Digitális közösséget indít a Starbucks

A kávézólánc bejelentette a Starbucks Odyssey, egy új digitális közösség indulását. A lépés keretein belül a jelenlegi hűségprogram fejlődik tovább NFT-megoldásokkal.

Kicsivel több mint egy hónapja számoltunk be arról, hogy egy NFT-projekten dolgozik a Starbucks. A vállalat először befektetőit tájékoztatta arról, hogy népszerű hűségprogramját újszerű digitális megoldásokkal fogja bővíteni és egy teljes közösséget tervez kialakítani.

A Starbucks Rewards programot már eddig is kitörő sikerek övezték. A program kialakításából adódóan a felhasználók mostanra több mint 2 milliárd dollárt tartanak a Starbucks alkalmazásában, amiért nem kapnak kamatot és a jövőben biztosan elköltik valamelyik kávézóban. Így nemcsak kisebb bankok eszközállományával vetekszik az applikációban tartott pénz, de könnyen elérhető üzletfejlesztési forrás is.

A vezetőség úgy ítélte meg, hogy a következő fejlődési szintet a Web3 világába lépve képes megugrani a vállalat. A cél, hogy az NFT-megoldások segítségével mélyítsék a meglévő ügyfelekkel ápolt kapcsolatokat, valamint olyan fiatalokat vonzzanak be, akiket a kávé még nem teljesen, de az NFT már mindenképpen érdekel. Erősen kérdéses viszont, hogy ezt sikerül-e elérni.

A Starbucks Odyssey

A Starbucks már évek óta szorosan követi a blockchain szektor fejleményeit, keresve azokat a megoldásokat, amelyek beépíthetők működésébe. Az NFT alapú jutalomprogram gondolata hat hónapja fogalmazódott meg a cégen belül. A kutatások eredményeként kezdődött meg az Odyssey közösség létrehozása.

A felhasználók NFT-ket nyerhetnek és vásárolhatnak egy dedikált felületen, valamint később kereskedhetnek is velük. Minden NFT-hez van rendelve egy pontszám a ritkaságának függvényében. A pontszámok ellenében pedig különböző nyeremények várnak a résztvevőkre.

Eleinte interaktív játékokokon keresztül és különböző kihívások teljesítésével lehet NFT-ket szerezni – pl. három eszpresszó megvásárlása. Később közvetlenül is meg lehet venni az NFT-ket, amelyek könnyebb elérhetőségét kriptovalutás vásárlás helyett bankkártyás fizetéssel biztosítják.

Miközben a felhasználók NFT-ket gyűjtenek, egyre több pontot halmoznak fel, amelyeket nyereményekre válthatnak. A hagyományos hűségprogramban ingyenes kávét, ételt és Starbucks-márkás kiegészítőket lehetett vásárolni. Az Odyssey magasabbra emeli a lécet.

A könnyebben elérhető nyeremények között olyan lehetőségek is lehetnek, mint egy online eszpresszó-martini készítő tanfolyam, vagy egy különleges kiadású Starbucks-ajándék. A legnagyobb nyeremények között pedig exkluzív eseménymeghívók is vannak, például a kávézólánc Costa Rica-i kávéfarmjára, melynek keretein belül az utazást és a szállást is a vállalat állja.

Milyenek a közösség kilátásai?

Az elmúlt egy-két évben több nagyvállalat is megpróbálta marketing eszközként használni az NFT-ket. Ezek a lépések gyakran arra voltak elegendőek, hogy a piacot követő emberek felfigyeltek az elköltött óriási összegekre és páran talán azt is gondolhatták, hogy ennyitől valóban progresszív egy cég.

A Starbucksra viszont nem lehet cinikusan azt mondani, hogy ugyanezt a vonalat képviselné. Mégiscsak egy teljes NFT-platformot építenek, amelyhez igyekeznek valódi értékajánlatot kötni. Ennek ellenére is erősen kitűnnek a potenciális buktatók, már magánál az alapkoncepciónál is.

Eleve, az NFT-k népszerűsége nagyot esett mióta megfogalmazódhatott a platform ötlete a cégnél. Ezt jelzi az OpenSea kereskedési volumenének visszaesése is: februárhoz képest augusztusban 97 százalékot esett a platformon gazdát cserélt NFT-k összértéke.

Emellett a Starbucks egy olyan platformot igyekszik létrehozni, ahol a felhasználók nem találkoznak közvetlenül a blockchainnel és az NFT-kkel, hanem csak rájuk épített, könnyen navigálható felületekkel és színes jelvényekkel. Ezen a ponton nincs is szükség a blockchainre és az NFT-kre sem, a vállalat választhatott volna más költséghatékonyabb megoldást is.

Végső gondolatként a fiatalokat korántsem biztos, hogy az NFT-k fogják a kávézóláncokhoz vonzani. Persze meglehet, hogy a piackutatás során a Starbucks nagy átfedést talált az NFT-rajongók és a reálisan megszerezhető ügyfelek között. De ezzel együtt is nehéz nem azt gondolni, hogy a platformra szánt pénznek lett volna jobb helye egy influenszer marketing kampánynál. Hiszen ez a marketing forma már bizonyította, hogy képes úgy beállítani a Starbucksot tinédzserek számára, mint a kávézás Mekkája. Mindennel együtt viszont csak a jövő ad biztos választ, így kíváncsian várjuk, hogy miként szerepel majd az Odyssey.

(Forrás: TechCrunch)

(Címlapkép: Starbucks)

E-mail címed nem kerül nyilvánosságra.