működést tudhatnak maguk mögött, így valamelyest érthető a csődtől való félelem. Az elmúlt hónapokban ugyanakkor a technológiai óriások ökoszisztémájához tartozó vállalatok is vissza kell vegyenek a céljaikból.

Így volt ez a Thrasio, az Amazon aggregátorának esetén. A vállalat az e-kereskedelmi platform eladóinak felvásárlásával és konszolidálásával foglalkozik, ez pedig a jelek szerint rendkívül volatilis üzleti modellnek számít. Nemrég még a Thrasio tőzsdére meneteléről szóltak a pletykák, ugyanis a legutóbbi tőkebevonás óta 10 milliárd dollárra tehető a vállalat ára. Most azonban elismerték, túl gyorsan és túl sokat akartak növekedni. Ez a leépítések megkezdésével és egy új CEO kinevezésével járt együtt, ami nem jó jel a munkavállalóknak. 

A Netflix tragikus tőzsdei teljesítménye sem maradt következmények nélkül. A vállalat online híroldala, a Tudum tavaly elismert újságírók teljes hadát gyűjtötte be a riválisoktól, a streaming szolgáltató visszalépése azonban őket érintette először. A piaci visszaesés mellett ezt az is magyarázhatja, hogy a beszámolók szerint a többség a Tudumnál háromszor annyit keresett, mint legutóbbi munkahelyén. Ez a történet kiválóan érzékelteti a technológiai vállalatok jó időszakokban való meggondolatlan pénzszórását. Sajnálatos, hogy ez végül a munkavállalókon csattant, hiszen a helyzet fenntarthatatlanná vált.

Egyesek duplán megsínylik a helyzetet

A MainStreet különösen nehéz helyzetben találja magát ezekben a hónapokban. Az amerikai fintech startupoknak segít a különböző adókedvezmények azonosításában és kiaknázásában. A vállalatnak tehát saját nehézségein túl amiatt is fájhat a feje, hogy az ügyfelei is aszályos időszakot élnek, ami még inkább árt az üzletnek. A vezérigazgató szerint a mostani nehézségek hónapokig, de akár évekig jelen lehetnek a fintech szektorban, ezért mindenkinek fel kell készülnie az áldozatok meghozatalára.

Remélhetőleg a mostani nehézségek sokakat arra ösztönöznek, hogy legközelebb körültekintőbbek legyenek a piac fellendülésekor. Természetes, hogy a kereslet növekedését mindenki ki szeretné szolgálni, a visszaesések pedig leépítéseket igényelhetnek. A gond inkább az, hogy az elmúlt két évben sokan elhitték, hogy a pénz mindig így fog ömleni, a kellemetlen ébredésnek pedig sosem azok isszák meg a levét elsősorban, akik a hibákat elkövették. A kritikák mellett persze meg kell jegyezni, hogy ez részben a startupok üzleti modelljének velejárója, ugyanakkor a tudatos cselekvéssel jelentősen enyhíthető a nem kívánt következmények súlyossága.

Forrás: TechCrunch

Bátorfi Botond