Milliárdokat veszít a pénzügyi szektor, mert nem ismeri a női ügyfeleket

Közel 890 milliárd dollárnyi bevételtől esik el a globális pénzügyi szektor, mert a hagyományos szolgáltatók többnyire figyelmen kívül hagyják a női fogyasztók igényeit. A jelenségre reagálva a Women in Finance frissen megalakult tanácsadó testülete a női fogyasztói igények kutatását is célul tűzte ki. A program másik két kiemelt eleme a pénzügyi területen dolgozó női szakemberek mentorálása és a pozitív példaképek bemutatása.

A Peak és a Fintech.hu 2022-ben indult programja, a Women in Finance (WIF) célja, hogy a szektor szereplőinek segítségével több nő számára tegye vonzóvá a pénzügyi és fintech iparágakat. A WIF példaképekkel, mentorprogramokkal és tudásmegosztással segíti vezetővé válásukat. A program emellett a nők pénzügyi és befektetési bizalmának építését is fontos céljának tekinti. Ehhez nélkülözhetetlen a fogyasztói szokások megismerése, a tudásbázis építése és egy fogékony közösség kialakítása. A program szervezői ebben kérték a Women in Finance 2022-es díjazottjainak szakmai segítségét a Women in Finance 2023-as tanácsadói testületének megalapításával.

Meghatározó példaképek álltak a program mellé

Az WIF Advisory Board alakuló ülésén szinte teljes létszámmal voltak jelen a tavalyi év legmeghatározóbb női pénzügyi szakemberei. A testület felbecsülhetetlen szakmai értéket hoz a programba azzal, hogy tagjai aktívan alakítják a Women in Finance stratégiáját és mentorként is segítik majd néhány, a karrierje elején járó kolléganő fejlődését.  

Az alakuló ülés résztvevői közösen vették górcső alá az idei programsorozat elemeit. Ezek alapján az idei évben a WIF hangsúlya a kutatáson és a női ügyfelek megértésén; a szemléletformáláson, a nők pénzügyi önbizalmának növelésén; valamint a mentoráláson lesz. A testület egyetértett abban, hogy a nők:új pénzügyi technológiák, digitális fizetőeszközök, valamint befektetések iránti bizalma, nyitottsága és kockázatvállalási kedve fejleszthető lenne véleményformáló női vezetők és edukációs tartalmak segítségével.

Az szolgáltatók alig ismerik az ügyfelek felét

A Women in Finance Advisory Board tagjai szerint összefogásra van szükség és arra, hogy a pénzintézetek jobban megértsék a női ügyfeleket és igényeiket, hogy még minőségibb szolgáltatást nyújthassanak.

A hagyományos pénzintézetek nemzetközi kínálatából látható, hogy a pénzügyi szolgáltatások többnyire férfiaknak szólnak. A férfiak gazdasági hátterét, körülményeit és döntési mechanizmusait veszik alapul. Miközben az elmúlt száz évben radikálisan megváltozott a nők helyzete és pénzügyi szerepük is. A Global Banking Alliance for Women kutatása szerint például a nők hozzák meg a családok pénzügyi döntéseinek 80 százalékát és a vásárlási döntések 85 százalékát. Ugyanakkor a nők – ahogyan a tudományos és technológiai tudás terén is – a pénzügyi ismeretekben is évszázados társadalmi hátrányból indulnak. Emellett várhatóan magasabb élettartamuk, kockázattudatosságuk ugyanúgy más pénzügyi megközelítéseket kíván. Pont úgy, mint az életük során tapasztalt karrier- és jövedelemegyenlőtlenségek vagy a családban betöltött gondozó szerepük, a láthatatlan munka és az ebből eredő pénzügyi kiszolgáltatottság is.

Gazdasági érdek a női ügyfelek megértése

A Kantar 2019-es tanulmánya megállapította, hogy a pénzügyi szolgáltatók gyakran figyelmen kívül hagyják a nők egyedi pénzügyi igényeit. A becslések szerint a globális pénzügyi szolgáltatási ágazat emiatt 890 milliárd dollárnyi bevételtől esik el. A McKinsey Global Institute jelentése óriási lehetőséget talált a nemek közötti egyenlőség megvalósításának kapcsán a pénzügyi szektorban. Eredményeik szerint 2025-ig 12 ezer milliárd dollárral növekedhetne a globális GDP, ha megszűnne a nemi szakadék. A nők pénzügyi helyzetét és a pénzügyi területen dolgozó nők lehetőségeit a Women in Finance első, ingyenesen letölthető kutatási anyaga és kiadványa, a Fintech Sparks Women in Finance mutatta be részletesen.

A banki és pénzügyi szolgáltatások demokratizálása, a női pénzügyi ügyfelek megismerése tehát nem csak elvi kérdés, hanem gazdasági érdek. A női fogyasztók preferenciáinak elhanyagoltságát jelzi, hogy hazánkban nehezen található a témába vágó tanulmány. Nincsenek például olyan nagyszabású kutatások, amelyben a női fogyasztói szokásokat és döntési mechanizmusokat elemezték volna. Ezért a WIF Advisory Board szakértői testületének ajánlása nyomán a Women in Finance idei célja pontos képet kapni a magyarországi pénzintézetek női ügyfeleinek igényeiről és mindezek alapján edukációval támogatni a nőket abban, hogy pénzügyeikből a maximumot hozhassák ki.

(Címlapkép: Depositphotos)