Mi az a beyond banking?

Legutóbb a nyílt bankolás taglalásakor már szót ejtettünk a bankok azon törekvéséről, hogy a lehető legnagyobb mértékben jelen legyenek ügyfeleik életében. A téma ezúttal a kis- és középvállalkozások kiszolgálása lesz, ez ugyanis hagyományosan egy alulreprezentált és magára hagyott szegmensnek számít a legtöbb bank esetében. A beyond banking jelenség azonban rendelkezik a helyzet megváltoztatásához szükséges potenciállal.

A beyond banking lényege, hogy a bankok olyan szolgáltatásokat nyújtanak elsősorban kkv-s ügyfeleik számára, amelyek a hagyományos banki szolgáltatások helyett valamilyen specifikus üzleti igény kielégítésére irányulnak. A McKinsey egy 2019-es tanulmánya arra a felfedezésre jutott, hogy bár a kkv vezetők sokkal szívesebben foglalkoznak vállalkozásuk konkrét tevékenységi körével, a gyakorlatban idejük 74%-át ettől eltérő tevékenységek végzésével töltik.

Ilyen tevékenységnek számít például:

  • a könyvelés (16%)
  • az ügyfélkapcsolatok kezelése (CRM) (14%)
  • a bankolás (9%)
  • az IT (9%)
  • és a munkavállalók oktatása (7%)

Kijelenthető tehát, hogy a kkv-k jelentős adminisztrációs terhekkel néznek szembe, az ezekre fordítandó idő, pénz és energia pedig negatívan befolyásolja üzleti tevékenységük eredményességét. Itt jönnek a képbe a bankok, amelyek a beyond banking filozófiáját magukévá téve képesek csökkenteni az ügyfelek efféle kötelezettségeit.

A pénzügyi asszisztensekről szóló cikkünkben már említettük, hogy azzal is jelentős előrelépés érhető el, ha az ügyfél a külön könyvelő iroda, bérszámfejtő szoftver, netbanki felület, biztosító partner és faktoring megoldás igénybevétele helyett mindezeket a szolgáltatásokat képes egy helyen, központosítva elérni. A bankok pedig azért is alkalmasak ennek a szerepnek a betöltésére, hiszen a kkv-k számára elengedhetetlen szolgáltatások egy jelentős része pénzügyi szolgáltatásnak minősül. 

Néhány ezek közül a teljesség igénye nélkül:

  • bankszámlanyitás, banki szolgáltatások
  • fizetések befogadása és feldolgozása 
  • könyvelés
  • munkavállalói bérfaktoring
  • számlázás
  • NAV irányába történő adatszolgáltatás és jogszabálykövetés
  • pénzügyi tanácsadás

A bank képes lehet ezeket a szolgáltatásokat maga is elérhetővé tenni ügyfelei számára, erre pedig számos lehetősége van. Dönthet úgy, hogy harmadik feles szolgáltatók megoldásait kínálja ügyfeleinek saját banki csatornáin, vagy akár maga is létrehozhatja a szolgáltatásokhoz szükséges infrastruktúrát és a saját termékpalettába integrálva kínálhatja azokat. Az mindenesetre biztosnak látszik, hogy a bankszektor jövőjében a beyond banking meghatározó szerepet játszik majd, azok a bankok pedig, amelyek képesek kiszolgálni az ügyfelek kiterjedt igényeit, vonzó opciót jelenthetnek majd a kkv-k számára.

Bátorfi Botond