Magyarországon a pénzügyi appok a legnépszerűbbek a közösségi média után

A magyarok 73 százaléka használ valamilyen pénzügyi alkalmazást, amely így a második legnépszerűbb applikáció típus a közösségi média alkalmazások után – derül ki a Magyar Bankholding reprezentatív kutatásából. Az online bankolás legnagyobb előnyének a gyorsaságot és kényelmet tartják. A személyes ügyintézésben pedig leginkább a közvetlenséget és személyességet szeretik a felhasználók. A magyarok alig egyharmada jár rendszeresen bankfiókokba, viszont hiteltermékeket inkább személyesen szeretünk igényelni.

A magyarok több mint fele használja az online banki felületeket

A magyar lakosság fele hetente többször is használja az internetbankját. A megkérdezettek 22 százaléka hetente egyszer lép be a felületre, és mindössze 2 százalékuk használja ritkábban, mint havonta. Hasonlóan népszerűek a banki mobilapplikációk is: a lakosság 56 százaléka hetente többször, 19 százalékuk heti egyszer használja a bankja alkalmazását, és a megkérdezettek mindössze egy százaléka nem használ egyáltalán banki applikációt.

A válaszadók többsége szerint gyors, kényelmes és praktikus az internetes bankolás, igaz a fiók jelszójának megjegyzése visszatérő kellemetlenség a megkérdezettek 16 százalékának.

„A kutatás igazolta előzetes várakozásainkat, amelyek szerint évről évre szélesebb körben válnak népszerűvé az online banki ügyintézési módok. Egyre többen választják a kényelmesebb, egyszerűbb és fenntarthatóbb internetes bankolást, ami a bankcsoport céljaival is egybevág: modern, zöld és digitalizált bankot szeretnénk létrehozni, amelyben minden ügyfelünk a legszínvonalasabb és legpraktikusabb szolgáltatásban részesülhet”

– idézi Ginzer Ildikót, a Magyar Bankholding standard kiszolgálásért felelős üzleti vezérigazgató-helyettesét a cég közleménye.

Átalakul a személyes ügyintézés

Az otthonról is elérhető, online felületek népszerűsége mellett csökken a személyes ügyintézés: az emberek kétharmada évente kevesebb mint öt alkalommal látogat el bankfiókokba. A megkérdezetteknek 30 százaléka nyilatkozott úgy, hogy jellemzően személyesen intézi a pénzügyeit.

A legtöbben a hosszú várakozási és utazási idő miatt kerülik el a személyes ügyintézést. Emellett a lassú ügyintézés és a feleslegesnek tűnő, sok papírmunka miatt választják az online felületeket.

A visszajelzések alapján a személyes ügyintézés legnagyobb előnye, hogy az ügyintézőtől könnyebben lehet kérdezni, ha valamiben bizonytalanok vagyunk. Az emberek fele előnynek tekinti azt is, hogy személyes, közvetlen kapcsolata lehet bankja munkatársaival.

Bonyolult ügyeket még nem szívesen intézünk online

Konkrét termékek esetében még változó az online ügyintézés népszerűsége: leginkább biztosítási, illetve megtakarítási termékeket igénylünk interneten, bonyolultabb ügyintézéssel járó termékek esetében kevésbé népszerűek az online megoldások. A különböző hiteltermékek igényléséhez (hitelkártya, személyi kölcsön, jelzálog-, folyószámlahitel, áru- és autóhitel) a lakosság fele még szívesebben megy bankfiókba. Ennek leginkább az az oka a felmérés résztvevői szerint, hogy személyesen azonnal választ kaphatnak kérdéseikre, és tanácsot kérhetnek anélkül, hogy várniuk kellene a válaszra.

A közösségi média után a pénzügyi applikációkat használjuk a legtöbbet

A válaszadók készülékén átlagosan 24 alkalmazás található, amelyek közül 11-et használnak rendszeresen. A legtöbbet használt alkalmazások (87%) a közösségi média applikációk, mint a Facebook és az Instagram. A kitöltők 73 százaléka használ pénzügyi alkalmazásokat, amely így a második legnépszerűbb app-típus. Ebbe beletartoznak a banki alkalmazások, illetve a különböző költéskövető programok is. Népszerűek még a játékok (45%), a webshopok (40%), az online újságok és a streaming szolgáltatások, videómegosztók, egyaránt 39 százalékos használati aránnyal.

Ami a pénzügyi alkalmazásokat illeti, leginkább az alapvető funkciókat használjuk és ezeket is tartjuk nélkülözhetetlennek: forint átutalásokat és számlaegyenleg lekérdezést az emberek háromnegyede használ és kétharmaduk elengedhetetlennek tartja. Emellett, a válaszadók több mint fele használja a mobilfizetés funkciót is.

A Magyar Bankholding kutatásában a válaszadók elégedettségét is mérték: hagyományos banki applikációkkal az emberek közel kétharmada teljesen elégedett, 32 százalékuk semleges, és csupán 3 százalékuk mondta azt, hogy nem elégedett. A költéskövető, neobanki alkalmazásokkal kapcsolatban 40 százalékos az elégedettség, 56 százalék semleges, és szintén 3 százalékuk elégedetlen.

A felmérés résztvevőit arról is kérdezték, milyen biztonsági azonosítást használnak pénzügyi applikációjukba való belépéskor. Legtöbben (58%) a kódbeírást jelölték meg, 49 százalékuk használ ujjlenyomat-olvasót, 40 százalékuk pedig jelszó és SMS azonosítási módszert. Az arcfelismerés egyelőre kevésbé elterjedt, a válaszadók 15 százaléka alkalmazza.

(Forrás: Magyar Bankholding Zrt.)

(Borítókép: Pexels / Pixabay)

B. T.