Bankfiókok helyett jöhet valami más

Folytatódik a bankfiókok visszaszorulása, ez a trend pedig kevés helyen látványosabb, mint Nagy-Britanniában. A szigetországban korábban kis túlzással minden sarkon találkozhattunk egy fiókkal, az elmúlt években viszont folyamatos a számuk csökkenése. Az egyik legnagyobb bank, a Barclays is keresi a megoldásokat az online és offline világok közötti egyensúly megteremtésére. Most egy kreatív ötlettel próbálkoznak.

A Barclays is azt tapasztalja, hogy folyamatosan csökken a bankfiókok kihasználtsága. A felesleges költségek elkerülése végett pedig rendszeresen zárnak be fiókokat – mostanra összesen több mint 1000 esetben döntöttek így. A bank ehelyett mobil bankfülkéket hoz létre, hogy alacsonyabb költségek mellett, de továbbra is elérhető legyen a személyes ügyintézést preferáló ügyfelek számára. A fülkéket sűrűn frekventált helyeken fogják létrehozni, például focipályák, bevásárlóközpontok és bevásárlóparkok mellett. 

Mindenki jól járhat

Egyébként is élen jár a bankolás megújításában a Barclays, mostanra 200 alternatív banki helyszínnel rendelkezik. Többek között városi tanácsokkal és nyilvános könyvtárakkal is együttműködnek és az ő helyszíneiken nyújtanak személyes tanácsadást egy-egy kirendelt alkalmazott segítségével. Az ügyfelek a digitális bankolással és az aktuális online csalásokkal kapcsolatban is edukálják ezeken a helyszíneken. Az idei év első felében pedig legalább 10 mobil fülke megnyitásával folytatják fizikai jelenlétük átalakítását. 

A fülkék előnye, hogy könnyedén mozgathatók, így számos helyszínen meg tudnak jelenni velük. Az alacsonyabb költségek révén olyan helyeken is segítséget tudnak nyújtani az ügyfeleknek, ahol egy hagyományos bankfiók fenntartása már nem lenne jövedelmező a banknak. Azokon a ritkán lakott helyeken pedig, ahol egyáltalán nincs fix fizikai jelenlétük, kisteherautókkal jelennek meg. Ezek száma is növekszik: hat új, elektromos teherautó járja hamarosan a vidéket az ottani lakossággal való kapcsolattartás céljából. 

Kicsit mindenki a sötétben tapogatózik

Ahogy látszik, számos különböző kezdeményezés fut a bank háza táján. Minden nagybank igyekszik úgy csökkenteni fiókhálózatának méretét, hogy azok az ügyfelek se érezzék magukat ignorálva, akik a személyes ügyintézést kedvelik jobban. 

Ők általában az idősebb korosztályok tagjai közül kerülnek ki. A Barclays célja, hogy mindenhol megtartsa az offline jelenlétét, de ennek méretét visszaszorítsa egy gazdaságosabb szintre.

“Mivel a bankfióki látogatások száma folyamatosan csökken, újra kell gondolnunk azt, hogy miként tudjuk a legjobb kiszolgálást adni ügyfeleinknek most és a jövőben. Az új bankfülkéink és közösségi pontjaink sokat segíthetnek ebben. Általuk személyre szabott, a digitális készségeket fejlesztő segítséget adhatunk minden fizikai helyszínünkön. Minden olyan területen, ahol bezárunk egy bankfiókot, lehetőség marad a személyes bankolásra alternatív megoldásaink segítségével.” Jo Mayer, a Barclays UK mindennapi bankolásért felelős vezetője

A lehetőségek kutatása folyamatosan zajlik, de az biztos, hogy az átállás folytatódik. Egy izgalmas szektorális kezdeményezés is körvonalazódik már, amelynek a Barclays is része. A legnagyobb brit bankok megosztott banki központokat hoznak létre, ahol a résztvevő pénzintézetek munkatársai egymást váltva szolgálják ki az ügyfeleket. 

Így nem kell mindenkinek saját fiókot fenntartania, de egytől egyig jelen maradhatnak a helyi közösség életében. Ez a projekt akár a bankok közötti versenyt is fellendítheti, hiszen mindenki találkozhat majd a különböző bankok ajánlataival és könnyen a váltás mellett dönthet.

(Forrás: Finextra)

(Borító: Depositphotos)