Nemzetközi fintech körkép 1. rész – Afrika

Ahogy azt már korábban megírtuk, 2020 kihívásokban gazdag, eseménydús, valamint sikeres évet hozott a fintech szektor számára, amelyet számos szempontból szignifikánsan befolyásolt a globális koronavírus-járvány. Ezúttal a kontinensek külön-külön történő elemzésére vállalkozunk és megpróbáljuk bemutatni az elmúlt időszak legfontosabb fejleményeit és szereplőit, valamint a várható jövőbeli trendeket. Első részünkben Afrikára, az emberiség bölcsőjére tereljük figyelmünket és megpróbáljuk bemutatni miért is hordoz még mindig számos kiaknázatlan lehetőséget ez a számottevő piac.

Lehetőségek a piacon

Ha röviden össze kéne foglalni mi teszi Afrikát ideális alannyá a fintech cégek innovatív szolgáltatásai számára, három főbb érvet vonultatnánk fel: (1) demográfiai tényezők, (2) a mobileszközök magas penetrációja és használata, (3) a pénzügyileg kiszolgálatlan rétegek. Vizsgáljuk meg most ezeket a tényezőket közelebbről.

A szakértők szerint a világ lakosságában 2050-ig várt növekedésért nagyjából 57%-ban az afrikai kontinens lesz majd a felelős, szubszaharai Afrika lakossága pedig duplájára nőhet a következő 30 évben. A kontinens populációja tehát nem csupán növekedő, de fiatalodó trendet is mutat, ami a fiatalok körében hagyományosan gyorsabban terjedő pénzügyi innovációk szempontjából kiemelten fontos lehet. Ha figyelembe vesszük azt is, hogy Afrika populációjának már most is közel 60%-a 25 év alatti, akkor a helyzet egyértelműen kedvező a fintechek számára.

A mobileszközök elterjedtsége főként az észak-afrikai országokban, valamint Dél-Afrikában számít magasnak, ott ez az arány nagyjából 80-90% között van, de a földrész számos országában eléri az 50-60%-ot is. Ez elsőre kevésnek hangzik, ha azonban hozzátesszük, hogy Afrika lakosságának 66%-a bankolatlannak számít, akkor máris láthatjuk, miért bizonyultak eddig rendkívül népszerűnek a mobilfizetési megoldások, főleg a bankolatlan népesség körében. A fintecheknek ez dupla lehetőséget kínál, hiszen a mobilfizetési megoldások mellett a banki szolgáltatások széleskörben történő kínálatával és felhasználóbaráttá tételével is jelentős részesedésre tehetnek szert a piacon. A kevesek számára elérhető, hagyományos banki szolgáltatások pótlásával a fintech szereplők egyébként a mikrovállalkozások és kkv-k piacán is szignifikáns szolgáltatóvá válhatnak kölcsönök és biztosítási termékek kínálatával.

A kulcsszereplők

A teljesség igénye nélkül említünk most néhányat a kontinens fintech ökoszisztémájának legjelentősebb inkumbensei közül. A nagyobb cégek egyelőre Nigériából, valamint Dél-Afrikából érkeznek, de a korábban említett tényezők miatt okunk van feltételezni, hogy ez már nem sokáig lesz így.

Ahogy azt már említettük, a mobilfizetési megoldások fokozott gyorsasággal terjedtek el a kontinensen, erre szolgáltat bizonyítékot az OPAY története is. A nigériai cég mobilfizetési megoldást és fogyasztói platformot kínál ügyfeleinek, melyek segítségével könnyedén küldhetnek és fogadhatnak pénzt, befizethetik számláikat, vagy rendelhetnek házhoz élelmiszereket. A cég eddig 170 millió dollárnyi tőkét vont be befektetőitől, ami a legmagasabb összegnek számít Afrikában. Szintén Nigériából indult útnak a Paystack szolgáltatása is, amely lehetővé teszi a vállalkozásoknak, hogy könnyedén fogadjanak tranzakciókat weboldalukon vagy mobil appjukon keresztül, legyen szó hitel- vagy bankkártyás fizetésről, átutalásról, vagy éppen mobileszközökről kezdeményezett transzferről. A céget néhány hónapja a Stripe mobilfizetési óriás egyébként felvásárolta. Említést érdemel még a londoni székhelyű Paga is, amely szintén mobilfizetési szolgáltatással igyekszik kiszolgálni a bankolatlan fogyasztókat és vállalatokat.

A dél-afrikai JUMO data science (adattudomány) és machine learning (gépi tanulás) kompetenciák segítségével alkotja meg pénzügyi szolgáltatásainak infrastruktúráját. A lakossági vagy vállalati ügyfelek gyorsan hozzáférhetnek a paramétereikre szabott kölcsönökhöz, kedvező feltételek mellett nyithatnak megtakarítási számlát, biztosításokat köthetnek, illetve tranzakciókat hajthatnak végre mobileszközeik segítségével. A JUMO eddig több, mint 146 millió dollárnyi külső tőkét vont be fennállása óta. A nigériai KUDA szintén ígéretesen halada térség legnépszerűbb mobil bankjává válás felé, tavaly novemberi, 10 millió dolláros magvető finanszírozási körük pedig az eddigi legnagyobb volt Afrikában. A neobank már több, mint 600 ezer ügyféllel rendelkezik, a közeljövőben pedig a kkv-k kiszolgálása is új szintre lép majd a személyre szabható mikrokölcsönök megjelenésével. A KUDA termékpalettájában jelenleg az ingyenes bankkártyák, rendkívül kedvező kamatozású megtakarítási számlák, ingyenes mobilfizetési- és utalási szolgáltatások, valamint személyes pénzügyi menedzsment (PFM) funkciók szerepelnek.

A szintén nigériai CARBON a pénzügyi innováció adta lehetőségeket kihasználva fizikai és virtuális bankkártyát, valamint hozzá tartozó bankszámlát kínál ügyfeleinek, akik emellett rendkívül olcsón hajthatnak végre fizetési tranzakciókat, illetve magas kamatok mellett köthetik le pénzüket. A Carbon ráadásul PFM kompetenciák tekintetében sem áll rosszul, a kliensek ugyanis hitel- és tranzakciótörténetüket is megtekinthetik, valamint áttekintőt kaphatnak pénzügyi helyzetük aktuális állásáról. Végül pedig szót kell ejtenünk a TymeBank-ről, amely mostanra több, mint 2 millió ügyféllel rendelkezik Dél-Afrikában, egy friss fogyasztói felmérés szerint pedig az ország második legjobb bankjának számít. A TymeBank alacsony tranzakciós és szolgáltatási díjakkal, felhasználóbarát digitális szolgáltatásaival, bizalomra épülő üzleti modelljével, valamint pénzügyi tanácsaival vívta ki ügyfelei rendkívül magas elégedettségét.

Jövőbeli kilátások

Figyelembe véve az afrikai kontinens populációjának várható gyors növekedését, valamint a pénzügyi innovációra egyre nyitottabbá váló országok folyamatos törekvéseit a digitális pénzügyi infrastruktúra megteremtésére és adekvát felügyeletére, egyértelműen a pénzügyi innovációk térhódításának felgyorsulására lehet számítani a kontinensen. A jelenleg élen járó Nigéria és Dél-Afrika mellett több másik ország, így például Egyiptom, Kenya, Angola, és Ghána is igyekszik proaktívan viszonyulni a fintechek szolgáltatásaihoz, mindezt pedig szabályozói tesztkörnyezetek és fintech innovációs központok létrehozásával, valamint szabályozási keretek kialakításával demonstrálják is. Ez a folyamat alighanem idővel további sikertörténetek létrejöttéhez vezet majd, ami hosszú távon a kontinens bankolatlan lakosságának csökkenéséhez, valamint az általános pénzügyi jártasság növekedéséhez vezethet. Továbbá, a mikro-, kis-, és középvállalkozások szintén sokat profitálhatnak a kölcsönök és egyéb hagyományos banki szolgáltatások elérhetőségének növekedéséből, valamint digitalizációjából. Mindent egybe véve nem lennénk meglepve, ha 5-10 év múlva azt tapasztalnánk, hogy a 2020-as évek legnagyobb nyertese a pénzügyi innovációk terjedésének szempontjából Afrika lenne.

Bátorfi Botond