Mozgolódás várható a hazai BNPL-piacon

Talán nem meglepetés, hogy a Facebookon bármilyen bejegyzéssel találkozhatnak a felhasználók. Egy fintech vonzatú, piackutatásra hajazó hirdetésre azonban mégis csak felhúzza a szemöldökét az ember. Szerkesztőségünknek éppen egy ilyen bejegyzéshez volt szerencséje, amely feltehetően a BNPL iránti ügyfélhozzáállást kutatja Magyarországon.

A Facebook már évek óta kulcsfontosságú felülete a vállalkozásoknak. Gazdag adatvagyonnal rendelkező platform, fontos promóciós és kommunikációs csatorna, amely mélyen beágyazódott rengeteg vállalkozás üzleti és marketing stratégiájába. Az analitika és az egyszerű hirdetések mellett már közvéleménykutatások is segítik a vállalkozákat. Éppen egy ilyen Márkafelmérés jött szembe velünk is.

Forrás: Facebook

Kikről van szó?

A SimplePay egy fizetési szolgáltató – online bankkártya-elfogadást és azonnali fizetési megoldásokat biztosít webshopüzemeltetőknek és szolgáltatóknak. Az OTP Bank egyik leányvállalata, az OTP Mobil alá tartozik.

A Klarna egy világszerte ismert BNPL-szolgáltató. Svédországból indult, az elmúlt években számos országot, köztük az Egyesült Államokat is meghódította, valamint tavaly októberben belépett Magyarországra is

A BNPL egy mozaikszó. A „Buy Now, Pay Later”, azaz „Vásárolj Most, Fizess Később” kifejezést jelöli. Egy hitelezési megoldást foglal magában, amely lehetővé teszi, hogy egy vásárlás végösszegét késleltetve, egy összegben, vagy törlesztőrészletekre bontva fizessék ki a vásárlók.

Az IzzyPay egy elsőgenerációs magyar BNPL-cég. Egy nagyon precízen definiált használati esetre összpontosít szolgáltatásával: 14 napos fizetés halasztással teszi lehetővé az online vásárlóknak, hogy lényegében fizetés nélkül rendeljenek termékeket, és ha nincs rájuk szükségük, visszaküldjék őket.

Végül a Barion az egyik legismertebb magyar fintech cég. Több mint 15 ezer kereskedőnél, több mint 15 országban van jelen. A SimplePay-hez hasonlóan igyancsak az online fizetési térben tevékenykedik. 

Vessünk egy pillantást a kérdésre

A választási lehetőségek ismeretében térjünk vissza a közvéleménykutatási kérdésre:

Melyik fizetési szolgáltatónál szeretnél fizetni 30 napon belül?

Maga a kérdés további kérdéseket szül. Például mit szeretnénk kifizetni? És miért éppen 30 napon belül?

Első ránézésre, ok nélkül egyik fizetési szolgáltatónál sem fizetnénk. Ha pedig online vásárlásról van szó, akkor gyakran nincs is választási lehetőségünk. Annál a szolgáltatónál fizetünk, amellyel leszerződött a kereskedő.

Ami a 30 napos határidőt illeti, egy kis fintech háttértudással és a felsorolt cégek ismeretében egyből felmerül a BNPL lehetősége. A BNPL lehetővé teszi, hogy vásárlóként akár 30 nappal késleltessük egy termék vagy szolgáltatás kifizetését.

Mit jelenthet a bejegyzés a hazai BNPL-piacra nézve?

Miután átvettük a kérdést és a választási lehetőségeket, körvonalazódik a bejegyzés mögött álló cég célja. Vélhetően a hazai fizetési piacról, azon belül is talán a BNPL-piacról szeretnének többet megtudni.

Nos, a Klarna és az IzzyPay már jelenleg is BNPL-szolgáltató. Ha hozzájuk tartozik a bejegyzés, akkor a saját vagy versenytársaik felhasználóinak preferenciáit szeretnék jobban megismerni.

A SimplePay és a Barion viszont nem rendelkezik BNPL-megoldással – legalábbis nyilvánosan nem. Online fizetési szolgáltatókként már rengeteg kereskedő fizetési felületein jelen vannak. Kézenfekvő lenne számukra, hogy a BNPL-en keresztül nyissanak az online hitelezés felé.

Megjegyzés: Az OTP Bank a Mastercard Installments megoldását alkalmazva ugyan biztosít részletfizetési megoldást, mégsem követi a BNPL-szolgáltatókra jellemző árszabást. 

A fenti lehetőségek mellett még egy opció maradt: nem köztük kell keresni a kérdést feltevő vállalatot.

  • Lehet, hogy egy hazai bank próbálja feltérképezni az emberek attitűdjét.
  • Egy másik hazai fizetési- vagy BNPL szolgáltató vizsgálhatja (potenciális) versenytársait, például a BNPL-térben mozgó instacash.
  • Nem lehet kizárni, hogy egy külföldi bank vagy fintech cég érdeklődik a hazai piacról. Az esetlenül megfogalmazott kérdés így akár nyelvi akadályból is születhetett.
  • Végül nem is biztos, hogy egy pénzügyi vállalatról van szó – lehet általános kutatás egy kutatócégtől, információgyűjtés egy médiaportáltól vagy adatszerzés egy állami hátterű szervezettől.

(Címlapkép: Depositphotos)