Fintechek és influenszerek 2. rész – a TikTok térhódítása

Cikksorozatunk első részében bemutattuk a fintechek és a közösségi médiás influenszerek egymásra találásának legfőbb okait, most viszont eljött az ideje, hogy ennek helyszínéről is beszámoljunk. Természetesen a többi vállalathoz hasonlóan a fintechek is igyekeznek hatékonyan belőni célcsoportjukat, eszerint alakítva közösségi médiás tevékenységüket. Míg az idősebb generációt főként Facebookon, a 30-as korosztályt pedig Instagramon lehet a legjobban elérni, a fiatalabbak esetén ez a platform egyre inkább a TikTok

A fiatalok körében élvezett népszerűségét igyekszik felelősségteljesen menedzselni a TikTok, ennek jegyében nemrégiben bejelentették, hogy többek között a pénzügyi szolgáltatásokkal, a piramis sémákkal és kriptovalutákkal kapcsolatos tartalmak népszerűsítését is betiltották platformjukon. Céljuk, hogy a fiataloktól távolabb tartsák azokat a hirdetéseket, amelyek tartalmát nem feltétlenül lennének képesek befogadni. A lépésre a közösségi médiás platform szerint azért is volt szükség, mert egyre több fintech cég veszi célba előszeretettel a fiatalokat hirdetésekkel, de vannak, akik kifejezetten rájuk szakosodtak, elég ha csak a családi bankokra gondolunk.

A tiltás szó ellenére a lépés azonban mégsem nevezhető nagyon szigorúnak, ugyanis csupán azt tiltották be, hogy az influenszerek saját oldalukon promotálják egyes cégek termékeit. Arra továbbra is lehetőségük lesz, hogy a fintechekkel megállapodva juttatásokért cserébe arcukat adják fintech szolgáltatások hirdetéséhez, ezek a tartalmak azonban csak a vállalatok saját oldalán kerülhetnek publikálásra. A lépés mögött vélhetően az a feltételezés áll, hogy az influenszerek követői közül sokan nem tudnák kellően átlátni és befogadni a fintechek értékajánlatát, azok viszont akik magát a vállalatot keresik fel a TikTokon, nagyobb eséllyel rendelkeznek a szükséges ismeretekkel. Őszintén szólva ebbe a gondolatmenetbe nem is nagyon lehet belekötni.

Ugyanakkor egy másik, kevésbé nemes ok is meghúzódik a háttérben: a TikTok saját, TikTok for Business névre hallgató “önkiszolgáló” hirdetési portálján a vállalatok egyéni igények és paraméterek szerint vásárolhatnak hirdetéseket a felületen. Érdekes, hogy a fent említett tiltás alá tartozó pénzügyi szolgáltatók nagy része továbbra is gond nélkül vásárolhat hirdetéseket a TikTok saját hirdetési portálján, az ottani hirdetésekből származó bevételek 100%-a azonban a kínai vállalatot illeti. Innentől kezdve nincs nehéz dolga annak, aki öncélúnak szeretné beállítani a TikTok felelősségteljesnek szánt döntését: a pénzügyi szolgáltatók továbbra is reklámozhatnak fiataloknak ott, ahol ezzel a TikToknak szereznek bevételeket, a saját kampányok mozgástere azonban érzékelhetően csökkent.

Ennek ellenére több, a neve elhallgatását kérő influenszer ügynök is méltatta a korlátozást, többségük pedig úgy fogalmazott, hogy ezek miatt nem érzik fenyegetve ügyfeleik lehetőségeit a platformon. A jelenlegi helyzet visszássága várhatóan a közeljövőben feloldódhat, a TikToknál ugyanis az egész platformra vonatkozó biztonsági óvintézkedések és kontrollok bevezetését tervezik, hogy biztosítsák a fiatal felhasználók védelmét. Érdemes lesz figyelemmel követni, hogy a mostani helyzet vajon csökkenti-e a fintechek étvágyát, ami a platformon való hirdetéseket illeti.

Forrás: Business Insider

Bátorfi Botond

Előző bejegyzésMiért fontos a kiszervezés a fintecheknek?
Következő bejegyzésBlokklánc alapú kereskedelmet kínál a BBVA