A bankfiókok száma egyre csak csökken

Folytatódik a bankfiókok visszaszorulása, ezúttal a Barclays jelentette be, hogy további 27 fiókot zár be az Egyesült Királyságban. Ez azt jelenti, hogy a bank mostanra összesen 103 fiókot zárt be az elmúlt években. 

A bankfiókok szerepe jó ideje átalakulóban van. A pénzintézetek többsége csökkenti fiókjainak számát, a meglévő fiókokban pedig egyre több teret biztosítanak a digitális csatornákon támogatást nyújtó munkavállalóknak. Ennek velejárója, hogy az alkalmazottakat tréningelni kezdték az új kompetenciák elsajátítására. Ezzel párhuzamosan a klasszikus fióki folyamatok is megmaradnak, csak csökken a jelentőségük a korábbiakhoz képest. A bankfiókok változó szerepéről ebben a cikkben írtunk részletesen. 

A Barclays-ra visszatérve, a bank úgy fogalmazott, folyamatosan vizsgálja és igazítja fiókjainak számát, hogy lépést tartson az ügyfelek szokásaival. A bank egy szóvivője szerint minden fiók bezárásáról legalább 12 héttel előre tájékoztatják az ügyfeleket, megindokolják nekik a döntést, valamint alternatív bankfiókokra és a digitális csatornákra is felhívják a figyelmüket.

A lépést azt is szükségessé tette, hogy a Barclays ügyfelei egyre nagyobb arányban használják a digitális csatornákat, ez pedig csökkenti a fiókok kihasználtságát. A bank elmondása szerint óvatosan áll a fiókok számának csökkentéséhez és csak akkor dönt emellett, ha minden adat ezt jelöli meg hatékonyabb opcióként. Mostanra több mint 10 millióan vannak azok, akik elsősorban digitálisan bankolnak a Barclays-nál, ezt az eredmény 9 év alatt érték el a nulláról. A tranzakcióknak pedig kevesebb mint egytizede kerül kivitelezésre az offline térben. 

A Barclays arra is figyel, hogy valamilyen módon kompenzálja azokat a jellemzően idősebb ügyfeleket, akiket negatívan érintenek a mostani bezárások. A bank hamarosan okos ATM-eket helyez el a bezárt fiókok környékén, valamint több mint 50 bódét nyit különböző közösségi tereken, könyvtárakban és üzleti központokban. 

A Barclays nincs egyedül, ami a bankfiókok bezárását illeti, hiszen az általános jelenségnek számít az elmúlt években Nagy-Britanniában. A folyamatot különösen felgyorsította a 2020 márciusában berobbanó pandémia, hiszen annak hatására csökkent az ügyfelek jelenléte az offline térben. Az elmúlt bő két évben a Lloyds Bank 160 bankfiókot zárt be, de hasonló lépésre szánta el magát korábban a HSBC, a NatWest, az RBS, a TSB és a Santander is. Szinte biztos, hogy az említettek többsége további fiókokat zár majd be a következő években.

Forrás: Fintech Futures

Bátorfi Botond