Mi az a pénzügyi asszisztens és mire jó pontosan?

Mai cikkünkben a pénzügyi asszisztensek alapvető funkcióit és rendeltetését mutatjuk be. Szó esik arról, hogyan hivatottak segíteni a pénzügyi asszisztensek a cégek, elsősorban kis- és középvállalkozások életét.

Napjainkban a digitális pénzügyi technológiák precedens nélküli térhódításával a vállalatok rengeteg olyan szolgáltatás között válogathatnak, melyek segítik őket ügyeik intézésében. Ennek azonban hátulütője is van, hiszen sok cég egyszerre használ külön könyvelő irodát, bérszámfejtő szoftvert, faktoring céget, számlázó programot, pénzügyi tanácsadót, illetve netbanki felületet pénzügyi helyzetének menedzseléséhez. Így aztán hiába számít mindegyik szolgáltatás külön-külön hatékonynak, ha figyelembe vesszük, hogy hány különböző szolgáltatót vesz igénybe a vállalat, máris látunk lehetőséget az adminisztrációs tevékenységekkel töltött időmennyiség csökkentésére. A pénzügyi asszisztens platformok pontosan ezért jöttek létre, hiszen céljuk, hogy a szolgáltatást igénybe vevő cégek egy helyen, minden fontos funkcióhoz hozzáférve tekinthessék át teljes pénzügyi pozíciójukat. Ezáltal nem csupán időt spórolnak, de minden korábbinál pontosabb képet is kapnak, hiszen nem kell a több helyről kapott információból összerakni az aktuális helyzetet, hanem központi szinten a pénzügyi asszisztens már meg is teszi ezt helyettük. A pénzügyi asszisztensek jellemzően rendelkeznek beépített számlázó programmal, könyvelői támogatással, valamint hagyományosabb banki szolgáltatásokkal is.

A pénzügyi asszisztensek piaca a nemzetközi bank- és fintech szektorban rohamosan növekszik, hazánkban azonban egyelőre várat magára az áttörés. Az egyik első fecske a Budapest Pénzügyi Asszisztens (BUPA), amely a Budapest Bank egyik leánycégének gondozásában, önálló IT rendszerrel és csapattal jött létre, ami kifejezetten előremutató: azt jelzi, hogy a bank felismerte, hogy akkor lehet igazán sikeres a bankfüggetlen szolgáltatók terepén, ha az anyaszervezetről leválva, de annak támogatását élvezve épül. Szép reményekkel kecsegtet az a tény is, hogy a BUPA a tavalyi évben megszerezte az AIPS engedélyt, de itt nem állt meg: az országban elsőként, és azóta is egyedüliként PISP jogosultságot is kapott, azaz a 2019. szeptember 14-én életbe lépett PSD2 irányelv alapján harmadik feles szolgáltatóként hozzáférhet ügyfelei számlainformációihoz, mellyel értéknövelt számlázási szolgáltatást nyújthat, illetve pénzügyi asszisztensi funkcionalitást építhet. Az PISP engedély birtokában az ügyfelek pedig akár tranzakciókat is indíthatnak a BUPA felületéről saját bankszámlájuk terhére, azaz egy befogadott számla kifizetése miatt nem szükséges bejelentkezni az intrnetbankjukba, ezzel jelentős adminisztrációs teher kerül le a vállukról. 

Bátorfi Botond és Suppan Márton