Versenytársakat megszégyenítő fejlesztést jelentett be az OTP

Partnerségre lépett egymással a CoGo új-zélandi fintech és az OTP Bank. A megállapodás értelmében Magyarország piacvezető bankja hamarosan a CoGo lakossági és vállalati karbonkalkulátorát is teszteli majd ügyfeleivel. A fintech cég szolgáltatásait olyan patinás bankok is igénybe vették már, mint a brit NatWest és a holland ING Bank. A közép-európai régióban az OTP tesz így elsőként. A karbonkalkulátor megerősíti a bank arra irányuló törekvését, hogy a magyar bankszektor legzöldebb szereplőjévé váljon.

Az új szolgáltatás segítségével az ügyfelek megismerhetik a karbonlábnyomuk méretét és összetételét, ami elengedhetetlen a sikeres cselekvéshez. Ezt követően tudatos döntések meghozatalával csökkenthetik, végül pedig fenntartható projektek támogatásával semlegesíthetik is kibocsátásaikat. 

Mérföldkő a magyar piacon

A lakossági karbonkalkulátor tesztje már meg is kezdődött, rövidesen a bank 10 ezer lakossági ügyfele tesztelheti majd a megoldást. Később a bank ügyfélköréhez tartozó KKV-k is lehetőséget kapnak karbonlábnyomuk egyedi módon történő felmérésére és csökkentésére. Utóbbi hír azért is jelentős, mert Magyarországon eddig egy bank sem kínált ilyen szolgáltatást a vállalati szegmensnek. Ez azért is aggályos, mert a klímaváltozás elleni küzdelemben nagy felelősség hárul a vállalatokra, ugyanakkor a többség nincs otthon ezen a területen és igényli a segítséget. 

„A CoGo modern technológiája és megoldása rendkívül hasznos adatokkal és ismeretekkel segít majd bennünket egy fenntarthatóbb jövő elősegítésében. Nem csupán lehetővé teszi kollégáink és ügyfeleink edukációját a karbonlábnyomukkal kapcsolatban, de segít megérteni és felmérni a saját klímára gyakorolt hatásunkat is. Bízunk benne, hogy a CoGóval való együttműködésünk jó példát szolgáltat majd a közép-európai piacnak, elősegítve a zöld bankolás korának eljövetelét”

– nyilatkozta Szathmári Gergő, az OTP Lab innováció menedzsmentért felelős vezetője.

A karbonkalkulátor feladata az új szemlélet megalapozása

A CoGo egyébként részt vett az OTP innovációs központjának startup programjában, ahol 260 jelentkező közül bekerült a végső 12-es mezőnybe. Ez nyitotta meg az utat a bankkal való együttműködés előtt. Az OTP LAB szakértők, startupok, vállalatok és oktatási intézmények közös munkájára épül, a résztvevők célja a jövő banki termékeinek feltérképezése és piacra dobása. A karbonkalkulátor bevezetése illeszkedik ebbe a vízióba, hiszen a szolgáltatás egyre bevettebbnek számít az észak-amerikai és nyugat-európai piacokon, itthon viszont nem érhető el széles körben.

A hazai piacon egyedül a GRÁNIT Bank kínál hasonló megoldást, ők a Mastercard Carbon Calculatort ágyazták be mobilalkalmazásukba. Az Öko Kalkulátor névre hallgató megoldás szintén a karbonlábnyom mérésében, csökkentésében és semlegesítésében segíti az ügyfeleket.

A magyar piac legzöldebb bankja lenne az OTP 

Nem a mostani az OTP első zöld pénzügyi kezdeményezése. A 11 országban 16,3 millió ügyféllel rendelkező bank 2015 óta publikál éves fenntarthatósági riportokat. Továbbá hozzájuk köthető az első hazai zöld hitelezési keretrendszer megalkotása, valamint a Zöld Otthon Programban is az OTP helyezte ki a legtöbb hitelt. 

Tavaly ősszel pedig bejelentették, hogy fenntarthatósági partnerséget kötöttek a Mastercarddal, a zöld pénzügyek egyik leghangosabb proponensével. Az együttműködés értelmében a bank  2022-re nettó karbosemlegessé teszi működését és 100 ezer euróval támogatja a kártyatársaság faültetési programját, a Priceless Planet Coalitiont. Talán ez is hozzájárult ahhoz, hogy a Mastercard Év Bankja 2021 díjátadón az OTP lett Az év fenntartható bankja. 

Forrósodik a verseny

Láthatóan kezd elindulni a versenyfutás fenntarthatósági fronton a hazai piacon aktív bankok között. Érthető, hogy mindenki szeretné magát megkülönböztetni a riválisoktól és valóban zöld bankként megjelenni a fogyasztók szemében. Az OTP és a GRÁNIT már említett törekvései mellett említést érdemel a K&H is, amely augusztusban elsőként dobott piacra zöld lakáshitelt. A hitel energiahatékonyságot javító felújításra, valamint megfelelő energiabesorolású ingatlan vásárlására is használható. Kamata megegyezik a bank többi jelzáloghitelének kamatával.

Illusztráció (Forrás: CoGo)

A Budapest Bank, az MKB Bank és a Takarékbank fúziójából létrejövő Magyar Bankholding idén nyáron publikálta ESG stratégiáját, amely átfogó fenntarthatósági vállalásokat is tartalmaz. A bank a szabályozói megfelelésen túl szemléletformálást is végezne, és minden korábbinál erősebben figyelembe tervezi venni az ESG szempontokat a hitelkihelyezés során. 

Illetve ottt van még az Erste Bank, akik a tervek szerint 2023-ra klímasemlegessé teszik működésüket. Az Erste emellett csatlakozott az ENSZ Net-Zero Banking Alliance nevű kezdeményezéséhez, amelynek célja a bankok fenntartható működésre való ösztönzése. 

Jelentős lemaradást kell behozni

A fenti példák egy pozitív irány kijelölését tartalmazzák, ugyanakkor nehéz kikerülni a felismerést, hogy jelenleg a magyar bankszektor nem áll jól a fenntarthatóság terén. A zöld pénzügyi termékek (köztük a karbonkalkulátor) nem terjedtek el széles körben és a hitelezési tevékenység érdemi zöldülése is várat még magára. 

A bankoknak az eddiginél sokkal nagyobb hangsúlyt kell fektetniük a lakosság és a vállalatok edukációjára. Jelenleg erősen hiányosak az emberek ismeretei a klímaváltozással kapcsolatban, amíg ez nem változik, nem érdemes hatékony fellépésre számítani a lakosságtól. Egyre többen igénylik viszont az iránymutatást és szeretnének fenntarthatóbb életet élni, a lehetőség tehát adott. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a sikeres zöld banki stratégiából a banki vállalások mellett nem maradhatnak ki a digitális zöld pénzügyi termékek, az edukációs törekvések és a zöld hitelezés fellendítése sem.

(Forrás: Fintech & Finance News)