Megkezdi magyarországi hódítását a legforróbb fintech trend

Az elmúlt évek sok szempontból a BNPL szolgáltatásokról szóltak a nemzetközi fintech szektorban. Ebből eddig itthon vajmi keveset érzékeltünk, most viszont néhány hónap alatt négy szereplő is megjelent a piacon. A szolgáltatók vegyes fókusszal és modellel rendelkeznek, de egy közös bennük. Mindannyian kulcsszerepet akarnak betölteni a BNPL hazai felvirágzásában. Mai cikkünkben őket kérdeztük a szolgáltatásaikról.

A „buy now, pay later”, magyarul „vásárolj most, fizess később” fizetési szolgáltatás egy hitelezési újítás a fintechek világából, amely az online vásárlási szférában vetette meg a lábát. A röviden csak BNPL-ként emlegetett szolgáltatáson keresztül hitelre vásárolhatnak a fogyasztók, aminek keretében a vásárlás végösszegét később kell kifizetni egy összegben, vagy egyenlő törlesztőrészletekre bontva. A rövidtávú BNPL-hitelek jellemzően kamatmentesek, szolgáltatónként azonban változik, hogy van-e késedelmi díj vagy sem.

Régi ismerős új köntösben

A BNPL elmúlt években mutatott szárnyalása több szempontból is érdekes. Maga a szolgáltatás nyilvánvaló előnyökkel rendelkezik, ugyanakkor nem nevezhető formabontó újdonságnak. Az online áruhitelek régóta velünk vannak, a BNPL-szektorban ezek a termékek lettek egyszerűen, de hatásosan átszabva a digitális igényeknek megfelelően. Az online fizetési folyamatokba való beágyazottság révén a szolgáltatás fokozott gyorsaságot és kényelmet ígér – gyakran költségmentesen.

A vásárló akkor veheti igénybe a hitelt, amikor épp felmerül az iránta való igénye. A rövidebb futamidejű konstrukciók kamatmentesek, sokszor a késedelmi díjak is csak a sokadik mulasztás után lépnek fel. Egy szó, mint száz, a BNPL sikere nagyban köszönhető az ügyfélbarát feltételeknek, a fokozott kényelemnek és az általa kínált, élményszerű vásárlási folyamatnak. 

Az előnyök mellett azonban a veszélyek sem elhanyagolhatók. Több felmérésből kiderül, hogy sokan nincsenek tisztában azzal, hogy ez egy hiteltermék, ahol a törlesztés elmulasztása súlyos következményeket tartogathat. A szükséges fogyasztói ismeretek hiányára egyre több szolgáltató igyekszik reagálni edukációs tartalmakkal, információs kampányokkal, jelezve, hogy értik a kérdés fontosságát. Ezzel együtt sokan szigorú szabályozást várnak a területen, ami csökkentheti a szektor növekedési potenciálját.

Az aggályok dacára viszont a BNPL még mindig egy nagy sikersztori, érthető hát, hogy a magyar piacon is fokozott érdeklődés övezi a megjelenését. Az első fecske idén júniusban jelent meg, mostanra viszont négy szereplő is jelen van a piacon. A folytatásban őket mutatjuk be röviden.

PastPay – határokon átívelő ambíciók

A PastPay debütálásáról még júniusban írtunk, valódi mérföldkőnek számított a magyar fintech szektor első BNPL szolgáltatójának érkezése. A megoldás mögött egy ismert magyar fintech, a digitális faktoring és lízing területen aktív Péntech áll. A PastPay B2B webshopoknak, azaz vállalatokat kiszolgáló e-kereskedőknek teszi lehetővé a BNPL konstrukciók kínálatát. 

A webshopok ügyfeleinek a termék megvásárlását követően 30-60 napjuk van a fizetés végrehajtására. A szolgáltatáshoz tartozó díjak a tranzakció értékének 2,6-2,8 százaléka között mozognak.

Mivel ez egy B2B szolgáltatás, ezért a BNPL nem hitelnek, hanem faktoringnak minősül ez esetben. A PastPay végzi el a BNPL-ért folyamodó vállalatok kockázati minősítését. Réti Bálint, a PastPay társalapítója elmondta, minden esetben valós időben minősítik a tranzakciót, elemzik a vevőt, majd megállapítanak egy összegkeretet, amelynek erejéig használhatja a BNPL-t a vállalat. A minősítési folyamat során több, mint 120 indikátort vesznek figyelembe. Mindezt ráadásul egy saját fejlesztésű hitelminősítési algoritmus végzi el. 

Világos előnyöket kínálnak

A folyamat lényege, hogy a vállalatok kisebb eséllyel kerülhessenek adósságspirálba. A PastPay a tudatos BNPL használatot is igyekszik népszerűsíteni. Ezt egyrészt tájékoztató anyagaik segítségével teszik, valamint úgy állapítják meg a BNPL-limiteket, hogy az csak egy kis százaléka legyen az igénylő vállalatok árbevételének. Mivel a visszafizetésre 30-60 nap áll rendelkezésre, arra alapoznak, hogy az ügyfelek többsége ekkorra értékesítette a megvásárolt terméket, amelynek bevételéből általában gond nélkül tudják rendezni a visszafizetést. Ilyen értelemben a forgóeszköz hiteleket is igyekszik kiváltani a szolgáltatás. 

A fintech egy win-win szituáció kialakítására törekszik megoldásával. Az ügyfelek rugalmas konstrukciót kapnak, ahol 1-2 hónapjuk van a visszafizetésre. A kereskedők pedig – ahogy az a BNPL esetén lenni szokott – jóval magasabb átlagos kosárértékkel és konverziós rátával, illetve alacsonyabb kosárelhagyással kalkulálhatnak. 

A vállalatnál annyira hisznek ebben a modellben, hogy nem állnának meg a magyar piacon elért sikereknél. Feltett szándékuk, hogy a régiós BNPL szektor egyik legfontosabb B2B szereplőjévé váljanak. A lehetőség adott, az általuk megkérdezett vállalatok 87 százaléka kifejezetten preferálja a halasztott fizetési módot. 

Instacash – társ a bankoknak BNPL fronton

Izgalmas ambíciókat dédelget az eddig csak online személyi kölcsön kalkulátoráról ismert Instacash. Egy olyan white label BNPL platformmal rendelkeznek, ami elmondásuk szerint minden olyan modult tartalmaz, amire egy kompakt BNPL szolgáltatáshoz szükség lehet. A white label lényegében annyit tesz, hogy egy kész megoldással rendelkeznek, amely az ügyfél arculati jegyeivel ellátva egyszerűen beágyazható annak saját felületeire.

A vállalat célcsoportját képező bankok és kereskedők akár hetek alatt piacra dobhatják saját BNPL megoldásukat. Ezt személyre is szabhatják az Instacash platformjának moduláris kialakításának köszönhetően.

A vállalat szerint egyértelmű, hogy új korszak zajlik a finanszírozások világában. A fintechek hatalmas sikereket értek el a BNPL-lel, a fogyasztók igényei pedig végleg megváltozhattak az új megoldások hatására. Az Instacash ebbe az új világban vezetné át azokat a hagyományos bankokat, amelyek lépést szeretnének tartani a legújabb trendekkel. Szerintük a BNPL vonzerejét csak tovább növeli a hitelek drágulása, ami a kamatkörnyezet emelkedése miatt elkerülhetetlen.

A fintech által kínált platform a teljes folyamatot igyekszik lefedni, mondta el kérdésünkre Bruzsa Géza, az Instacash alapító-vezérigazgatója. Webfelületet és applikációt is kínálnak ügyfeleiknek, amelyekhez az ügyfél-azonosítási funkció is tartozik. A kereskedőknek az admin funkciók elérése mellett lehetővé teszik a hitelek menedzselését és egyedi igények szerinti konfigurálását. Extra rugalmasságot ad, hogy egy kisebb díj ellenében lehetőség van a visszafizetési határidő meghosszabbítására.

Mindent elintéznek

A hitelminősítést egy PSD2-es adatokon alapuló motor végzi, amely az igénylő ügyfél pénzügyi adatainak fényében állapítja meg a jövedelemalapú törlesztőrészlet mutatót (JTM). De a jelek szerint a biztonságos szolgáltatásnyújtás sem maradt fókuszon kívül. Vonatkozó kérdésünkre Bruzsa elmondta, alkalmazásuk a jogszabályok és a szabályozó által elvárt minden tájékoztatási kötelezettséget kiszolgál. Emellett elektronikus csatornákra beállítható értesítésekkel is igyekszik elősegíteni a végfelhasználói tudatosságot.

Sokkal egyszerűbben azt is mondhatnánk, hogy minden fontos feladatot elvégeznek az ügyfelek helyett. Ők így gyorsabban és költséghatékonyabban kínálhatnak BNPL konstrukciókat saját klienseiknek, méghozzá komolyabb fejfájás nélkül. Ez a bankok és kereskedők számára egyaránt vonzó lehetőség. Úgy növelhetik majd versenyképességüket és bevételeiket, hogy egy kész, korszerű platformra alapozhatnak.

Ilyen lehetőségek mellett érthető módon az Instacash sem kicsiben képzeli el a jövőt. A fintech feltett szándéka, hogy a közép-európai régió elsőszámú white label BNPL-szolgáltatójává váljon. Ha sikerül igazolniuk, hogy ideális partnerek a BNPL iránt érdeklődő bankoknak, nem lesz elérhetetlen ez a cél.

IzzyPay – újszerű gondolkodás lakossági vonalon

Szeptemberben három fősre bővült a hazai BNPL szektor, mikor megérkezett az IzzyPay. A vállalat lakossági ügyfeleket és kereskedőket szolgál majd ki halasztott fizetési megoldásával. Jelenleg zajlik a webshopokkal való egyeztetés, sikeres tárgyalásokat követően pedig fokozatosan jelenhet meg az IzzyPay fizetési lehetőség a hazai e-kereskedelmi felületeken.

Kérdéseinkre az IzzyPay CEO-ja, Artyom Zaitsev válaszolt. A vállalatvezető elárulta, az ügyfelek a vásárlások teljes összegének kifizetését tolhatják majd el 14 nappal. Ilyen konstrukciókat másutt is látni, de gyakoribb, hogy 3-4 egyenlő részletre osztják a végösszeget, amelyeket kéthetente, vagy havonta kell rendezni. Zaitsev szerint azzal, hogy a teljes összeg később kerül befizetésre, új előnyök válnak kiaknázhatóvá. 

A vásárlók fizetség nélkül kézhez kaphatják a kívánt terméket, fizetniük pedig csak akkor kell, ha meg is kívánják azt tartani. Ez jelentős kényelmi előnyt jelenthet a visszaküldött termékek esetén. Ilyenkor jellemzően napokat, vagy akár heteket kell várni az elköltött összeg beérkezésére, az IzzyPay révén viszont sokkal egyszerűbbé válhat a folyamat. A vezérigazgató kiemelte, szerinte ez a szolgáltatás legfontosabb előnye.

Rugalmasság a biztonság érdekében

Az ügyfelek személyazonosító okmányuk számának megadásával vehetik igénybe az IzzyPay szolgáltatását. A vállalat azonosítja az ügyfelet és azonnali döntést hoz arról, hogy jogosult-e elérni a halasztott fizetési opciót. Ebben a folyamatban a Személyi Adat és Lakcímnyilvántartó adataira, valamint saját kockázati minősítési motorjukra támaszkodnak.

Az anyagi feltételek az alábbiak: amennyiben valaki időben kifizeti a vásárlás összegét, semmilyen díj vagy kamat nem kerül felszámításra. Ha esetleg valakinek gondot okoz a határidő tartása, az 990 forintért további 14 nappal eltolhatja a fizetést. Zaitsev hangsúlyozta, ők nem érdekeltek abban, hogy bárki fizetésképtelenné váljon és mindent megtesznek ennek elkerüléséért. 

A határidő közeledtével telefonon, emailben és SMS-ben is felhívják az ügyfelek figyelmét a fizetés fontosságára. A szükséges összeg befizetése banki átutalás és bankkártyás fizetés segítségével is megvalósulhat a vállalat ügyfélbarát felületein. Továbbá felhívják a felhasználók figyelmét a felelősségteljes vásárlás fontosságára is. Hamarosan egy nagy kampányt indítanak a közösségi médiában, aminek szintén a fogyasztói tudatosság lesz a középpontjában.

Paysome – újabb kihívó a horizonton

Jelenlegi információink alapján a Paysome a legfrissebb belépő a területen. Igaz, ha ebben a tempóban folytatódik a BNPL szolgáltatók hazai megjelenése, lehet, hogy cikkünk publikálására újabb kihívók jelennek meg.

A Paysome vezérigazgatója, Mete Atug készségesen ismertette a fintech szolgáltatásait. Rögtön tisztázta, hogy nem terveznek pénzt keresni a fizetésképtelenné váló ügyfeleken. Mindenképp biztató, hogy ez az attitűd a cikkben bemutatott összes vállalatra jellemző, ez remélhetőleg a gyakorlatban is így lesz. Atug szerint a fizetés elmulasztása után 2-3 hétig semmilyen díjat nem számítanak fel, ezt követően egy kisebb összeget szednek be a késés miatt. 

Hogy ez minél ritkábban történjen meg, lehetőség van a határidő meghosszabbításának kérvényezésére. Ez bizonyos feltételek mellett mehet majd végbe. A vállalatvezető szerint a határidő kitolása ingyen megoldható lesz. Azt viszont meg fogják akadályozni, hogy valaki szándékosan visszaéljen a lehetőséggel. A rugalmasság időbeli korlátozásokkal jár majd és, aki ezt követően sem tud fizetni, annak késedelmi díjakkal kell számolnia.

Az ügyfelek minősítéséhez az MNB Központi Hitelinformációs Rendszerének adatbázisát is igénybe veszik, emellett saját minősítési algoritmust vetnek majd be. Itt is egyértelműek a hasonlóságok a többi szolgáltatóval. Figyelembe veszik az ügyfelek aktuális hitelinformációit, adósságait, valamint bankszámlaadatait. Ezek függvényében születnek majd meg az automatikus döntések a kérelmek elfogadásáról.

Közös vonások a BNPL szektorban

Az ügyfelek edukációjára nagy hangsúlyt fektetnek, ígéri a Paysome CEO-ja. Mete Atug szerint a BNPL nem arra való, hogy az emberek adósságba kerüljenek, hanem egy kényelmes fizetési opció. Minden felületökün tájékoztatják majd a fogyasztókat arról, hogy a BNPL nem csupán fizetési mód, hanem hiteltermék is. Idővel szerintük ezt mindenkinek meg kell majd tennie, ha a szabályozók hiteltermékként definiálják a BNPL-t, ők viszont igyekeznek előre reagálni. 

A jövőbeli tervek között szerepel a mesterséges intelligencia használata a hitelminősítési folyamat során. Ettől még pontosabb döntéseket és sikeresebb kockázatkezelést várnak a vállalatnál. Zárszóként a vállalatvezető elmondta, csak azok a szereplők maradnak majd talpon, akik közösen akarnak profitálni az ügyfeleikkel. Mint elmondta, aki a vásárlók kárára szeretne pénzhez jutni, nem marad versenyben túl sokáig. 

A jó hír az, hogy a hazai BNPL szolgáltatók mindegyike hasonlóan gondolkodik az induláskor. Amennyiben fel tudnak nőni célkitűzéseikhez, a magyar piac egy értékes finanszírozási megoldással lesz gazdagabb a jövőben. Erre a jelenlegi gazdasági körülmények és magas kamatkörnyezet mellett pedig nagy szükség van. 

(Borító: Depositphotos)